۱۶ آبان ۱۴۰۲ - ۲۲:۴۶
بازدید:۱۶۸۴
متوکاربامول یک قرص بسیار کاربردی و موثر در درمان گرفتگی های عضلانی و کاهش و بهبود درد ماهیچه ای است. نام تجاری این قرص Robaxin می باشد. متوکاربامول هم به شکل قرص و هم آمپول در داروخانه های سراسر کشور به فروش می رسد.
کد خبر : ۵۲۰۴۱

در اغلب موارد پزشک متخصص به منظور اثرگذاری حداکثری قرص متوکاربامول توصیه می کند که در طول دوران مصرف این قرص از دستگاه فیزیوتراپی خانگی نیز استفاده شود.

 

ما در ادامه این مقاله قصد داریم همه آنچه که لازم است درباره قرص متوکاربامول و موارد مصرف آن بدانید را به طور جامع در اختیارتان قرار دهیم. تا انتها با ما همراه باشید.

نحوه مصرف قرص متوکاربامول به چه صورت است؟

پیشنهاد  اول و آخر ما این است که هیچ قرصی را بدون تجویز پزشک، مصرف نکنید. نحوه مصرف قرص متوکاربامول را نیز از پزشک متخصص خود بپرسید تا با توجه به شرایط بدنی و وضعیت ماهیچه ها و عضلاتتان، بهترین دوز مصرفی را برای شما تجویز کند.

اما معمولا مصرف قرص متوکاربامول تا 3 بار در طول روز از نظر پزشکان، بلامانع است.

نکته: به هیچ عنوان خودسرانه دوز مصرفی خود را افزایش ندهید؛ چرا که در این صورت گرفتار عوارض جانبی این قرص خواهید شد.

در صورت فراموشی مصرف یک دوز از این قرص، به محض یادآوری دوز فراموش شده را مصرف کنید؛ اما اگر زمان زیادی تا مصرف دوز بعدی، باقی نمانده نیازی نیست که دو دوز از این قرص را همزمان با هم مصرف کنید.

 شرایط نگهداری از قرص متوکاربامول چیست؟

به هیچ عنوان قرص متوکاربامول را در معرض حرارت و یا رطوبت نگهداری نکنید؛ چرا که این قرص نه با حرارت و نه با رطوبت، سازگاری نداشته و خراب می شود.

دمای اتاق، بهترین دما برای نگهداری از داروی متوکاربامول می باشد.

 

 

عوارض مصرف قرص متوکاربامول چیست؟

 قرص متوکاربامول مانند دیگر انواع داروهای شیمایی، عوارض خاص خود را دارد که از جمله آن ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

 

 

سرگیجه
سردرد
ضعف
حالت تهوع
مشکلات معده
کاهش و تاری دید
زردی پوست یا چشم
احساس آشفتگی
فراموشی
مشکلات پوستی نظیر خارش و تورم
مشکلات تنفسی
از هوش رفتن

 

 

 

لازم به ذکر است که کمتر کسی با عوارض شدید  مصرف قرص متوکاربامول شامل مشکلات تنفسی، تغییرات خلق و خو و ... مواجه می شود. در صورتی که هر یک از عوارض ذکر شده، چندین روز و یا هفته، ادامه پیدا کرد حتما به پزشک معالج خود مراجعه کنید.

 

 

 

قرص متوکاربامول با چه داروهایی، تداخل دارد؟

یکی از مهم ترین نکاتی که پزشکان هنگام تجویز هر گونه داروی شیمایی به بیماران، آن را مورد بررسی قرار می دهند، عدم تداخل دارویی می باشد؛ چرا که مصرف برخی داروها با هم، نه تنها اثر مفیدی برای بدن ندارد، بلکه به آن ضرر می رساند.

قرص متوکاربامول نیز با برخی از داروها، همخوانی نداشته و مصرف آن ها با هم، مشکلات جدی برای فرد به وجود می آورد.

متوکاربامول با هیچ یک از داروهای بر پایه اپیود، سازگاری ندارد. علاوه بر آن مصرف این قرص با متادون و  بوپرینورفین نیز به هیچ عنوان توصیه نمی شود؛ چرا که این قرص ها با هم تداخل داشته و  مصرف همزمان آن ها با هم مشکلات بسیار زیادی را به وجود می آورد.

به عنوان یکی دیگر از تداخلات دارویی متوکاربامول می توان به تداخل این قرص با مسکن ها و شل کننده های عضلانی اشاره کرد.

 

 

 

موارد منع مصرف داروی متوکاربامول

 

در صورتی که تاریخ انقضای قرص متوکاربامول به اتمام رسیده از مصرف آن به طور جد، بپرهیزید.

 


در صورتی که بیماری خاصی مبتلا هستید حتما پزشک خود را مطلع سازید. همچنین از مصرف خودسرانه این دارو در دوران بارداری نیز پرهیز کنید.

 


در دوران مصرف داروی متوکاربامول، از انجام فعالیت هایی که نیاز به هوشیاری کامل دارند نظیر رانندگی، خودداری کنید؛ چرا که یکی از شایع ترین عوارض این دارو، خواب آلودگی می باشد.

 


در دوران مصرف قرص متوکاربامول، نوشیدنی های الکلی مصرف نکنید.

 


اگر تا کنون به دارویی حساسیت داشته اید حتما قبل از مصرف قرص متوکاربامول، این موضوع را با پزشک معالج خود در میان بگذارید.

 


قبل از انجام هر گونه تست آزمایشگاهی به پزشک معالج خود بگویید که قرص متوکاربامول، مصرف می کنید؛ چرا که این دارو با برخی از تست های آزمایشگاهی، تداخل دارد.

 


همچنین اگر طول دوران مصرف قرص متوکاربامول، نیاز به استفاده از خدمات دندانپزشکی پیدا کرده و یا عمل جراحی پیش رو داشتید حتما و حتما به پزشک خود بگویید که در حال مصرف این قرص هستید.

 

 


نتیجه گیری بررسی قرص متوکاربامول و موارد مصرف آن!

طبق آنچه که در این مقاله آموختیم اصلی ترین موارد مصرف قرص متوکاربامول، درمان و بهبود گرفتگی های عضلات و دردهای ماهیچه ای است که پیشنهاد می کنیم تنها در صورت تجویز پزشک، آن را مصرف کنید تا به عوارض شدید آن دچار نشوید.

 

 

اشتراک گذاری:
ارسال نظر
تازه‌ها
پربیننده‌ها پربحث‌ها