۱۷ آذر ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۲
بازدید:۳۳۷
در پی سقوط بالگرد نظامی گویان در نزدیکی مرز این کشور با ونزوئلا ۵ سرباز جان باختند.
کد خبر : ۵۸۲۱۶

نیروی دفاعی گویان روز پنجشنبه (بامداد جمعه به وقت تهران) اعلام کرد که پس از سقوط یک» بالگرد بل ۴۱۲ «در نزدیکی مرز گویان با ونزوئلا، پنج تن از سربازان این کشور کشته شدند و دو تن از آن‌ها جان سالم به در بردند.

 


مقامات به رسانه‌های محلی گفتند که خلبان مایکل چارلز، سرتیپ بازنشسته گری بیتون، سرهنگ مایکل شاهود، سرهنگ ستوان شان ولکام و گروهبان ستاد جیسون خان در این حادثه جان باختند در حالی که ستوان آندیو کرافورد و سرجوخه وین جکسون زنده پیدا شدند.

این بالگرد برای بازرسی نیرو‌هایی که از یک منطقه مرزی با ونزوئلا محافظت می‌کردند در حال پرواز بود. این حادثه پس از آن رخ داد که کاراکاس یک همه پرسی را برای حق حاکمیت بر منطقه نفتی و غنی از مواد معدنی اسکیبو که مورد مناقشه با گویان است، تصویب کرد. 

دلایل این حادثه نامشخص است و تحقیقات درباره علت آن آغاز شده است.

 

 

مناقشه منطقه اسکیبو بین ونزوئلا و گویان به دوره قبل از استقلال گویان بازمی‌گردد. زمانی که گویان مستعمره انگلیس بود، طبق تصمیم داوری مرزی در سال ۱۸۹۹، رودخانه اسکیبو به عنوان مرز غربی گویان تعیین شد. اما پس از استقلال گویان در سال ۱۹۶۶، عدم شناسایی این مرز باعث درگیری بین دو کشور شد.

این منطقه که در حال حاضر به عنوان منطقه اسکیبو یا گویانا اسکیبا شناخته می‌شود در غرب رودخانه اسکیبو در مرکز گویان قرار دارد.

دیوید کامرون، وزیر امور خارجه انگلیس روز پنجشنبه در یک نشست خبری در واشنگتن از ونزوئلا خواست تا اقدامات یکجانبه خود در مرز با گویان را متوقف کند. کامرون اظهار داشت که امیدوار است با عرفان علی رئیس جمهور گویان و دیگر رهبران منطقه گفتگو‌های تلفنی داشته باشد. 

در همین حال، آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده، در بیانیه‌ای گفت با رئیس دولت گویان گفتگو و «بر حمایت بی‌دریغ ایالات متحده از حاکمیت گویان تأکید کرده است» و درخواست واشنگتن برای «راه‌حل صلح‌آمیز» را تکرار کرد.

 
اشتراک گذاری:
ارسال نظر
تازه‌ها
پربیننده‌ها پربحث‌ها