آخرین اخبار
۰۴ مهر ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۲
بازدید:۳۴۰
ملت ایران در تطابق کامل با حقوق بین الملل و موازین شرع با اتکا به ذات ربوبی پروردگار و تحت فرماندهی سالک الی الله حضرت امام خمینی(ره) به دفاع مشروع از کیان و حدود و ثغو خود پرداختن و یک تنه به مقابله با یک اجتماع متشکل از ده‌ها کشور پرداختن و سرانجام پس از هشت سال دفاع با تحمیل شکست قطعی دشمن را بجای خود نشانده و حقانیت خود را به جهانیان اثبات نمودند اما در این مسیر هشت ساله مواهب و عواید فراوانی نصیب ملت گردید.
کد خبر : ۴۲۱۷۰

 مسوول ستاد اقشار بسیج شپاه حضرت ابوالفضل(ع) لرستان و کارشناس مسائل اجتماعی و سیاسی یادداشتی به مناسبت هفته دفاع مقدس نوشت:

 

 

 


دفاع مقدس عامل تثبیت کننده مرزهای ژئو پلتیک و گسترش دهنده مرزهای ژئو استراتژیک پس از استقرار حکومت جمهوری اسلامی با طرح گفتمان های فرامرزی و پیمایش مسیر مستقل ،نفوذ ناپذیر، متفاوت از انگاره‌های شرق وغرب نظام سلطه را بر آن داشت جهت جلوگیری از گسترش آن واز بین بردن این مدل حکومتی غیرقابل انحراف گزینه نظامی وهجوم همه جانبه به مرزهای زمینی، هوایی، دریایی را بر گزیدن و نیابت انجام آن را به مغرورترین همسایه کشور ایران ودر ادامه منفور ترین ودر انتها مفلوک ترین سر سپرده غرب در منطقه قرار دادند.

ملت ایران در تطابق کامل با حقوق بین الملل و موازین شرع با اتکا به ذات ربوبی پروردگار و تحت فرماندهی سالک الی الله حضرت امام خمینی(ره) به دفاع مشروع از کیان و حدود و ثغو خود پرداختن و یک تنه به مقابله با یک اجتماع متشکل از ده‌ها کشور پرداختن و سرانجام پس از هشت سال دفاع با تحمیل شکست قطعی دشمن را بجای خود نشانده و حقانیت خود را به جهانیان اثبات نمودند اما در این مسیر هشت ساله مواهب و عواید فراوانی نصیب ملت گردید.

یکی از مهمترین آن دستاوردها اعطای واژه مقدس از لسان حضرت امام خمینی(ره) بود یعنی جنگ که در ادبیات اصطلاحی دنیا پدیده ای تلخ، سیاه و مذموم به شمار می‌آید تبدیل به اصطلاحی نورانی و فرهنگی قوی و متعالی تحت عنوان دفاع مقدس گردید. دفاعی همه جانبه مجدانه بادستان خالی اما مقاوم با سینه ای ستبر و قلبی سرشار از اعتقاد و ایمان به خداوند باری‌تعالی نبردی که حاضر شدگان در آن برای حمایت ازدین بدون توجه به نتیجه و تنها به لحاظ عمل به تکلیف صحنه گردانی نمودند.

از دیگر نکات مهم در دفاع مقدس حضور نخبگان و فرهیختگان در قالب اقشار مختلف در خط مقدم نبرد بوده که کیفیتی متفاوت از دفاع را به مرئی و منظر ناظران قرار داده است، این اتفاق بزرگ و این اجتماع بی‌نظیر دارای یک نقطه اشتراک است و آن هم چیزی بجز تکلیف گرایی نیست؛ یعنی اینکه افرادی که احساس تکلیف شرعی می‌نمودند در این کارزار و در این معرکه حاضر شدند و عده‌ای بیشمار از آنها بانثار جان خود این گونه به تناوری و ماندگاری نظام و انقلاب پرداختند.

نکته دیگر کیفیت نبرد و عامل حضور رزمندگان بوده نبرد ما کاملا تدافعی براساس موازین شرعی و  البته توام با هوشیاری و اقدامات پیش دستانه بوده و عامل حضور مردم هم باز پس گیری حقوق از دست رفته مادی و معنوی آنها و جلوگیری از تعرض دشمن به ناموس وشرف کشور بوده که توسط ایادی شرق وغرب با محوریت صدام بعثی صهیونیستی تضییع گردیده است.

شایسته سالاری و نخبه پروری یکی از اصول اصلی در دفاع مقدس است که گواه آن ظهور و بروز فرماندهان بزرگ اما بی درجه و نشان است. از ویژگی‌های مهم این فرماندهان بزرگ بی ریایی هم شکلی با دیگران و سبقت جوی در انجام تکلیف و اقدام و عمل است.

فرماندهانی که سر دادن بانگ الله اکبر آنها نشانه عبورشان از خط اول دشمن و پیوستن سایرین است قائده مسلم در تصمیمات اتخاذ شده توسط این فرماندهان عقلانیت و تدبیر مناسب با صرف کمترین هزینه مادی و معنوی و پیشترین نتایج است.

نصرت الهی و امداد غیبی از جانب پروردگار در راس اتصال آن از یک سو به فرهنگ ایثار و شهادت منبعث از واقعه تاریخی عاشورا امام حسین(ع) در ایستادگی و مقاومت در برابر جور زمان و مدیریت و صبر زینبی(س) در برخورد با مصایب و مدیریت توام با تبین و تشریح وقایع و حوادث و اصلاح برداشت غافلان و از طرف مردمی بودن دفاع و اتصال آن به دنباله‌های استراتژیک و غیرقابل پیش بینی از ظرفیت‌های آحاد و اقشار مختلف جامعه و پا به کاری آنها بعنوان ملتی مظلوم اما مقتدر وعدالت خواه و پشتیبان در خطوط اصلی و پشت صحنه دفاع از نکات برجسته و موجبات سر افرازی ملت در این برهه زمانی خاص از تاریخ انقلاب و نظام به شمار می‌آید.

حضور زنان در خط مقدم و پشت جبهه نمونه‌ای بارز از تجلی و تبلور توانایی‌های زنان در عرصه‌های مختلف و حتی خیلی سخت انقلاب ونظام است. نکته دیگر به امانت گذاری میراثی تحت عنوان جانبازان رزمندگان ایثارگران و آزادگان سر افراز وخانواده معزز شهدا بعنوان ذخیره‌ای ارزشمند و نمونه‌ای بی بدیل وبی واسطه نه تنها برای شنیدن بلکه برای دیدن و حضور و انتقال تجارب و روایتگری از دوران دفاع مقدس و مقتدرانه به نسل فعلی و در کانون اصلی آنها نوجوانان و جوانان ملت است.

از دیگر مواهب دفاع مقدس ایجاد فصلی متفاوت و نوظهور در زمینه‌های فرهنگی و هنری به همین مضمون و در قالب‌های متفاوت هنری است.

ورود فرهنگ دفاع مقدس در حوزه‌های ادبیات داستانی ادبیات نمایشی در موضوعات شعر در فیلم و عکس در حوزه نمایش و حتی در سایر تقسیمات هنری نظیر هنرهای تجسمی است که ورود این فرهنگ سال‌ها می‌تواند فرهنگ این ملت در پایمردی و مقاومت و ایستادگی در برابر ظلم را صادر نموده و سایر ملل را متاثر و مشحون سازد و همین موضوع اخیر یعنی انتشار و صدور فرهنگ مقاوت و ایستادگی موجبات آزردگی خاطر و هراس بیش از بیش دشمن است.

نکته دیگر اینکه جنگ‌ها موتور حرکت و منشا تغییرات وسیع در تاریخ هستند و اما تضمینی برای اینکه آغاز کننده آن نتیجه لازم را به دست آورد وجود ندارد نتیجه از آن کسی خواهد شد که بر محور حق وحقیقت الهی و اصول انسانی و اخلاقی تکیه نماید و از اصول دینی شرعی و الهی خارج نشود که این مهم هم در دوران دفاع مقدس به وضوح خودنمایی می‌کند.

عدم عبور از پروتکل‌های بین المللی در برخورد با اسرار عدم استفاده از سلاح‌های نامتعارف از این دست است نکته آخر اتمام دفاع مقدس از بعد نظامی در تاریخی خاص و ادامه و استمرار همچنان آن در سایر ابعاد است.

آنچه که امروز شاهد آن هستیم ادامه همان جنگ و جابه‌جایی آن از بعد نیابتی و نظامی به ابعاد فرهنگی، اجتماعی، سیاسی، اقتصادی است و آنچه که در بین این همه تغییرات قابل ملاحظه است و چشمان همه مهاجمان را خیره ساخته است.

مقاومت و ایستادگی ملت در دفاع تمام قد از ارزش‌ها و آگاهی از کید مکر دشمن و آشنایی سریع در یافتن راه مقابله با آن است که امروز هم شاهد آن هستیم که قطع نظر از تعداد قلیلی از وابستگان و فریفته شدگان جیره خوار دشمن که به سیگنال‌های منتشر شده از جانب رسانه های آنها واکنش مثبت ارائه می‌دهند و با طناب پوسیده آنها به چاه ظلمات می روند. همه جوانان با آگاهی به مثابه جوانان دوران دفاع مقدس وبا الزام از فرهنگ غنی دفاع مقدس در صف یاری از نظام وانقلاب قرار دارند و آمادگی کامل را به نمایش گذاشته از نمونه‌های عینی آن هم شهدای حوادث اخیر ومدافعان امنیت هستند که دشمن را نا آمید و بسیار زبون وشکست خورده ساخته‌اند.

منبع/فارس

پایان پیام/

اشتراک گذاری:
ارسال نظر
تازه‌ها
پربیننده‌ها پربحث‌ها