۰۹ آبان ۱۴۰۲ - ۱۷:۲۰
این خوراکی ها یک کبد پاک و صفر کیلومتر تحویلتان می دهد
بازدید:۱۴۲۹
صد آنلاین | رژیم غذایی نقش مهمی در سلامتی کلی بدن و به ویژه سلامت کبد بر عهده دارد.
کد خبر : ۵۰۴۰۵

رژیم غذایی نقش مهمی در سلامتی کلی بدن و به ویژه سلامت کبد بر عهده دارد. بسیاری از غذاها حاوی ترکیباتی هستند که نشان داده شده، می‌توانند برای بهبود آنزیم‌های کبدی، محافظت از کبد در برابر تجمع چربی و کاهش التهاب و استرس اکسیداتیو موثر باشند. در ادامه این مطلب تصمیم داریم در خصوص خوراکی های تصفیه کننده کبد بیشتر صحبت کنیم. 

 

 


خوراکی های تصفیه کننده کبد

کبد مسئول فرایندهای مختلف بدن از جمله تولید پروتیئن، کلسترول و صفرا تا ذخیره‌ی ویتامین‌ها، مواد معدنی و حتی کربوهیدرات‌ها است. کبد همچنین سمومی مانند الکل، داروها و محصولات جانبی متابولیسم را تجزیه می‌کند و این برای سلامتی کلی بدن بسیار حیاتی است. سالم نگه داشتن کبد برای حفظ سلامت بدن بسیار مهم است اما برای پاکسازی کبد چی بخوریم و خوراکی های تصفیه کننده کبد کدام هستند؟ 

 

 

خوراکی های پاک کننده کبد: ۱. قهوه

قهوه یکی از بهترین نوشیدنی‌هایی است که می‌توانید برای بهبود سلامت کبد خود بنوشید. آنطور که تحقیقات نشان داده، نوشیدن قهوه می‌تواند از کبد در برابر بیماری‌ها محافظت کند و بعلاوه در کاهش خطر سیروز یا آسیب دائمی کبد در افراد مبتلا به بیماری مزمن کبد موثر است. قهوه همچنین در کاهش خطر ابتلا به سرطان کبد نیز می‌تواند مفید باشد و بر بیماری و التهاب کبد نیز تاثیر مثبت دارد. 

این خواص قهوه از توانایی آن در جلوگیری از تجمع چربی و کلاژن ناشی می‌شود؛ دو عاملی که از نشانگرهای مهم در بیماری‌های کبد محسوب می‌شوند. 

 

 

خوراکی های تصفیه کننده کبد: ۲. چای

چای یکی دیگر از نوشیدنی‌های مفید برای سلامتی کبد است. برای مثال چای سبز می‌تواند سطح آنزیم‌های کبدی را در افراد مبتلا به بیماری کبد چرب غیرالکلی کاهش دهد. مطالعات نشان داده افرادی که روزانه ۴ فنجان یا بیشتر چای سبز می‌نوشند، کمتر دچار سرطان کبد می‌شوند. با این حال، افرادی که دچار مشکلات کبدی هستند بهتر است پیش از مصرف چای سبز به عنوان مکمل با پزشک خود مشورت کنند چرا که مصرف بیش از حد آن نیز می‌تواند تاثیرات منفی با خود به همراه داشته باشد. 

 

 

خوراکی های تصفیه کننده کبد: ۳. گریپ فروت

گریپ فروت حاوی آنتی‌اکسیدان‌هایی است که به طور طبیعی از کبد محافظت می‌کنند. گریپ فروت با کاهش التهابات و محافظت از سلول‌ها اثرات محافظتی خود را اعمال می‌کند. طبق تحقیقات، آنتی‌اکسیدان‌های موجود در این میوه می‌تواند در کاهش پیشرفت فیبروز کبدی نیز موثر باشد. 

 

 

رژیم پاکسازی کبد: ۴. انگور

انگور و به ویژه انگور قرمز و بنفش، حاوی ترکیبات گیاهی مفیدی است که آن را از خوراکی های تصفیه کننده کبد می‌سازد. تحقیقات روی موش‌ها نشان داده است که انگور و آب انگور می‌تواند مزایای مختلفی به همراه داشته باشد که شامل این موارد می‌شود:

  • کاهش التهابات
  • جلوگیری از آسیب سلولی
  • افزایش سطح انتی‌اکسیدان

خوراکی های تصفیه کننده کبد: ۵. آب چغندر

اب چغندر منبعی غنی از نیترات و آنتی‌اکسیدان‌هایی به نام بتالین است که طبق تحقیقات حیوانی انجام شده روی آن، می‌تواند در کاهش آسیب استرس اکسیداتیو و التهاب کبد مفید باشد. با این حال، برای تایید فواید آب چغندر روی انسان نیاز به تحقیقات بیشتر است. 

 

 

خوراکی های تصفیه کننده کبد: ۶. سبزیجات چلیپایی

سبزیجات چلیپایی به خاطر محتوای فیبر بالا و طعم متمایز خود شناخته شده هستند و بعلاوه منبعی غنی از ترکیبات گیاهی مفید در نظر گرفته می‌شوند. برخی از سبزیجات چلیپایی شامل کلم بروکلی، کلم بروکسل، کاهو، کلم پیچ و گل کلم می‌شود. مطالعات نشان داده است که سبزیجات چلیپایی حاوی ترکیباتی هستند که فرایند سم زدایی را تغییر می‌دهند و در برابر ترکیبات مضر از بدن محافظت می‌کنند. سبزیجات چلیپایی یک غذای مفید برای سلامت کبد در نظر گرفته می‌شوند. 

 

 

خوراکی های تصفیه کننده کبد: ۷. آجیل‌ها

آجیل یکی از خوراکی‌های محبوب و بسیار مغذی برای سلامت بدن است. آجیل سرشار از چربی‌های سالم، آنتی‌اکسیدان، ویتامین E، ترکیبات گیاهی مفید و غیره است. این مواد مغذی مسئول خواص سلامتی این خوردنی محبوب هستند.

یک مطالعه در خصوص مصرف آجیل نشان داده است که یک رژیم غذایی حاوی آجیل بیشتر با کاهش خطر ابتلا به بیماری کبد چرب غیر الکلی همراه است. به این ترتیب آجیل را می‌توان یک گروه غذایی مهم برای سلامتی کبد در نظر گرفت. 

 

 

خوراکی های تصفیه کننده کبد: ۸. ماهی‌های چرب

ماهی‌های چرب حاوی اسیدهای چرب امگا ۳ هستند که چربی‌هایی سالم در نظر گرفته می‌شوند و در کاهش التهاب و خطر بیماری‌های قلبی موثرند. تحقیقات نشان داده است که اسیدهای چرب امگا ۳ همچنین در کاهش چربی کبد و تری گلیسیرید در افراد مبتلا به کبد چربی غیرالکلی کمک‌کننده است.

درحالی که به نظر می‌رسد مصرف ماهی‌های چرب غنی از امگا ۳ برای کبد چرب مفید است اما افزودن چربی‌های امگا ۳ به رژیم غذایی به تنهایی کافی نیست. نسبت چربی‌های امگا ۳ به چربی‌های امگا ۶ نیز باید در نظر گرفته شود. نسبت امگا ۶ به امگا ۳ بسیار بالا می‌تواند باعث ایجاد بیماری کبدی شود. بنابراین علاوه بر افزودن بیشتر چربی‌های مگا ۳ باید مصرف چربی‌های امگا ۶ را در رژیم غذایی خود کاهش دهید. 

 

 

خوراکی های تصفیه کننده کبد: ۹. روغن زیتون

روغن زیتون یک چربی سالم است که به خاطر فواید مختلف از جمله اثرات مثبت بر سلامت قلب و متابولیک و همینطور تاثیر مثبت روی کبد شناخته می‌شود. طبق تحقیقات انجام شده، پیروی از یک رژیم غذایی مدیترانه‌ای غنی از روغن زیتون می‌تواند با کاهش خطر ابتلا به کبد چرب در افراد مسن مرتبط باشد.

مصرف روغن زیتون همچنین از تجمع چربی کمتر در کبد جلوگیری کرده و باعث بهبود سطح آنزیم‌های کبدی در خون می‌شود. تجمع چربی در کبد بخشی از مرحله‌ی اول بیماری کبدی است. به همین دلیل اثرات مثبت روغن زیتون بر چربی کبد و سایر جنبه‌های سلامتی آن را می‌توان در یک رژیم غذایی سالم دریافت کرد.

2564/ص

اشتراک گذاری:
ارسال نظر
پربیننده‌ها پربحث‌ها