آخرین اخبار
۰۴ آذر ۱۴۰۲ - ۱۳:۰۶
بازدید:۱۳۴۱
صد آنلاین | قلعه رودخان به دلیل هرج و مرج داخل قلعه، رعایت نکردن الزامات میراثی، تخریب دیواره ها و بنا، حضور تعداد زیادی از مسافرین در لبه و سقف برج‌ها و باروها و… در وضعیت نامطلوبی به سر می‌برد.
کد خبر : ۵۵۶۰۲

به گزارش صد آنلاین ، قلعه رودخان به دلیل هرج و مرج داخل قلعه، رعایت نکردن الزامات میراثی، تخریب دیواره ها و بنا، حضور تعداد زیادی از مسافرین در لبه و سقف برج‌ها و باروها و… در وضعیت نامطلوبی به سر می‌برد.

 

 


گیل خبر نوشت: «قلعه رودخان گیلان، یکی از مهم‌ترین دژهای تاریخی و نظامی ایران است که در میان انبوه درختان جنگلی شهرستان فومن جای گرفته است. این قلعه مستحکم و تسخیرناپذیر در طول تاریخ خود فراز و نشیب‌های زیادی را پشت سر گذاشته و گردشگران فراوانی را به سوی خود جذب کرده اما این روزها در سایه بی توجهی مسئولان و متولیان امر، روزهای بدی را سپری می‌کند.

مدیرکل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گیلان از هزینه 2.5 میلیاردی مرمت و بازسازی قلعه رودخان در سال جاری خبر می‌دهد اما اگر این روزها سری به این دژ مستحکم بزنید، از حجم خرابی و عدم رسیدگی به این بنای تاریخی حیرت زده می‌شوید.

 

در سال‌های گذشته، دو پایگاه پژوهشی و حفاظت به منظور مرمت، نگه داری، حفاظت و کنترل که در داخل قلعه مستقر هستند، حضور نسبتا فعال و موثری داشتند اما تقریبا در دو سال گذشته، نیروهای حفاظتی حضور بسیار کم رنگ و بی تاثیری داشته‌اند که نتیجه آن هرج و مرج داخل قلعه، عدم رعایت الزامات میراثی، تخریب دیواره ها و بنا، حضور تعداد زیادی از مسافرین در لبه و سقف برج‌ها و باروها و حضور شبانه برخی از مسافرین در داخل قلعه به دلیل عدم حضور شیفت یگان حفاظت و شائبه حفاری پیرامون قلعه شاید با هدف دستیابی به اشیای عتیقه به وجود آمده است.

از سویی دیگر شنیده می‌شود در حوزه پایگاه پژوهشی، تقریبا 15 نیرو در قالب شرکتی و قرارداد انجام کار معین از طریق این پایگاه به نام قلعه رودخان حقوق و مزایا دریافت می‌کنند اما در طول روز فقط یک تا دو نفر حضور مستمر دارند و وظایف اصلی این پایگاه که از جمله نظافت داخل و پیرامون قلعه، راهنمایی گردشگران، اطلاع رسانی های درست و فنی به مسافرین، مرمت و نگهداری، ساماندهی و مدیریت گردشگران، نظافت و هرس گیاهان در مسیر دسترسی داخل قلعه است، در وضعیت بسیار نامطلوبی به سر می‌برد و گویا از اساس این وظایف به دست فراموشی سپرده شده‌اند.

به نظر می‌رسد عدم توجه و حضور میدانی مدیرکل و دیگر مدیران میراث فرهنگی گیلان در قلعه رودخان و عدم آگاهی دقیق و درست آنان نسبت به وضعیت نابه‌سامان این مجموعه، در به وجود آمدن وضعیت فعلی بی‌تاثیر نبوده است و قلعه رودخان را تنها به محلی برای ارائه آمار بالای گردشگری گیلان تبدیل کرده است.»

اشتراک گذاری:
ارسال نظر
تازه‌ها
پربیننده‌ها پربحث‌ها