آخرین اخبار
۰۳ اسفند ۱۴۰۱ - ۰۱:۴۵
هشدارهای امریکا به چین بر سر جنگ اوکراین

مبادا پکن با مسکو هم‌سو شود!

بازدید:۱۵۶۳
زک کوپر، کارشناس ارشد موسسه امریکن انتر پرایز بر این باور است که دولت جو بایدن در تلاش است تا با نشان دادن تمایل همکاری با چین این کشور را در کمک به روسیه دچار تردید کند. قرار است وانگ یی به زودی به روسیه سفر و با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه، دیدار و گفت وگو کند. به احتمال قوی در این دیدار کمک چین به روسیه در دستور کار قرار خواهد گرفت.
کد خبر : ۳۸۳۱

نویسنده: ریو ناکامورا 

صد آنلاین | آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده آمریکا، روز هجدهم ماه فوریه در مذاکره با دیپلمات ارشد چین رویکردی نشان داد دایر بر اینکه واشنگتن آماده است تا اقدامات متقابلی علیه کمک های نظامی چین به روسیه انجام دهد. هم اکنون این نگرانی وجود دارد که چین از حملات گسترده ارتش روسیه در شرق اوکراین حمایت کند. هر چند آمریکا و چین گامی رو به جلو در حفظ گفت وگو میان دو کشور برداشته اند، ولی با این حال خطر درگیری تصادفی میان دو کشور همچنان به قوت خود باقی است.

 

 

وزیر امور خارجه آمریکا با وانگ یی، دیپلمات ارشد چین در مونیخ آلمان دیدار و گفت وگو کرد. وزیر امور خارجه آمریکا در این دیدار به «کمک های نظامی» چین به روسیه و همچنین به حمایت چین از روسیه برای فرار این کشور از تحریم های نظام‌مند اشاره و اعلام کرد که در صورت تحقق این امر پیامد جدی برای چین در پی خواهد داشت. پیش از مذاکره وزیر امور خارجه ایالات متحده آمریکا و دیپلمات ارشد آن،‌ کاملا هریس معاون رئیس جمهوری آمریکا میخی دیگر بر تابوت چین کوبید. معاون رئیس جمهوری آمریکا در سخنرانی خود در کنفرانس امنیتی مونیخ بدون اشاره به بالون های چینی گفت: «از آغاز تهاجم نظامی روسیه به اوکراین، واشنگتن نگران تحکیم روابط پکن و مسکو است. هر گونه حمایت نظامی چین از روسیه در آینده، فقط به تجاوز کشتار و نقض قوانین بین المللی دامن می زند.»‌

 

 

وزیر امور خارجه آمریکا پس از دیدار با وانگ یی در مصاحبه با ان بی سی گفت: «اینکه چین در حال بررسی کمک های مرگبار به روسیه است، بسیار نگران کننده است.» از سوی دیگر،‌ وانگ یی در این نشست گفت: «ما هرگز اعمال فشار یا مداخله آمریکا بر روابط چین و روسیه را نخواهیم پذیرفت.»‌ چین درباره حمله روسیه به اوکراین رویکردی دایر بر حمایت از روسیه نشان داده ولی با این حال با توجه به روابط این کشور با کشورهای غربی در حمایت نظامی از روسیه محتاط بوده است. بدون شک حمایت نظامی چین موجب ارتقای ارتش روسیه خواهد شد. ینس استولتنبرگ، دبیر کل سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (‌ناتو) روز سیزدهم ماه فوریه گفت، روسیه عملیات نظامی گسترده ای را در اوکراین آغاز کرده است. تحویل تانک از کشورهای غربی به اوکراین زمان بر است.

زک کوپر، کارشناس ارشد موسسه امریکن انتر پرایز بر این باور است که دولت جو بایدن در تلاش است تا با نشان دادن تمایل همکاری با چین این کشور را در کمک به روسیه دچار تردید کند. قرار است وانگ یی به زودی به روسیه سفر و با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه، دیدار و گفت وگو کند. به احتمال قوی در این دیدار کمک چین به روسیه در دستور کار قرار خواهد گرفت. کارشناس ارشد موسسه امریکن انتر پرایز همچنین گفت: «فکر نمی کنم کانال گفت وگوی آمریکا و چین کانال خوبی باشد. اندکی پس از سرنگونی بالون چینی وزیر دفاع آمریکا از وزیر دفاع چین درخواست گفت وگوی تلفنی کرد. اما وزیر دفاع چین نپذیرفت.» کوپر در ادامه افزود: «اگر نتوانیم با یک بحران بالون کنار بیاییم،‌ فکر نکنم بتوانیم با چیز جدی تر مانند وضعیت رو به وخامت تنگه تایوان مقابله کنیم.»

منبع: نیکی 

اشتراک گذاری:
ارسال نظر
تازه‌ها
پربیننده‌ها پربحث‌ها