آخرین اخبار
۲۶ مهر ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۱
بازدید:۱۰۵۱
اغلب افراد در برابر مشکلات و سختی‌های زندگی دوست دارند آسان‌ترین راه را برای انتخاب کنند و از مشکلات، مردم و زندگی فرار می‌کنند. در حالی که فرار از مشکلات چیزی از استرس و اضطراب شما کم نمی‌کند و باید مشکل را ریشه‌ای حل کرد تا به ما آرامش بیشتری رسید.
کد خبر : ۴۷۳۵۵

 تا به حال چند بار برایتان پیش آمده که از خیر رویارو شدن با مشکل گذشته‌اید؟ چند بار شده به خودتان گفته‌اید: بی‌خیال، زمان خودش مساله را حل می‌کند؟ آیا گذشت زمان، مساله شما را حل کرد؟ یا مشکلتان مثل آتش زیر خاکستری شد که با بادی دوباره شعله ور می‌شد و در زمان یا موقعیت دیگری خودش را دوباره نشان می‌داد، البته شاید زمان مشکلات کوچک را که ناشی از هیجانات آنی باشد حل کند ولی اجتناب از رویارویی با مشکل به هیچ عنوان مشکل را حل نمی‌کند. بنابراین گذشت زمان نه تنها حلش نکرد؛ بلکه در بعضی موارد آن‌ها را بزرگ‌تر هم کرده است.

 

 


به جای طفره رفتن از مشکلات، آن‌ها را بپذیرید

دکتر سارا کاکلیان، مشاور خانواده، درباره چگونگی حل مشکلات می‌گوید طفره رفتن از حل مسائل در برابر همسر، همکار، در محل کار، دوستان یا هر جای دیگر باشد. در نهایت برایتان چه اتفاقی می‌افتد؟ اغلب به دلیل رسیدگی نکردن به آن‌ها پس از مدتی، بسته به نوع و شدت مشکل، به حالت انفجار رسیده، زمام امور از دستتان خارج شده و احتمالاً به صورت هیجانی با مساله روبه رو شده‌اید که در این صورت احتمال وخیم شدن اوضاع بیشتر خواهد بود.

بروز مشکلات جسمانی تا به حال به دلایل خود برای این ترس از رویارویی با مشکلات فکر کرده‌اید؟ مثلاً برای مسائل ارتباطی‌تان شاید این دلیل را بیاورید اگر صحبت کنم و مساله را باز کنم، حتماً مساله حادتر خواهد شد؛ غافل از اینکه شما برای دور زدن یک اضطراب معمول زندگی که در زندگی همه ما هم وجود دارد، به مرور دچار اضطراب جدی‌تری خواهید شد که در نهایت نیز بیماری‌زا نیز خواهد شد.

فرار از مشکلات، آن‌ها را بزرگ‌تر خواهد کرد

آیا می‌دانستید با هر بار به تعویق انداختن حل مساله، این اضطراب در شما جان تازه‌ای گرفته و مانند یک نهال که به آن آب دهید قدرتمندتر می‌شود؟ به گفته دکتر کاکلیان، در این صورت، مساله همان مساله باقی می‌ماند ولی شما در درون خود هر روز بیشتر از دیروز از رویارویی با آن می‌ترسید و از آن اجتناب می‌کنید و در نهایت نیز در یک دور باطل خواهید افتاد؛ دور باطلی که شامل اجتناب و فرار از حل مساله و افزایش اضطراب بیشتر خواهد بود که خود این بیشتر شدن اضطراب نیز اجتناب بیشتری را به دنبال خواهد آورد.

به نظرتان وقت آن نرسیده که یک بار برای همیشه بایستید و با اضطراب حل مشکلات خود روبه رو شوید؟

چگونه می‌توانید مشکلات را از پا در آورید؟

خبر خوش آن است که با هر بار ایستادگی و تلاش برای رویارویی برای حل مسائل؛ غول اضطراب قدرت خود را به مرور از دست می‌دهد و در نهایت شما قوی و قوی‌تر خواهید شد و تحمل این اضطراب برایتان راحت‌تر می‌شود. دکتر کاکلیان می‌گوید: شاید از خودتان بپرسید مثلاً در مسائل ارتباطی‌ام با این فکر که طرح مساله؛ کشمکش و مشکلات بیشتری به دنبال خواهد داشت؛ چه کنم؟ برای پاسخ به این سؤال باید بدانید که بهتر است با روش‌های حل مساله، حل تعارض و مهارت‌های ارتباط مؤثر بیشتر آشنا شوید. واضح است که اگر شما مدام در مسیر زندگی خود از حل مسائل طفره رفته باشید این مهارت‌ها در شما ضعیف خواهند شد. در حالی که اگر بتوانید با مهارت‌های لازم در این زمینه آشنا شوید و به صورت اصولی با مسائل روبه رو شوید؛ احتمال حل مساله به شیوه‌ای منطقی را افزایش خواهید داد.

گام‌هایی برای مقابله با مشکلات

به گفته این مشاور خانواده در حل اختلافات ارتباطی با دیگران می‌توانید این گونه عمل کنید:

- برای حل مساله با فرد مورد نظر صحبت کنید و البته حتماً زمان مناسبی را برای طرح مساله و گفت‌وگو در نظر بگیرید.

- قبل از فرا رسیدن آن زمان به تمام جوانب مساله فکر کنید و در عین حال خود را جای فرد مقابل بگذارید و از دید او هم به مساله نگاه کنید تا دیدگاهتان واقع‌بینانه شود.

- هنگام گفت‌وگو درباره مشکلات از نیازها، خواسته‌ها و احساسات خود بگویید و مسوولیت احساسات خود را نیز بپذیرید

- توجه داشته باشیددر زمان گفت و گو هر دو طرف باید از موضع خود به نفع حل مشکلات مشترک کوتاه بیایند که در نهایت نیز نفع دو طرف در نظر گرفته شود.

در مورد مسائل و مشکلات دیگر نیز شما می‌توانید راه حل‌هایی را که به نظرتان می‌رسد در نظر بگیرید، فایده‌ها و آسیب‌های هر راه حل را بنویسید در نهایت نیز راه حلی که کمترین آسیب و بیشترین سود را به دنبال دارد انتخاب کنید.

برای گرفتن کمک‌های تخصصی و فراگرفتن مهارت‌های مورد نیاز و در صورت اضطراب و اجتناب زیاد نیز بهتر است از یک متخصص کمک بگیرید.

 

 

 

منبع: ایسنا

انتهای پیام/

اشتراک گذاری:
برچسب ها :
ارسال نظر
پربیننده‌ها پربحث‌ها