آخرین اخبار
۲۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۷:۴۳
بازدید:۲۵۲
صد آنلاین | معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه به زائران اربعین توصیه کرد، برای جلوگیری از گرمازدگی نوشیدن آب را جدی بگیرند.
کد خبر : ۳۱۷۴۱

توصیه‌هایی برای پیشگیری از گرمازدگی در پیاده‌روی اربعین

به گزارش صد آنلاین ،دکتر ابراهیم شکیبا با بیان اینکه گرمازدگی شدیدترین شکل بیماری‌های ناشی از افزایش دما است، اظهار کرد: در صورت ابتلا به گرمازدگی، زندگی و سلامت فرد مبتلا به شدت به خطر می‌افتد.

 

 

وی با بیان اینکه امسال مراسم عظیم پیاده روی اربعین حسینی(ع) در روزهای تابستان برگزار می‌شود و گرمسیر بودن مسیر راهپیمایی زوار شرایط را برای گرمازدگی آنها فراهم می‌کند، توجه به برخی نکات برای حفظ سلامت و جلوگیری از گرمازدگی زائران را ضروری دانست.

 

وی ادامه داد: توصیه می شود زائران برای جلوگیری از گرمازدگی نوشیدن آب را جدی بگیرند و در مسیر پیاده روی حتما از آب آشامیدنی به مقدار لازم استفاده کنند.

 

 

شکیبا توصیه کرد، زائران تا حد امکان نوشیدنی‌های گازدار و کافئین‌دار مصرف نکنند، چرا که بدن را کم آب و خشک می‌کند و به جای آن از شربت‌های سنتی همچون سکنجبین، خاکشیر و تخم شربتی استفاده کنند.

رییس مرکز بهداشت استان کرمانشاه با اشاره به اینکه مصرف یخ و آب بسیار خنک نیز دمای بدن را بالا برده و موجب ایجاد عطش می‌شود، عنوان کرد: به همین دلیل توصیه می‌شود زوار مصرف آب سرد را به حداقل برسانند.

 

 

شکیبا با بیان اینکه زوار باید غذاهایی استفاده کنند که بدن آب کم‌تری از دست می‌دهد، گفت: به جای استفاده از شیرینی، غذاهای شور، کنسروها، غذاهای سرخ کرده و ادویه‌ها که باعث تشدید تشنگی می‌شود، مصرف میوه‌ها به ویژه هندوانه و طالبی توصیه می شود. همچنین پیشنهاد می شود زوار از غذاهایی با طبع گرم کم‌تر استفاده کرده و در مسیر، بی‌رویه غذا نخورند.

وی همچنین توصیه کرد، زوار تا حد ممکن از لباس‌های گشاد، نخی و خنک استفاده کرده و از همراه داشتن بار اضافه بپرهیزند.

وی استفاده از چفیه، کلاه و عینک در طول مسیر حرکت را نیز توصیه کرد و گفت: بهتر است زوار هر از گاهی چفیه خود را با آب مرطوب کنند.

 

 

شکیبا ادامه داد: بهتر است زوار برای جلوگیری از گرمازدگی در طول روز در موکب‌ها استراحت کرده و عصر یا شب‌ها به پیاده‌روی پرداخته و به مسیر خود ادامه دهند.

 

وی خاطر نشان کرد: زوار باید در صورت بروز خستگی یا کوفتگی، حرکت در مسیر زیارت را برای ساعاتی متوقف کرده و پس از بهبودی نسبی به ادامه مسیر بپردازند.

 

 

شکیبا در پایان توصیه کرد، زوار تا قبل از رفتن به زیارت اربعین و به منظور آمادگی برای تشرف به راهپیمایی اربعین، صبح‌ها آب ولرم، آبلیمو و عسل بنوشند و تعدادی لیموترش تازه به همراه داشته باشند تا در صورت عطش یا گرمازدگی از آن استفاده کنند.

 

اشتراک گذاری:
برچسب ها :
ارسال نظر
تازه‌ها
پربیننده‌ها پربحث‌ها
توهین سخنران مراسم ستاد پزشکیان به رئیس جمهور شهید سید ابراهیم رئیسی|ویدئو