به گزارش صد آنلاین ، طی ماههای اخیر شاهد افزایش چشمگیر اعلام توقیف لودر و بولدوزر قاچاق در سواحل هرمزگان و یا از محموله تریلرهای عبوری به مرکز کشور هستیم که نشان دهنده رشد و افزایش تمایل قاچاقچیان به قاچاق ماشین آلات سنگین راهداری است.
با نگاهی به کشفیات دیگر استان های مرکزی کشور نیز می توان دریافت که گاه برخی از این تجهیزات سنگین قاچاق برای ایجاد تغییرات در شماره و شاسی و پلاک سازی تا مرکز کشور نیز حمل شده اند و متخلفان در صدد بوده اند تا ایجاد تغییراتی در اطلاعات این لودرها و بولدوزرها، اسناد خودروهای مستعمل و قدیمی قانونی را به جای آنها جا بزنند.
قاچاق ماشین آلات سنگین با لندینگرافت
در همین زمینه سرهنگ مناجاتی از افسران ارشد دریابانی هرمزگان به رسانه ها گفت: قاچاق تجهیزات سنگین مثل لودر و بلدوزر فقط توسط لندینگرافت ها میسر است و قایق های کوچک توان حمل تجهیزات سنگین را ندارند و معمولا برخی از لندینگرافت ها شبانه محموله خود را به سواحل بکر و خور های خلوت استان آورده و بدون جلب توجه این تجهیزات سنگین را تخلیه می کنند.
قاچاق خودروهای سبک با قایق میسر است اما قاچاق لودر حتما به لندیگرافت نیاز دارد
وی می گوید: پیاده کردن یک دستگاه لودر آن هم از یک لندینگرافت در ساعات شب، معمولا نیاز به شناخت کامل آن ساحل و عمق آب و شرایط جوی دارد و معمولا این تخلیه بدون کمک جرثقیل انجام می شود و مرحله بعدی انتقال تجهیزات سنگین از جاده به داخل کشور است تا به کارگاههای مخفی جهت تغییر شناسنامه برده شوند و در این زمینه شبکه قاچاق تجهیزات سنگین اسقاطی که از چرخه فعالیت را از قبل خریداری می کنند تا از سند آنها بهره ببرند.
ماجرای لندکروزهای قاچاق
گاه در مورد خودروهایی مانند تویوتا لندکروز و پرادوی قاچاق نیز همین رخدادها را شاهدیم که قاچاقچیان با دستکاری اسناد، اقدام به استفاده از این خودروها می کنند که در موارد مختلف نیز با وجودی که شاید یک سال یا حتی بیشتر با آن خودرو تردد داشته اند اما در دام پلیس گرفتار می شوند.
لندکروز توقیفی با مدارک دو قلو
تردد تجهیزات راهسازی دو قلو در جاده ها
نکته آن که گاه حتی لودر اول، اسقاطی هم نیست و قابل استفاده است اما سند آن برای ۲ خودرو استفاده میشود و به این ترتیب این تجهیزات راهسازی دو قلو در جاده ها تردد میکنند. این تخلفات از چشم پلیس دور نمی ماند اما برای قانونمند ساختن این وضعیت، لازم است تا قوانین گمرکی مورد بازنگری قرار گیرد.
البته اختلاف فاحش قیمت خودروهای سبک و سنگین در دو سوی آب نیز دلیل مضاعف دیگری در انجام ریسک واردات غیرقانونی خودرو از سوی قاچاقچیان است.
2267/ی