آخرین اخبار
۲۱ آبان ۱۴۰۲ - ۱۵:۴۰
بازدید:۲۹۶۷
صد آنلاین | تلسکوپ جدید ناسا به نام اسپرایکس SPHEREx که تا سال ۲۰۲۵ وارد فضا خواهد شد قصد دارد با ورود به فضا از ۴۵۰ میلیون کهکشان نقشه‌برداری کند
کد خبر : ۵۳۰۰۷

ناسا در ادامه ماموریت بلندپروازانه خود در حال توسعه تلسکوپ فضایی SPHEREx برای نقشبرداری از کل آسمان است. تلسکوپ SPHEREx می‌تواند با کمک نور فرو سرخ از کل آسمان نقشه برداری کرده و بدین ترتیب در مورد منشا حیات و تاریخ کهکشان‌ها بینش‌های جدیدی را آشکار کند.

تلسکوپ SPHEREx که مخفف نام طیف فتومتر برای تاریخ کیهان، عصر یونیزه و کاوشگر یخ‌ها نام گرفته است در حال حاضر در آزمایشگاه پیشران جت ناسا در حال توسعه قرار دارد. ظاهر این تلسکوپ نسبت به دیگر تلسکوپ‌ها متمایز بوده و قیافه‌ای شبیه به گاو دارد. تلسکوپ SPHEREx دارای ۲.۶ متر ارتفاع مجهز به ۳ سپر فوتون مخروطی شکل است که می‌تواند از آن در برابر نور و گرمای خورشید حفاظت کند.

ماموریت جدید ناسا در سال ۲۰۲۵ انجام خواهد شد و قرار است این تلسکوپ به مدت ۲ سال به دور زمین چرخش کند. طی این زمان بخش‌های آسمان به صورت جز به جز نقشه برداری شده و در هر سال دو نقشه از کل آسمان تکمیل خواهد شد. این نقشه شامل میلیون‌ها جرم از ستاره کهکشان و ابرهای میان ستاره‌ای خواهد بود. به گفته ناسا هدف از این ماموریت درک برخی از مهم‌ترین سوالات در زمینه نجوم و اختر زیست شناسی است.

369741

 
اشتراک گذاری:
ارسال نظر
تازه‌ها
پربیننده‌ها پربحث‌ها