۱۱ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۶:۱۵
با این 2 ویتامین برای دوری از سنگ کلیه
بازدید:۳۴۱
صد آنلاین | محققان به تازگی اعلام کرده اند؛گنجاندن کلسیم و پتاسیم بالا در رژیم غذایی می تواند از بروز علائم عودکننده سنگ های کلیوی جلوگیری کند.
کد خبر : ۶۸۱۵۰

به گزارش صد آنلاین ، سنگ های کلیوی نه تنها دردهای شدیدی را به همراه دارند، بلکه با بیماری های مزمن کلیه، پوکی استخوان و بیماری های قلبی و عروقی نیز مرتبط اند. اگر سنگ های کلیوی را تجربه کرده باشید، 30 درصد احتمال تشکیل سنگ های بعد طی بازه ای 5 ساله وجود دارد. 


معمولا پزشکان توصیه می کنند افراد با ایجاد تغییراتی در رژیم غذایی می توانند از بروز سنگ های کلیه علامت دار و عودکننده جلوگیری کنند.

آنها در مطالعات مختلفی، تأثیر تغییرات رژیم غذایی را در تشکیل سنگ های کلیه مورد بررسی قرار داده و دریافتند که غنی کردن رژیم غذایی با مقادیر بالای کلسیم و پتاسیم از بروز این سنگ ها پیشگیری می کند.

یافته ها حکایت از آن دارد: آن دسته از رژیم های غذایی حاوی کلسیم و پتاسیم پایین به همراه مصرف مایعات محدود، کافئین و فیتات احتمال تشکیل سنگ های کلیوی را برای اولین بار افزایش می دهد.

به گزارش سیناپرس، مصرف مایعات کم تر از 3400 میلی لیتر در روز که حدود 8 لیوان می شود، با تشکیل اولیه سنگ های کلیوی ارتباط دارند که در کنار آن نمی توان نقش کافئین و فیتات را نادیده گرفت. مایعات مصرفی حتی مایعات گرفته شده از میوه ها و سبزیجات را هم شامل می شود. 

زمانی که مصرف مایعات کم شده و کافئین را جایگزین آن می کنید، حجم ادرار کم شده و غلظت آن افزایش یافته و منجر به تشکیل سنگ های کلیوی می شود. فیتات نوعی ترکیب آنتی اکسیدانی است که در غلات کامل، آجیل و دیگر موادغذایی یافت می شود و به خودی خود باعث بالا رفتن جذب کلسیم و ترشح کلسیم در ادرار می شود. 

تغییر رژیم غذایی به منظور جلوگیری از تشکیل سنگ های کلیوی ممکن است دشوار باشد اما تعیین اولویت ها در کاهش و عدم مصرف این قبیل موادغذایی نقش مؤثری در این میان ایفا می کنند.

به گزارش سیناپرس، محققان معتقدند که مصرف پایین کلسیم و پتاسیم در پیشگیری و کاهش ابتلا به سنگ های کلیوی اولویت بالاتری نسبت به مصرف مایعات دارد. 
بررسی ها نشان می دهد: رژیم های غذایی که روزانه 1200 میلی گرم کلسیم و منیزیم را در خود گنجانده اند، از بروز اولیه سنگ های کلیوی جلوگیری می کنند. به گزارش سیناپرس، افراد بهتر است میوه ها و سبزیجات بیشتری حاوی کلسیم و پتاسیم بالاتر به رژیم روزانه خود اضافه کنند. 

میوه هایی که پتاسیم بالایی دارند، شامل موز، پرتغال، گریپ فروت، خربزه و زردآلو و طالبی و سبزیجات هم شامل سیب زمینی، قارچ، نخود، خیار و کدو سبز می شوند. 

21458/غ

اشتراک گذاری:
برچسب ها :
ارسال نظر
تازه‌ها
پربیننده‌ها پربحث‌ها