۲۳ آذر ۱۴۰۲ - ۱۱:۴۵
بازدید:۳۶۷
صد آنلاین | تردمیل و دوچرخه ثابت هر دو به‌عنوان یک محصول عالی در تمرینات هوازی به‌حساب می‌آیند. از تردمیل و دوچرخه ثابت به‌صورت هم‌زمان می‌توان در منزل و باشگاه استفاده کرد. شما با تمرین روی تردمیل و دوچرخه ثابت می‌توانید استقامت بدنی خود را بالابرده و علاوه بر تقویت اندام‌ها ظرفیت جذب اکسیژن در ریه‌ها را نیز افزایش داده و به‌نوعی سوخت ساز خوبی را در بدن ایجاد کنید.
کد خبر : ۵۹۱۸۹

برای لاغری و تناسب اندام تردمیل بهتر است یا دوچرخه ثابت

اما بسیاری از کسانی که به دنبال تمرینات هوازی و کار با دستگاه‌هایی چون تردمیل و دوچرخه ثابت می‌باشند همیشه این سؤال برایشان پیش می‌آید که آیا با چنین محصولاتی می‌توان به لاغری و تناسب‌اندام رسید؟ اگر شما هم به دنبال پاسخ دقیق می‌باشید لطفاً تا انتهای این مطلب آموزشی با ما همراه باشید.

 


منظور از تردمیل و دوچرخه ثابت چیست؟

ابتدا اجازه دهید تا تعریف کوتاهی از تردمیل و دوچرخه ثابت را به شما ارائه دهیم.

آشنایی بیشتر با تردمیل

تردمیل به‌عنوان یک وسیله ورزشی ثابت می‌باشد که به‌نوعی پیاده‌روی و دویدن در فضای بیرون را شبیه‌سازی خواهد کرد؛ بنابراین شما بدون اینکه وارد فضای بیرون شوید می‌توانید با خرید تردمیل تمرینات هوازی و تناسب‌اندام خود را به نحو احسن انجام دهید.

این دستگاه در واقع از یک تسمه مخصوص به دور غلتک تشکیل‌شده که امکان چرخش به دور آن را دارد. لذا زمانی که صفحه دستگاه به دور غلتک می‌گردد افراد می‌توانند بر روی آن حرکت کرده و پیاده‌روی و دویدن را شبیه‌سازی کنند.

تردمیل ها امکانات بسیار گسترده‌ای دارند و از طرفی دارای مدل‌های مختلفی خواهند بود. تقریباً تمامی تردمیل ها قابلیت تغییر شیب داشته تا به‌نوعی پیاده‌روی در سربالایی را به شما پیشنهاد کند.

آشنایی با دوچرخه ثابت

دوچرخه ثابت نیز همان‌گونه که از نام آن کاملاً مشخص است مانند دوچرخه‌های ورزشی در فضای باز بوده که در یک مکان ثابت خواهند بود لذا به‌جرئت می‌توان گفت تمامی مزیت‌های تقویت عضلات و کالری سوزی را مانند دوچرخه‌های ورزشی خواهد داشت. این محصول شامل متعلقاتی چون زین دوچرخه، رکاب، دسته و قاب محافظ می‌باشد. دوچرخه ثابت در مدل‌های خانگی و باشگاهی عرضه می‌شود.

نکته: استفاده از دوچرخه ثابت و تردمیل در زندگی امروزی به‌عنوان یک الزام به‌حساب می‌آید زیرا از شلوغی‌های بیرون و آلودگی هوا و همچنین استرس‌های روزانه در امان خواهید بود.

تفاوت تردمیل و دوچرخه ثابت

تفاوت بین تردمیل و دوچرخه ثابت در چیست؟

درست است که هر دو این محصول هوازی هستند و برای انسان مزایای بی‌شماری به همراه دارند؛ اما اگر بخواهیم دقیق‌تر به این موضوع بپردازیم برخی تفاوت‌های زیر را شاهد خواهیم بود.

نوع عملکرد متفاوت تردمیل و دوچرخه ثابت

یکی از اصلی‌ترین تفاوت‌ها نوع عملکرد این دستگاه‌ها خواهند بود. تردمیل ها اصولاً برای پیاده‌روی و دویدن در یک فضای ثابت طراحی‌شده‌اند اما دوچرخه ثابت تنها مناسب رکاب زدن است. تمرین بر روی تردمیل آزادی عمل بیشتری خواهد داشت و برای مثال شما می‌توانید با تغییر شیب و سرعت، تمرینات خود را از حالت سخت به آسان و بالعکس تغییر دهید؛ اما در دوچرخه ثابت امکان تنظیم شیب وجود ندارد و تنها با تغییر درجه سختی می‌توان شدت تمرینات را بیشتر کرد.

تردمیل ها انواع مختلفی دارند برخی از این مدل‌ها تردمیل چندکاره بوده و می‌توانید علاوه بر تمرینات پیاده‌روی و دویدن تمرینات دراز و نشست، مسگری، تمرین با دمبل را انجام داده و یا حتی از ماساژور استفاده کنید. درصورتی‌که در دوچرخه ثابت چنین امکانی نیست.

تفاوت در میزان کالری سوزی

مطمئناً اصلی‌ترین سؤال هر یک از شما این است که تردمیل کالری سوزی بیشتری دارد یا دوچرخه ثابت؟ باید گفت در حالت کلی میزان کالری سوزی تردمیل از دوچرخه ثابت بسیار بیشتر است. این مورد کاملاً طبیعی است برای مثال شما زمانی که به تردمیل شیب می‌دهید پیاده‌روی و یا دویدن بر روی آن سخت خواهد شد و حتی اگر هم‌زمان سرعت آن را نیز افزایش دهید این کالری سوزی نیز بیشتر می‌گردد؛ اما در دوچرخه ثابت شما فقط می‌توانید مقاومت دستگاه را در برابر نیروی وارده پاها به رکاب افزایش و یا کاهش دهید لذا نرخ کالری سوزی کمتری خواهید داشت.

طبق مطالعات انجام‌شده در مجله سلامت امریکا اگر فردی با وزن ثابت 70 کیلوگرم با سرعت حدوداً 18 کیلومتر بر ساعت حدوداً نیم ساعت بر روی تردمیل با شیب صفر بدود حدوداً 270 تا 400 کالری می‌سوزاند. حال اگر شیب تردمیل را نیز بیشتر کنیم نرخ کالری سوزی بیشتر خواهد شد. از طرفی می‌توانید تمرینات هیت را نیز انجام داده تا این نرخ را نیز بالاتر ببرید طبق آمار با تمرینات هیت و شیب تردمیل در هر دقیقه چیزی حدود 15 کالری می‌سوزانید.

اما اگر همین فرد با همین شرایط وزنی بر روی دوچرخه ثابت با شدت متوسط حدود نیم ساعت رکاب بزند چیزی حدود 210 تا 300 کالری می‌سوزاند ولی اگر مقاومت یا همان درجه سختی را بالا ببرد این کالری سوزی مقداری بیشتر خواهد شد ولی به‌اندازه تردمیل نخواهد بود.

قیمت

یکی دیگر از تفاوت‌های بین تردمیل و دوچرخه ثابت مسئله قیمت خواهد بود. به‌صورت کلی قیمت خرید تردمیل در مقایسه با دوچرخه ثابت بسیار بیشتر است. پس برای کسانی که به دنبال خرید محصولات هوازی ارزان‌تر هستند، دوچرخه ثابت بهترین انتخاب خواهد بود.

تردمیل و یا دوچرخه ثابت برای چه کسانی مناسب خواهند بود؟

اگر می‌خواهید از تردمیل و یا دوچرخه ثابت در منزل و یا باشگاه استفاده کنید اولین قدم شناخت شرایط بدنی شما است. شما زمانی که توانایی‌های خود را بهتر بشناسید می‌توانید بدون محدودیت از امکانات تردمیل و دوچرخه ثابت استفاده کنید.

تردمیل برای تمامی افراد در هر سنینی مناسب خواهد بود البته به‌شرط اینکه شرایط زیر را نداشته باشید:

  • درد مزمن در ناحیه زانوها و مشکلاتی چون آرتروز مفصلی.
  • پارگی رباط صلیبی.
  • مشکلات در ناحیه ستون فقرات ازجمله دیسک کمر.
  • مشکلاتی چون فشارخون بالا و مشکلات قلبی و عروقی.
  • سالمندانی که حفظ تعادل برای آن‌ها بسیار سخت می‌باشد.
  • افرادی که دچار مشکلاتی چون دیابت خواهند بود.

اما دوچرخه ثابت اعم از دوچرخه ثابت ایستاده و یا مبله نیز کاربردهای مختلفی داشته و برای افراد مختلف مناسب است. اگر مشکل خاصی نداشته باشید توصیه می‌شود از دوچرخه ثابت ایستاده استفاده کنید اما اگر دچار مشکلات و محدودیت در ستون فقرات هستید و یا اضافه‌وزن زیادی دارید می‌توانید از مدل مبله استفاده کنید.

اگر هدف اصلی شما تقویت بافت لگن، عضلات ران‌ها و حتی ساق پا است دوچرخه ثابت مناسب شما خواهد بود در غیر این صورت اگر در ناحیه زانوهای خود دچار آسیب و یا حتی عمل جراحی می‌باشید نباید از دوچرخه ثابت ایستاده استفاده کنید.

لاغری و چربی سوزی با تردمیل و دوچرخه ثابت

اولین و مهم‌ترین چیزی که افراد در تمامی تمرینات ورزشی به دنبال آن هستند چربی سوزی مفید و لاغری و همچنین تناسب‌اندام است. این مطلب را به خاطر داشته باشید هرچه کالری سوزی شما در تمرینات بالا رود خصوصاً تمرینات هوازی چربی سوزی بدن شما نیز افزایش خواهد یافت؛ زیرا سیستم متابولیسم شما در مواجهه با اکسیژن قرارگرفته و برای تأمین انرژی در فرآیند هوازی از چربی‌های اضافه استفاده می‌کنند و آن را به انرژی تبدیل می‌کنند. البته قبلاً در مورد نرخ کالری سوزی هر دو محصول صحبت کردیم اما اگر در تمرینات هوازی خود برنامه داشته باشید و در کنار آن یک رژیم غذایی مناسب را مدیریت کنید مسلماً چربی سوزی و لاغری با تردمیل و دوچرخه ثابت را خیلی سریع‌تر تجربه خواهید کرد.

مزایا و معایب تردمیل کدامند؟

  • در هر شرایط آب و هوایی امکان استفاده خواهد داشت.
  • استفاده از تردمیل باعث افزایش تراکم استخوان و جلوگیری از پوکی استخوان خواهد شد و درعین‌حال باعث تقویت اندام‌های شما می‌گردد
  • کالری سوزی تردمیل نسبت به سایر محصولات هوازی تقریباً بیشتر خواهد بود.

و اما معایب تردمیل

  • تردمیل برای افرادی که تعادل جسمی مناسبی ندارند و افرادی که دچار آسیب در مفاصل می‌باشند مناسب نیست
  • فضای اشغال‌شده این دستگاه بسیار بیشتر نسبت به دوچرخه ثابت بوده لذا قبل از خرید بایستی از میزان فضای موجود اطمینان حاصل نمایید.
  • قیمت تردمیل نیز نسبت به دیگر محصولات هوازی ازجمله دوچرخه ثابت بیشتر است.

مزایا و معایب دوچرخه ثابت کدامند؟

  • موجب تقویت ماهیچه‌های پا و عضلات پایین‌تنه خواهد شد به‌نحوی‌که نمونه آن در تردمیل وجود نخواهد داشت.
  • استفاده از دوچرخه ثابت نیز برای تمامی افرادی که تابه‌حال تجربه تمرینات سنگین نداشته و یا آمادگی جسمانی مناسبی ندارند مناسب است. از طرفی شما حتی با بودجه محدود می‌توانید انواع مختلفی از این محصولات را تهیه نمایید.
  • هنگام استفاده دوچرخه ثابت به‌راحتی قادرید به کارهای روزمره خود اعم از کار کردن با تلفن همراه و یا حتی کتاب خواندن مشغول شوید.
  • استفاده از دوچرخه ثابت ریسک آسیب‌پذیری کمتری دارد زیرا شما هر زمان که بخواهید می‌توانید تمرینات خود را متوقف کنید.

و اما معایب

  • متاسفانه دوچرخه ثابت گزینه مناسبی برای تقویت عضلات بالاتنه نخواهد بود و تمرکز اصلی آن روی عضلات پایین‌تنه می‌باشد.
  • میزان کالری سوزی دوچرخه ثابت کمتر از تردمیل می‌باشد.
  • تمرکز اصلی تمرینات هوازی با دوچرخه ثابت روی ماهیچه‌های ران می‌باشد و کمتر سیستم قلبی و عروقی شما تحت چالش قرار می‌گیرد.

21458/غ

 

 

اشتراک گذاری:
برچسب ها :
ارسال نظر
پربیننده‌ها پربحث‌ها