آخرین اخبار
۲۳ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۲:۴۴
بازدید:۳۲۳
در آستانه نشست بریکس، کارشناسان پیوستن ایران را بعید ارزیابی کرده بودند. گفته می شود دموکراسی های برزیل، هند و آفریقای جنوبی که به روابط خوب با غرب نیز علاقه مند هستند، بعید است علاقه ای به تبدیل بریکس به گروهی نامطلوب داشته باشند. اما ظاهرا ملاحظات دیگری برای پنج کشور بریکس مهمتر بود. انرژی ممکن است عامل مهمی در این مورد باشد.
کد خبر : ۳۹۵۱۲

نویسنده: آرنه شوته

پنج کشور گروه بریکس بر سر پذیرش شش کشور دیگر به توافق رسیده اند. انتظار پذیرش عضویت برخی از آنها می رفت، اما در میان آنها شگفتی هایی نیز وجود دارد. سیریل رامافوزا اعضای آینده را در پانزدهمین اجلاس بریکس در ژوهانسبورگ اعلام کرد: آرژانتین، مصر، اتیوپی، ایران، عربستان سعودی و امارات متحده عربی در 1 ژانویه 2024 به این گروه خواهند پیوست.

 


بحث در مورد گسترش گروه بریکس ابتدا توسط چین انجام شد. جمهوری خلق متعهد به ایجاد جایگزین هایی برای نظم جهانی غرب است و می خواهد تا حد امکان حامیان بیشتری را به دست آورد. روسیه نیز به دلیل جنگ اوکراین از نظر بین المللی منزوی بوده است و امید دارد با گسترش بریکس حامیان جدیدی پیدا کند. برای آفریقای جنوبی، مهمترین چیز این است که به کشورهای جنوب جهانی صدای بین المللی بهتری داده شود.

هند و برزیل کمی مردد بودند، حتی اگرچه با گسترش این گروه موافقت کرده باشند. آنها می ترسند گسترش عجولانه، این بلوک اقتصادی را به یک باشگاه ضدغربی تبدیل کند. هر دو کشور چنین موضع خصمانه ای را رد می کنند. هند همچنین نگران تسلط چین بر گروه بریکس است.

در این راستا، الحاق ایران غافلگیرکننده است. جمهوری اسلامی در غرب یک مطرود به حساب می آید و به اردوگاه چین و روسیه تعلق دارد. گفته می شود ایران یکی از مهمترین تامین کنندگان پهپادهای نظامی روسیه است که در اوکراین استفاده می شود. در آستانه نشست بریکس، کارشناسان پیوستن ایران را بعید ارزیابی کرده بودند. گفته می شود دموکراسی های برزیل، هند و آفریقای جنوبی که به روابط خوب با غرب نیز علاقه مند هستند، بعید است علاقه ای به تبدیل بریکس به گروهی نامطلوب داشته باشند. اما ظاهرا ملاحظات دیگری برای پنج کشور بریکس مهمتر بود. انرژی ممکن است عامل مهمی در این مورد باشد. به هر حال، این گروه شامل ایران، عربستان سعودی، روسیه، امارات متحده عربی و برزیل، برخی از بزرگترین تولیدکنندگان انرژی در جهان خواهد بود. ایران دومین ذخایر گازی جهان و همچنین یک چهارم ذخایر نفت خاورمیانه را در اختیار دارد.

 

 

بسیاری از ناظران انتظار داشتند که اندونزی نیز جزء اعضای جدید بریکس باشد. آنیل سوکلال، سفیر بریکس در مصاحبه ای گفت که این کشور برای مشورت با شرکای خود در ASEAN درخواست تعویق عضویت خود را کرده است. اندونزی می تواند در یک تا دو سال آینده عضو بریکس شود.

 

 

منبع: فرانکفورتر روندشاو (آلمان) 

اشتراک گذاری:
ارسال نظر
پربیننده‌ها پربحث‌ها