آخرین اخبار
۰۲ مهر ۱۴۰۲ - ۰۶:۱۸
بازدید:۵۵۷
دولت ایران اعلام کرد که طی چند روز گذشته، چندین فروند جنگنده اف ۳۵ بر فراز خلیج فارس به پرواز درآمده و در طول پرواز توسط رادار ایران رصد شده است.
کد خبر : ۴۱۷۱۱

 مقامات ایرانی چند روز پیش، اعلام کردند که جنگنده های اف 35 امریکایی را بر فراز خلیج فارس کشف کرده اند و تحرکات آنها را زیر نظر دارند. این خبر را می توان هیجان انگیز دانست، زیرا پروژه ساخت F-35 با هزینه 1.7 تریلیون دلار برای برتری هوایی استراتژیک امریکا طراحی شد. حتی، اسرائیل در طول حملات هوایی برنامه ریزی شده علیه تاسیسات هسته ای ایران به شدت به این جنگنده ها متکی بود.

 

 


دولت ایران اعلام کرد که طی چند روز گذشته، چندین فروند جنگنده اف 35 بر فراز خلیج فارس به پرواز درآمده و در طول پرواز توسط رادار ایران رصد شده است. به گزارش تعدادی از خبرگزاری های ایران، این گزارش از سوی سردار سرتیپ رضا خواجه، جانشین فرمانده نیروی پدافند هوایی ارتش ایران، تایید شده است. خواجه اولین مقامی بود که علناً اعلام کرد که ایران قادر به کشف اف-35 در منطقه است. این اعلامیه به دنبال استقرار حدود 12 فروند F-35 در منطقه توسط فرماندهی مرکزی امریکا در پی یک سری برخوردهای تهاجمی با هواپیماهای روسیه بر فراز سوریه و همچنین، حوادث مربوط به نیروهای ایرانی در تنگه هرمز منتشر شد.

این ژنرال ایرانی همچنین گفته است که تمامی پروازها بر فراز منطقه توسط سامانه های پدافند هوایی ردیابی می شود و این ردیابی توسط سامانه های شنود پشتیبانی می شود. به گفته وی، تهران برای ردیابی هواپیماهای F-35 از «روش های شنیداری استفاده نشده قبلی» استفاده می کند.

این اطلاعات بازتاب گسترده ای در شبکه های اجتماعی و در بین کارشناسان به همراه داشت. بسیاری بر این باورند که ایران رمز محرمانه جنگنده های F-35 را رهگیری کرده است و اکنون، می تواند پروازهای این نوع هواپیماها را کنترل کند.

 

 

واقعیت این است که با کمک فرکانس های راداری خاص، واقعاً می توان جنگنده های رادارگریز را شناسایی کرد. نکته در این است که با شنیدن این خبر باید این واقعیت را بپذیریم که ایران واقعا به فناوری پیشرفته دست یافته که می تواند جنگنده های پیشرفته امریکایی مثل اف - 35 را ردیابی کند که در نوع خود بی نظیر است و امریکا هم باید نسبت به آن به هوش باشد. چه بسا امریکایی ها از شنیدن این خبر شوکه شده باشند. البته نکته ای هم در اینجا هست و آن اینکه بین شناسایی یک جنگنده رادارگریز و هدف قرار دادن مؤثر آن تفاوت قابل توجهی وجود دارد. به عبارت دیگر، تنها از انواع خاصی از رادار می توان برای هدایت موشک به سمت هدف و نزدیک کردن آن به اندازه کافی برای انهدام آن استفاده کرد. آنتن های فرکانس پایین قادر به شناسایی جنگنده های رادارگریز در هوا هستند، اما به دلیل طول موج های طولانیتری که تولید می کنند، نمی توانند داده های دقیق کافی برای گرفتن یک هواپیمای مملو از موشک را ارائه دهند.

 

 

منبع:حاکین آذربایجان

اشتراک گذاری:
ارسال نظر
تازه‌ها
پربیننده‌ها پربحث‌ها