۰۸ آذر ۱۴۰۲ - ۰۷:۰۰
گوشت این پرنده برای مصرف روزانه هیچ هورمون خطرناکی ندارد / شش برابر میگو هم فسفر دارد
بازدید:۱۶۶۵۷
سلامت صد آنلاین | بوقلمون گونه بزرگی از پرندگان است که در راسته ماکیان‌سانان قرار دارند  بوقلمون از نژاد قرقاولان و سنگین ‌وزن ‌ترین پرنده خانگی است و بومی آمریکای شمالی می‌باشد.
کد خبر : ۵۶۴۲۴

به گزارش صد آنلاین ، استفاده از گوشت بوقلمون چند سالی است كه در كشور ما افزایش یافته. گوشت این پرنده حاوی هر دو نوع گوشت سفید و قرمز است.

 

65 درصد گوشت بوقلمون سفید که در ناحیه سینه است و 35 درصد آن تیره که در ناحیه ران‌ها قرار دارد.

 

هریك از این گوشت‌ها از نظر طعم و مزه باهم متفاوتند. گوشت سینه و بال‌ها سفید و لذیذ اند، از نظر مزه شبیه گوشت گوساله است و گوشت قرمز آن كه اغلب در ران‌ها یافت می‌شود، بسیار نرم و طعمی شبیه گوشت پرندگان وحشی یا شكاری را دارد.

 


گوشت بوقلمون بدون پوست به طور طبیعی چربی كمی دارد و در هر 100 گرم آن تنها یك گرم چربی موجود است.

 

تقریبا تمامی چربی بوقلمون در پوست آن موجود است و گوشت تیره رنگ آن چربی بیشتری نسبت به گوشت سفید آن دارد. بنابراین افراد مبتلا به چربی خون بالا بهتر است از گوشت سفید سینه این پرنده استفاده كنند.

 

گوشت سفید بدون پوست بوقلمون چربی اشباع و كلسترول كمتری از گوشت مرغ و گاو دارد.

 

گوشت بوقلمون دارای مقدار زیادی امگا 3 است که باعث باز شدن مجاری عروق بدن و پائین آورنده کلسترول می شود و از مزمن شدن بیماری ها جلوگیری می کند.

 

 

گوشت بوقلمون به علت عدم وجود چربی میان بافتی و به دلیل بافت ویژه‌ای كه دارد هنگام طبخ حجم خود را برعکس گوشت مرغ و گوساله و گوسفند از دست نمی‌دهد.

 

به دلیل داشتن پروتئین بالا، حداقل چربی اشباع، كمترین سطح كلسترول و فقدان چربی میان بافتی در مقایسه با گوشت قرمز از اهمیت بسیاری برخوردار است و منبع خوبی از ویتامین‌های A، B1، B3، B6، B12 و املاحی چون سلنیوم، منیزیم، مس، آهن، روی، پتاسیم و اسید آمینه تریپتوفان به شمار می‌رود.

 

 

 

 
 
 

اسیدآمینه تریپتوفان برای فعالیت سلول های T لازم است. سلول های T یك نوع از سلول های سیستم ایمنی بدن هستند كه سلول های سرطانی را از بین می برند. در فقدان تریپتوفان، سلولT فعال می میرند.

 

 

 این گوشت به دلیل دارا بودن اسید آمینه تریپتوفان به ترشح بیشتر سروتونین كمك كرده و باعث سرحالی و آرامش در افراد دچار علائم افسردگی موقت می‌شود و همچنین تریپتوفان به دلیل تقویت سیستم ایمنی بدن می‌تواند علائم بیماری ام‌اس را كاهش دهد و نقش مهمی در خوابیدن دارد و باعث بهبود خواب در مبتلایان به بی‌خوابی مزمن می‌شود و نیز اسید آمینه تریپتوفان در بدن تبدیل به پروتئین می شود که عامل شادابی است. اسیدهای آمینه در مرمت سلول های ماهیچه ای و اندام بدن، ناخن، پوست، مو و غدد ترشحی نقش بسیار بسزایی دارد و برای ورزشکاران بسیار مفید می باشد. اسید آمینه موجود در گوشت بوقلمون می‌تواند از تجمع سرب و جیوه در بدن جلوگیری كرده و با كمك به عملكرد كبد، سموم بدن را دفع نماید.

 

 

 یكی از ویژگی‌های منحصر بفرد گوشت بوقلمون نسبت به سایر گوشت‌های سفید، ویتامین A و نقش مهم تقویت سیستم ایمنی آن است كه بویژه در فصل سرما، مصرف آن به كودكان و سالمندان توصیه می‌شود.

 

 

مصرف 150 گرم گوشت بوقلمون حدود نیمی از اسیدفولیك مورد نیاز روزانه را تامین كرده  و در از بین بردن کم خونی مؤثر است و مصرف مقدار متعادل آن برای خانم‌های باردار مفید است. بوقلمون‌ها به دلیل پاهای فعال در ناحیه ران‌ها دارای رگ‌های خونی بسیاری هستند. این رگ‌ها حاوی هموگلوبین‌های حاوی آهن هستند كه اكسیژن را به ماهیچه‌ها می‌رسانند. بنابراین هرچه رنگ ماهیچه ران‌ تیره‌تر باشد مصرف آن برای كسانی كه كمبود آهن دارند مفیدتر است.. بوقلمون فاقد اوره و اسید اوریک نسبت به سایر گوشت ها است.

 

بیشتر بدانید : خواص گوشت بلدرچین

 

 

بوقلمون‏هایی که به طور طبیعی و ارگانیک پرورش داده می‏شوند، هیچ نوع هورمون و آنتی بیوتیکی در بدن خود ندارند و این گوشت اگر فاقد مواد هورمونی باشد، می‌تواند میزان هورمون تستوسترون را در بدن آقایان در حد مطلوب نگه داشته و منجر به افزایش عملكرد جنسی و افزایش گلبول‌های قرمز خون شده و از پوكی استخوان جلوگیری كند.

 

 

مهمترین مواد معدنی در گوشت بوقلمون

 

 

فسفر

طبق آزمایشات انجام شده فسفر موجود در بوقلمون چهار برابر میگو می باشد که یک غذای دریایی است همچنین بهتر است که بدانید 80% عامل تشکیل کلسیم در استخوان های بدن فسفر می باشد.

 

 

از کل فسفر موجود در بدن 80 درصد آن در استخوانها موجود است و 20 درصد آن در ديگر قسمتهاي بدن وجود دارد. عملکرد فسفر در استخوان معلوم است ، با کلسيم کريستالهايي را تشکيل مي دهند که در اسکلت پروتئيني استخوان نشسته و موجب استحکام استخوان مي گردد. در بقيه بخش هاي بدن فسفر به عنوان يک عنصر مهم ، نقش هاي زيادي را برعهده دارد. فسفر در ساختمان کليه کروموزومهاي بدن ما موجود است. در غشا همه سلولهاي بدن ما وجود دارد. فعال شدن بسياري از آنزيمها با اتصال يک مولکول فسفر صورت مي گيرد و در خون به حفظ PH ثابت کمک مي کند ، و به اين ترتيب نمي گذارد خون بدن ما قليايي يا اسيدي شود. و بالاخره هر چه ماده انرژي زا در بدن ما وجود دارد مثل ATP و CP همه با اتصال مولکول فسفر انرژي را در خود ذخيره مي کنند . پس مي بينيد اگر فسفر وجود نداشته باشد حيات امکان پذير نيست.

 


بیشتر بدانید / خواص مصرف سیب در ناشتا 

 

 
 

 

 


 

پتاسیم

میزان پتاسیم موجود در بوقلمون بیشترین میزان پتاسیم در تمام گوشتهاست

پتاسیم ضد سرطان است و برای جلوگیری از سرطان سینه در خانم ها بسیار مؤثر بوده همچنین در ساختمان قلب و ماهیچه ها و خون نقش مهمی دارد، وجود آن عامل مهمی برای بسته نشدن سرخرگها و مشکلات وریدی است همچنین پتاسیم در کاهش کلسترول نقش مهمی دارد.

پا درد و اسپاسم ماهیچه، انسداد و تنگ شدن سرخرگ، مشکلات وریدی تأثیر سوء دیابت روی عضلات، اعصاب پا، رگ گرفتگی و ... تورم مفاصل عمدتاً نتیجه کمبود پتاسیم و منیزم بدن است.

 

 

 

پتاسیم یکی از مواد مغذی مورد نیاز بدن است که در تعادل آب و الکترودها در کنار سایر مواد مغذی موثر است این ماده معدنی(پتاسیم) در فعالیت های عصبی و عضلانی و موادی مثل(کلسیم و منیزیم) نقش موثری دارد.

فشار خون بالا را کنترل می کند و خطر ابتلا به سکته ی مغزی را کاهش می دهد

دیگرمنابع غذایی غنی از پتاسیم گروه میوه و سبزی ها می توان به برگ چغندر، اسفناج، قارچ ،سیب زمینی، حبوبات، گوجه فرنگی و از میوه ها به موز ،طالبی، خشکبار، آب پرتغال می توان اشاره کرد.

 

 

 

سلنیوم

سلنیوم همراه با کلسیم، پتاسیم و ویتامین C وD و B6 و روی که همگی در گوشت بوقلمون است ضد کلیه سرطان ها بخصوص سرطان پروستات و سینه می باشد. سلنیوم تنظیم متابولیسم را به عهده دارد و برای از بین بردن سلول های غیر نرمال مؤثر بوده و اگر گوشت بوقلمون با قارچ و گوجه فرنگی میل شود خاصیت ضد سرطانی آن افزایش پیدا می کند.

سلنیوم به بدن کمک می‌کند تا با رادیکال‌های آزاد که باعث بروز بیماری‌هایی مانند سرطان و بیماری‌های قلبی می‌شود مقابله کند. سلنیوم قدرت باروری را به خصوص در بین آقایان افزایش می‌دهد و خطر التهاب مفاصل را کاهش می‌دهد. در خانم های حامله باعث تکامل جنین می شود

در موارد بیماریهای عفونی می تواند،سیستم ایمنی را تقویت نماید در بهبود عملکرد تیروئید ،پانکراس و کبدموثر است.

 

 

درمان بعضی از بیماریهای پوستی مانند: اگزما ، آکنه

دیگرمنابع غذایی سلنسوم : ماهی ،سیر ،سبزیجات ،کره ،جگر ،ذرت،جوانه گندم .(فریز کردن موادغذایی و یا کنسرو نودن این مواد باعث از بین رفتن سلنیوم موجود در آن خواهد شد . )

 

 

سدیم

سدیم در گوشت بوقلمون از بیماری های قلبی جلوگیری می کند و باعث تنظیم فشار خون می شود و همچنین سدیم عامل جذب کلسیم و فسفر در بدن می باشد.

آب بدن را تنظیم می كند، در نتیجه با افزایش یا كاهش مصرف آب ، بدن دچار تورم یا خشكی نمی شود.

به هدایت امواج عصبی كمك می كند و در منقبض شدن عضلات مؤثر است.

با وجود سدیم میزان ثبات اسیدی - بازی بدن حفظ می شود یا به عبارتی سدیم در تنظیمPH بدن مؤثر است.

یك  نقش جالب سدیم این است كه موجب جذب بهتر قندهای ساده و اسیدهای آمینه كه اجزاء تشكیل دهنده مواد نشاسته ای و پروتئین ها هستند، می شود.

سدیم در شیره های گوارشی كه موجب هضم غذا می شوند، وجود دارد .

 

 

 

روی

روی بعد از آهن بیشترین درصد مقدار ریزمغذی مورد نیاز بدن را به خود اختصاص داده است.

روی باعث رشد خردسالان می شود و  ضد سرماخوردگی است و به ساختن DNA و هورمون مردانه در بدن کمک می کند و همچنین روی باعث تنظیم سن بلوغ در افراد می شود.

روی بیشتر در غذاهایی با منبع حیوانی و فرآورده‌های لبنی، تخم‌مرغ و غلات یافت می‌شود.

منابع عمده روی، صدف، گوشت قرمز، مرغ، ماهی، جگر، غلات آسیاب نشده، حبوبات، شیر و فرآورده‌های آن است؛ اما میوه‌ها و سبزی های برگ سبز منابع فقیر این عنصر هستند.

 

 

 

مس

مس به اکسیده شدن گلوکز و در نتیجه آزاد شدن انرژی در بدن کمک می کند.

به جذب آهن توسط بدن کمک می کند  و برای ساخت سلول های قرمز خون ضروری است

به تامین اکسیژن لازم برای بافت های بدن(به منظور افزایش سطح انرژی بدن) از جمله مغز کمک می کند. و به عنوان حمل کننده اکسیژن در خون عمل می کند.

به غده تیروئید برای تعادل درترشح هورمون ها یاری می رساند.

 

 

 

کوکیوتن

بوقلمون دارای ماده ای به نام COQ10  یا کوکیوتن (اکسیر جوانی) می باشد که برای جلوگیری از پیری زودرس مفید است.

کوکیوتن دارای اثرات مطلوبی در بیماری های قلبی عروقی ، تولید انرژی ، کنترل فشار خون ، اختلالات باروری آقایان ، چاقی ، کاهش سردردهای میگرنی ، اثر ضدالتهابی در ام اس ، پشتیبانی از سیستم ایمنی بدن ، بهبود وضعیت عضلات ، دیابت.

 

 

گوشت این پرنده برای مصرف روزانه هیچ هورمون خطرناکی ندارد / شش برابر میگو هم فسفر دارد

 

منابع غذایی کوانزیم Q10 عبارتند از: ماهی و گوشت.

ماهی های روغنی مانند ماهی آزاد، ماهی تن و ماهی اسقومری. روغن ماهی، هم چنین گوشت ،جگر،غلات سبوس دار، حبوبات.

گیاهانی که بیشترین میزان کوانزیم Q10 را دارند: اسفناج غنی ترین منبع گیاهی این ماده است. بهتر است سبزیجات تازه، خام و فراوری نشده باشند.

کلم بروکلی،گل کلم،جوانه گندم،نخودفرنگی، لوبیا، سویا نیز منابع غنی هستند

موارد احتیاط در مورد مصرف گوشت بوقلمون

گوشت بوقلمون دارای مقدار كمی اگزالات است. بنابراین بیماران مبتلا به سنگ كلیه اگزالاتی باید در مصرف آن محتاط باشند.

این گوشت به دلیل دارا بودن اسید آمینه پورین در مبتلایان به نقرس باید به میزان بسیار كم‌مصرف شود

تقریبا تمامی چربی بوقلمون در پوست آن موجود است. همچنین گوشت تیره رنگ آن چربی بیشتری از گوشت روشن‏تر (سفید) آن دارد. لذا قبل از پختن گوشت بوقلمون، تمامی پوست آن را جدا کنید. همچنین افراد مبتلا به چربی خون بالا بهتر است از گوشت روشن‏تر آن استفاده کنند.

 

 

 

 تخم بوقلمون

از نظر رنگ و بو مشابه تخم مرغ می باشد اما اندکی بزرگتر است.پوسته تخم بوقلمون سفید و شیری رنگ و با خال های قهوه ای است. وزن تخم بوقلمون در حدود 80 تا 90 گرم است. کلسترول و چربی تخم بوقلمون نیز بالاست. طعم آن با تخم مرغ فرق چندانی نمی کند.

تخم بوقلمون دارای خواص تغذیه ای شامل: ویتامین، مواد معدنی، فولات ، پروتئین و کربوهیدرات ها می باشد. تخم بوقلمون فاقد فیبر ، قند ، ویتامین c و نیاسین می باشد. تخم بوقلمون نیز کمیاب است. به این دلیل که بیشتر برای جوجه بوقلمون به کار می رود.

 

 

نگهداري از گوشت بوقلمون

شما مي‌توانيد گوشت بوقلمون تازه را تا دو روز در سردترين جاي يخچال نگهداري كنيد. اگر گوشت بوقلمون را پخته‌ايد، بايد ظرف سه روز آن را مصرف و يا فريز كنيد. گوشت فريز شده را مي‌توان تا يك ماه نگه داشت. وقتي مي‌خواهيد گوشت تازه را در يخچال نگهداري كنيد، اجزاي آن مثل سنگدان را جدا نماييد و در يك بسته بندي جدا قرار دهيد.

 

 

 نكات ايمني درباره گوشت بوقلمون

مهم‌ترين خطري كه مصرف گوشت پرندگان براي انسان به همراه دارد، انتقال باكتري سالمونلا است. بايد گوشت بوقلمون را با احتياط جابجا كنيد و مراقب باشيد كه گوشت با ظرف و وسايل آشپزخانه تماس پيدا نكند و آلوده نشود.

 

 

 

هرگز و در هيچ حالتي گوشت بوقلمون را به صورت خام مصرف نكنيد. پيش از اين كه گوشت را پاك و خرد كنيد، همه سطوح و وسايل آشپزخانه و دست‌هاي خود را با آب داغ و صابون بشوييد. بهتر است پس از پايان كار،‌ ظرف ها و سطوحي كه استفاده شده‌اند را غير از آب و صابون، با يك مايع كشنده باكتري هم بشوييد.

 

 

21111/aqwe

مهدی حسینی مغویان
نویسنده:
مهدی حسینی مغویان
اشتراک گذاری:
ارسال نظر
تازه‌ها
پربیننده‌ها پربحث‌ها