۱۶ مهر ۱۴۰۲ - ۱۳:۴۰
این علائم یعنی سردرد تنشی دارید
بازدید:۵۸۶
صد آنلاین | سردرد تنشی شایع‌ترین نوع سردرد است که هنوز علت آن کشف نشده، اما خوشبختانه می‌توان آن را درمان کرد. با این حال، هنوز خیلی چیزها است که باید درباره آن بدانید. پس به خواندن ادامه دهید تا با همه چیز درباره این سردرد آشنا شوید. 
کد خبر : ۴۴۷۶۹

سردرد تنشی

برای آشنایی کامل، اجازه دهید یک بار دیگر این نوع سردرد را تعریف کنیم:

سردرد تنشی چیست؟

همان‌طور که در مقدمه گفتیم، سردردهای تنشی شایع‌ترین نوع سردرد هستند که ممکن است به دلیل استرس و تنش عضلانی ایجاد شوند. سردردهای تنشی معمولاً تهوع، استفراغ یا حساسیت به نور ایجاد نمی‌کنند و به جای درد ضربان دار، باعث درد ثابت می‌شوند و هر دو طرف سر را تحت تاثیر قرار می‌دهند. این سردردها ممکن است مزمن باشند و اغلب یا هر روز رخ دهند.

 

 

 

سردرد تنشی کلینیک سردرد تهران

اغلب اوقات وقتی یک سردرد آزار دهنده داریم و علت آن را پیدا نمی‌کنیم، طبیعی است که در اینترنت دنبال جواب بگردیم. با این حال، همه ما می‌دانیم که تنها کسی که می‌تواند سردردهای مزمن و مداوم ما را علت یابی و درمان کند، یک پزشک متخصص است. در نتیجه، در مورد سردردهای تنشی نیز توصیه می‌کنیم که حتماً به یک کلینیک تخصصی سردرد مراجعه کنید و صرفاً با مقاله‌های موجود در اینترنت قانع نشوید. 

 

 

 

علت سردرد تنشی

مکانیسم دقیقی که باعث سردردهای تنشی می‌شود مشخص نیست. با این حال ممکن است عوامل متعددی مانند ژنتیک و محیط در این امر دخیل باشند. می‌توان گفت که انقباضات عضلانی در سر و گردن عامل اصلی ایجاد این نوع سردرد در نظر گرفته می‌شوند. برخی دیگر از افراد نیز در پاسخ به رویدادهای استرس زا یا گذراندن روزهای پرتنش سرشان به این شکل درد می‌گیرد. 

 

 

 

علائم سردرد تنشی

علائم این نوع سردرد عبارتند از:

  • درد مبهم و دردناک در سر
  • احساس سفتی یا فشار در سراسر پیشانی یا در طرفین و پشت سر
  • حساسیت در پوست سر، گردن و عضلات شانه

 

 

 

سردردهای تنشی به دو دسته اصلی تقسیم می‌شوند: 

  • سردردهای تنشی اپیزودیک: سردردهای تنشی اپیزودیک می‌توانند از نیم ساعت تا یک هفته طول بکشند. سردردهای تنشی اپیزودیک مکرر به مدت حداقل ۳ ماه، هر ماه کمتر از ۱۵ روز، رخ می‌دهد و می‌توانند مزمن شوند.
  • سردردهای مزمن تنشی: این نوع سردردهای تنشی ساعت‌ها طول می‌کشند و ممکن است ثابت باشند. سردردهای تنشی مزمن به مدت حداقل ۳ ماه، هر ماه ۱۵ روز یا بیشتر، رخ می‌دهند.

 

 

 


خطرات سردرد تنشی

گاهی اوقات، سردرد ممکن است ناشی از یک بیماری جدی باشد. (به عنوان مثال، تومور مغزی یا پارگی یک رگ خونی ضعیف، معروف به آنوریسم) در واقع، توصیه می‌کنیم در صورت داشتن هر یک از علائم زیر به پزشک مراجعه کنید تا زودتر تحت درمان قرار بگیرید:

  • سردرد ناگهانی و بسیار بد
  • سردرد همراه با تب، سفتی گردن، سردرگمی ذهنی، تشنج، دوبینی، ضعف، بی حسی یا مشکل در صحبت کردن
  • سردرد پس از ضربه به سر، به خصوص اگر به مرور زمان بدتر شود.

 

 

 

تشخیص سردرد تنشی

کسانی که به طور منظم سردرد دارند، باید تحت معاینه‌های فیزیکی و عصبی قرار بگیرند. وقتی برای سردرد به پزشک مراجعه می‌کنید، باید تمام علائم خود را با دقت شرح دهید:

  • آیا سردرد شما تیز و ضربان دار است یا ثابت و مداوم؟ 
  • شدت درد آن چقدر است؟ آیا می‌توانید با وجود سردرد به کارهای خود برسید؟ آیا سردرد شما را از خواب بیدار می‌کند یا مانع از خوابیدن شما می‌شود؟
  • آیا درد را در تمام سر خود احساس می‌کنید یا فقط یک طرف؟ یا این‌که آیا درد فقط در پیشانی یا پشت چشم شما است؟

پس از گوش دادن به علائم شما، پزشک ممکن است از شما بخواهد که یک سری آزمایش انجام دهید تا بتواند علت سردردتان را بیابد. دو تست متداول تصویربرداری عبارتند از:

  • اسکن MRI که با استفاده از یک آهنربای قدرتمند و امواج رادیویی، از مغز شما تصویربرداری می‌کند.
  • سی تی اسکن که با استفاده از اشعه ایکس تصاویر مقطعی ایجاد می‌کند تا نمای دقیقی را از مغز شما ارائه دهد.

 

 

 

درمان سردرد تنشی

توصیه می‌شود که افراد از مصرف بی رویه مسکن‌ها خودداری کنند. 

برخی از افراد مبتلا به سردردهای تنشی به پزشک مراجعه نمی‌کنند و سعی می‌کنند خودشان درد را به تنهایی درمان کنند. این افراد ممکن است با استفاده مکرر از مسکن‌های بدون نسخه باعث نوع دیگری از سردرد شوند که دلیل آن همین استفاده بیش از اندازه از مسکن است. به همین دلیل، توصیه می‌شود که افراد به دنبال درمان‌های حرفه‌ای باشند و از مصرف بی رویه مسکن‌ها خودداری کنند. 

 

 

 

بهترین مسکن برای سردرد تنشی

بهترین داروهایی که به کاهش سردرد کمک می‌کنند، عبارتند از:

  • همان‌طور که در ابتدا گفتیم، مسکن‌های بدون نسخه معمولاً اولین خط درمانی سردرد هستند و می‌توانند آسپرین، ایبوپروفن و ناپروکسن را شامل شوند.
  • داروهای ترکیبی آسپرین و استامینوفن که اغلب مقداری کافئین نیز دارند، می‌توانند سردرد شما را کاهش دهند و اتفاقاً تاثیر آن‌ها از مسکن‌های تک ماده‌ای بیشتر است. 
  • تریپتان‌ها نیز برای افرادی که هم میگرن و هم سردردهای تنشی دوره‌ای را تجربه می‌کنند می‌توانند تسکین دهنده باشند. 

با این حال، این مسکن‌ها به دلیل عوارض جانبی و احتمال وابستگی به ندرت از سمت پزشکان تجویز و توصیه می‌شوند. 

 

 

 

درمان قطعی سردرد تنشی

پزشکان معمولاً داروهایی تجویز می‌کنند که سردردهای شما را کاهش می‌دهند و معمولاً به عنوان داروهای پیشگیرانه شناخته می‌شوند. بعضی از این داروها عبارتند از:

  • داروهای ضد افسردگی سه حلقه‌ای: داروهای ضد افسردگی سه حلقه‌ای رایج‌ترین داروها برای جلوگیری از سردردهای تنشی هستند. این داروها، تریپتیلین، نورتریپتیلین و پروتریپتیلین را شامل می‌شوند و ممکن است با عوارضی مانند یبوست، خواب آلودگی و خشکی دهان همراه باشند. 
  • سایر داروهای ضد افسردگی: داروهای ضد افسردگی ونلافاکسین و میرتازاپین نیز می‌توانند به جلوگیری از سردردهای تنشی کمک کنند.
  • داروهای ضد تشنج و شل کننده‌های عضلانی: داروهای ضد تشنج گاباپنتین و توپیرامات ممکن است به جلوگیری از سردرد کمک کنند، اما برای درک چگونگی عملکرد آن‌ها، به مطالعه بیشتری نیاز داریم. علاوه بر این، شل کننده عضلانی تیزانیدین نیز می‌تواند برای پیشگیری استفاده شود.

ممکن است چندین هفته یا بیشتر طول بکشد تا داروهای پیشگیرانه در سیستم بدنی شما جمع شوند و تأثیر بگذارند. به همین دلیل، پزشک وضعیت شما را زیر نظر می‌گیرد تا ببیند سردردهای شما چه تغییری خواهند کرد. 

 

 

 

کلام آخر

سردرد تنشی شایع‌ترین نوع سردرد است که معمولاً باعث تهوع، استفراغ یا حساسیت به نور نمی‌شود. این سردرد هر دو طرف سر را تحت تاثیر قرار می‌دهد و می‌تواند اپیزودیک یا مزمن باشد. تغییرات سبک زندگی از جمله خواب منظم، ورزش و برنامه غذایی می‌توانند این سردرد را کاهش دهند، اما اگر دنبال درمان حرفه‌ای می‌گردید، باید به یک پزشک متخصص مراجعه کنید. 

 

اشتراک گذاری:
ارسال نظر
پربیننده‌ها پربحث‌ها