آخرین اخبار
۱۰ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۶:۱۰
قاهره کار خود را آغاز کرد

کوریدور مصر - اردن - عراق

بازدید:۳۰۰
آنچنان که نقشه‌ها نشان می‌دهند این کریدور تجاری جدید بسیار کوتاه‌تر از مسیر عبور از تنگه هرمز به اقیانوس هند و از آنجا به دریای سرخ است و مسیر طولانی کشتی‌ها به باب المندب را کوتاه می‌کند. تهدیدهای انصارالله علیه کشتیرانی در این مسیر به گفته ناظران موجب تسریع در اجرای این پروژه در خشکی می‌شود.
کد خبر : ۶۷۹۹۱

مصر اجرای مراحل اولیه پروژه سه‌جانبه ترابری را که چند ماه پیش درباره آن با سران عراق و اردن توافق کرده بود آغاز کرد. این پروژه چندمنظوره برای تسهیل مبادلات تجاری و تسهیل انتقال نفت و کالا از بندر بصره به مصر و اردن و از آنجا به حوزه دریای مدیترانه و اروپا اجرا می‌شود.

 

 


به گزارش «الجزیره» این خط تجاری جدید که از اردن می‌گذرد با خط دیگری از امارات به اردن و از آنجا به اسرائیل می‌رسد تقاطع پیدا می‌کند. در این پروژه دوم نیز مصر مشارکت دارد.

این دو خط که از اردن عبور می‌کنند از حملات انصارالله به مسیرهای دریایی در امان هستند.

آنچنان که نقشه‌ها نشان می‌دهند این کریدور تجاری جدید بسیار کوتاه‌تر از مسیر عبور از تنگه هرمز به اقیانوس هند و از آنجا به دریای سرخ است و مسیر طولانی کشتی‌ها به باب المندب را کوتاه می‌کند. تهدیدهای انصارالله علیه کشتیرانی در این مسیر به گفته ناظران موجب تسریع در اجرای این پروژه در خشکی می‌شود.

اردن اعلام کرد که تنش‌های جاری در دریای سرخ موجب فعال شدن پروژه خط خشکی و دریایی با مصر می‌شود؛ به خصوص که دست‌کم 103 کشتی کانتینربر در پی حملات انصارالله مسیر خود را تغییر دادند تا برای رسیدن به مدیترانه کل آفریقا را دور بزنند. اقدامی که معنای آن افزایش هزینه حمل و نقل است. شرکت مرسک، دومین شرکت خدمات ترابری جهان، اعلام کرده که «آشوب در دریای سرخ تا چند ماه طول خواهد کشید».

اجرای این پروژه البته پرسش‌هایی را درباره تأثیر احتمالی آن بر کانال سوئز مطرح کرده است. در حال حاضر، بر اساس برآورد کارشناسان، حملات انصارالله درآمدهای مصر از کانال سوئز را 40 درصد کاهش داده است. همچنین تأثیر این مسیر بر پروژه جاده بازرگانی هند به اروپا با عبور از امارات و اسرائیل را هم جای بحث دارد.

وزارت حمل و نقل مصر اعلام کرد که در حال اقدام برای اجرای طرح متکامل توسعه محورهای حمل و نقل بین‌المللی است که مسیری «خشکی، ریلی، رودخانه‌ای، دریایی» است. این وزارتخانه افزود که در حال اجرای فاز دوم «خط تجاری عربی» با ساخت خط آهن «طابا ـ العریش ـ بئر العبد ـ الفردان» به طول 500 کیلومتر است تا حجم ترانزیت کالا از کشورهای شورای همکاری و عراق و اردن به اروپا و امریکا افزایش پیدا کند.

بر اساس اعلام وزارت حمل و نقل مصر، این مسیر ریلی بنادر نویبع و طابا را که قرار است بر خلیج عقبه ساخته شود به بنادر العریش و شرق پورت سعید در دریای مدیترانه متصل می‌کند و در فاز بعدی همه بنادر مصر در مدیترانه را به هم و به بنادر اروپا و امریکا متصل می‌کند.

منبع:الجزیره

اشتراک گذاری:
ارسال نظر
تازه‌ها
پربیننده‌ها پربحث‌ها