آخرین اخبار
۱۵ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۷:۲۰
راهکارهای طلایی و خانگی کنترل بیماری دیابت
بازدید:۲۹۰
صد آنلاین | دیابت یک بیماری متابولیک و مزمن است که با افزایش میزان قند خون مشخص می شود، در سالهای اخیر با توجه به افزایش زندگی صنعتی و شهرنشینی و به تبع آن، تغییرات ایجاد شده در سبک زندگی، شیوع این بیماری به سرعت در سراسر جهان و از جمله ایران در حال افزایش است.
کد خبر : ۶۸۸۴۸

به گزارش صد آنلاین ، بر اساس  اعلام فدراسیون بین المللی دیابت، تا سال ٢۰٣۵ بیش از ٢٩٢ میلیون نفر را در سراسر جهان مبتلا خواهد کرد و با توجه به عوارض متعدد قلبی- عروقی، مغزی، کلیوی، چشمی این بیماری، پیشگیری، درمان و کنترل آن از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.



دانش آموخته دانشکده طب ایرانی و مکمل دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه امروزه به دلیل تغییر در شیوه زندگی و افزایش شیوع چاقی در میان نوجوانان و جوانان، مواردی از دیابت نوع ٢ در سنین پایین تر نیز وجود دارد اظهار کرد: درمان اصلی دیابت نوع ٢ در مرحله اول اصلاح شیوه زندگی خصوصاً رعایت رژیم غذایی، انجام فعالیت فیزیکی و کاهش وزن و در مراحل بعد در صورت عدم کنترل قند خون، استفاده از انواع داروهای خوراکی کاهنده قند خون و در موارد پیشرفته تجویز انسولین است.

دکتر حمیده وحید گفت: امروزه با توجه به ریشه های فرهنگی جوامع و همچنین عدم کارایی مناسب برخی از داروهای شیمیایی در بهبود بیماریها و عوارض احتمالی بعضی از آنها، اقبال مردم به استفاده از طب های مکمل و فراگیر از جمله طب سنتی ایرانی به سرعت رو به افزایش است.

دانش آموخته ی دانشکده طب ایرانی و مکمل دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به اینکه، طب سنتی ایرانی با پیشینه چندهزار ساله خود و با بهره مندی از تعالیم حکمای فرهیخته و دانشمند خود، در زمینه پیشگیری، کنترل و درمان بسیاری از بیماریهای امروزی از جمله دیابت با نگاه تلفیقی با طب نوین، دارای دستورات ارزشمندی خصوصاً در زمینه اصلاح سبک زندگی در وهله اول و در صورت نیاز استفاده از داروهای گیاهی مناسب می باشد، تصریح کرد: داروهای گیاهی متعددی در منابع طب سنتی وجود دارد و در مطالعات اخیر تأثیر آنها در کاهش قند خون به اثبات رسیده است.

وی افزود: گیاهانی همچون  دارچین، خارمریم، گزنه، خرفه، سماق، اسفرزه، بامیه، شنبلیله، سیاه دانه، کلپوره، حنظل، کَبَر، سیر، زیره سبز، انار، زیتون، گل محمدی، شیرین بیان، کدو و ...که بر حسب نوع گیاه می توان بصورت مصرف خوراکی و غذایی، پودر شده، دمنوش و یا جوشانده از آنها استفاده کرد.

وی تصریح کرد: علاوه بر داروهای آماده ای با ترکیب گیاهان بالا، بصورت قرص، کپسول، شربت و پودرهای آماده در بازار دارویی ایران و در سطح داروخانه ها و سلامتکده های طب ایرانی قابل عرضه است، این گیاهان در صورت مصرف منظم و به اندازه، زیر نظر پزشک متخصص طب سنتی به ویژه در افرادی که در مراحل اولیه دیابت هستند می تواند روش مناسبی برای کنترل قند خون باشد.

دانش آموخته ی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه، در استفاده از گیاهان دارویی مؤثر بر دیابت همیشه رعایت نکاتی حائز اهمیت می باشد، گفت: هیچ داروی گیاهی بدون اصلاح شیوه زندگی خصوصاً رعایت کردن رژیم غذایی مناسب و همچنین اصلاح مشکلات گوارشی احتمالی بیمار (ترش کردن، نفخ، یبوست و ...) در وهله اول، انجام فعالیت فیزیکی مناسب و مداوم، مدیریت خواب، کنترل استرس و اضطراب به تنهایی نمی تواند اثربخشی مطلوبی داشته باشد.

وی با تأکید بر اینکه  به هیچ عنوان بصورت خودسرانه و بدون مشورت با پزشک خود اقدام به قطع ناگهانی داروی ضددیابت خود و جایگزینی آن با داروهای گیاهی نکنید اظهار کرد: دوز داروهای مصرفی شیمیایی تحت نظر پزشک متخصص طب سنتی بایستی به تدریج و با بررسی های لازم کاهش داده شود.

21458/غ

اشتراک گذاری:
برچسب ها :
ارسال نظر
تازه‌ها
پربیننده‌ها پربحث‌ها