آخرین اخبار
۰۹ آبان ۱۴۰۲ - ۱۴:۴۳
هشدار متخصص جراحی عمومی کشور : این میوه پر مصرف پاییز باعث انسداد روده و در نهایت عمل جراحی می شود
بازدید:۸۴۰
صد آنلاین | دکتر یاسر اصغری متخصص جراحی عمومی و عضو هیأت علمی دانشگاه علوم‌ پزشکی بابل گفت: بیش از ۱۰ مورد جراحی انسداد روده ناشی از مصرف زیاد خرمالو در یک بیمارستان بابل در یک ماه اخیر انجام شد.
کد خبر : ۵۰۶۱۶

به گزارش صد آنلاین به نقل از دانشگاه علوم پزشکی بابل، دکتر اصغری از جراحی ۱۰ مورد انسداد روده ناشی از مصرف زیاد خرمالو در یکماه گذشته در بابل خبر داد.

 

 


دکتر یاسر اصغری متخصص جراحی عمومی و عضو هیأت علمی دانشگاه علوم‌ پزشکی بابل گفت: بیش از ۱۰ مورد جراحی انسداد روده ناشی از مصرف زیاد خرمالو در یک بیمارستان بابل در یک ماه اخیر انجام شد.

 

 

وی افزود:درد شکم، همراه با تهوع و استفراغ مکرر حاوی موادغذایی و صفرا (زردآب)، همراه با نفخ و تورم شکم، عدم اجابت مزاج (یبوست و عدم دفع گاز)، از نشانه‌های اصلی انسداد گوارشی است.

 

 

دکتر اصغری گفت: توده‌های درون مجرای گوارش (بدخیم یا خوش خیم)، پیچ خوردگی روده، چسبندگی‌های ناشی از عمل جراحی در بیماران با سابقه جراحی، مواد غذایی سفت شده در داخل لوله گوارشی (بزوآر) و... از علل دیگر مختلف انسداد گوارشی است.

 

 

متخصص جراحی عمومی دانشگاه علوم‌ پزشکی بابل افزود: مصرف زیاد مواد غذایی همچون خرمالو، انار، ازگیل، سبزیجات فراوان با فیبر زیاد، به مقدار فراوان و در بازه زمانی کوتاه، منجر به تشکیل توده سفت در داخل دستگاه گوارش می‌شود که خطر انسداد روده و ضرورت عمل جراحی را در پی دارد.

 

 

دکتر اصغری گفت: از جمله مصرف تعداد زیاد خرمالو در مدت کوتاه، میوه خام، مصرف با پوست و هسته، جویدن ناکافی، داشتن دندان مصنوعی، عدم وجود دندان‌های سالم، سابقه جراحی شکمی و.. ریسک انسداد را چند برابر میکند.

 

 

انسداد روده در روده کوچک یا روده بزرگ اتفاق می‌افتد

 

 

به گزارش صد آنلاین ، محمد صادق غفوری عضو انجمن گوارش و کبد ایران در گفت‌وگو با  باشگاه خبرنگاران جوان گفت: در بیماری انسداد روده، انسداد مانع از عبور نرمال محتویات روده از دستگاه گوارش می‌شود. مشکلی که باعث انسداد می‌شود می‌تواند داخل یا خارج روده باشد. در داخل روده، یک تومور یا ورم باعث پر شدن یا انسداد مسیر داخلی روده می‌شود، اما در خارج روده، اندام یا بافت مجاور باعث فشرده شدن، منقبض شدن یا پیچ خوردگی بخشی از روده می‌شود.

 

 

او در ادامه افزود: انسداد روده در روده کوچک یا روده بزرگ اتفاق می‌افتد. همچنین، انسداد روده می‌تواند کلی یا جزئی باشد و به این بستگی دارد که محتویات روده از ناحیه مسدود شده می‌تواند عبور کند یا خیر.

 

 

عضو انجمن گوارش و کبد ایران بیان کرد: بعضی از مردم گمان می‌کنند که چسبناکی میوه خرمالو باعث انسداد روده می‌شود، اما موضوع این نیست و ما در این بیماران، با چسبندگی جدار روده مواجه نیستیم.

 

خرمالو، میوه راحت الحلقومی است که مردم، مثل سیب یا گلابی آن را خوب نمی‌جوند و حتی در بسیاری از موارد، آن را نجویده قورت می‌دهند.

 

 

غفوری در ادامه افزود: بنابراین، تکه‌های له نشده خرمالو کم کم در انتهای روده کوچک جمع و باعث انسداد آن می‌شوند.

 

به علاوه، تانن موجود در خرمالو هم می‌تواند به عنوان عاملی برای انسداد روده محسوب شود.

 

 

عضو انجمن گوارش و کبد ایران در پایان تصریح کرد: بهترین توصیه‌ای که می‌توان برای پیشگیری از انسداد روده در اثر مصرف بیش از اندازه خرمالو کرد، این است که در مصرف آن حد اعتدال را رعایت کنید؛ بنابراین نه تنها خرمالو، بلکه هر ماده غذایی که به طور صحیح جویده نشود، ممکن است موجب یبوست و انسداد روده شود.

 

 

 

انتهای خبر/21111ش

مهدی حسینی مغویان
نویسنده:
مهدی حسینی مغویان
اشتراک گذاری:
برچسب ها :
ارسال نظر
پربیننده‌ها پربحث‌ها