۰۳ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۶:۳۳
شکر با بدن ما چکار می کند؟
بازدید:۴۲۱
صد آنلاین | شکر در مقادیر کم برای شما خوب است، اما نباید زیاده‌روی کنید. در این مقاله به شما می‌گوییم که مصرف زیاد شکر با بدن ما چکار می کند و دلایل کاهش آن را برایتان برمی‌شماریم. 
کد خبر : ۲۷۵۴۰
 

همگی می‌دانیم که بیشتر افراد در وعده‌های غذایی و میان‌وعده‌ها به غذاهای فرآوری‌شده متکی هستند. این محصولات اغلب شکر اضافه‌شده دارند. کارشناسان معتقدند که مصرف شکر، عامل اصلی چاقی و بسیاری از بیماری‌های مزمن مانند دیابت نوع 2 است. به همین دلیل متخصصان تغذیه توصیه می‌کنند که مصرف شکر و فراورده‌های آن را کاهش دهید. 

 

 

شکر با بدن چه میکند؟ 

در ادامه 10 دلیل برای کاهش شکر را برایتان نام می‌بریم: 

 

1- شکر می‌تواند باعث افزایش وزن شود

نرخ چاقی در سراسر جهان در حال افزایش است و شواهد نشان می‌دهد که شکر عامل اصلی چاقی است. 

نوشیدن مقدار زیادی نوشیدنی‌های شیرین با افزایش میزان چربی شکمی (احشایی)، مرتبط با دیابت و بیماری قلبی ارتباط دارد.

نوشیدنی‌هایی که با شکر، شیرین می‌شود مانند نوشابه‌ها و آب‌میوه‌ها سرشار از «فروکتوز» هستند که نوعی قند ساده است. مصرف فروکتوز، گرسنگی و میل به غذا را بیشتر از گلوکز، افزایش می‌دهد. بر خلاف آنچه تصور می‌شود، نوشیدنی‌های قندی، گرسنگی را مهار نمی‌کنند و تحقیقات نشان می‌دهد که مصرف نوشیدنی‌های شیرین با افزایش وزن و افزایش خطر ابتلا به دیابت نوع 2 مرتبط است.
نوشیدن مقدار زیادی نوشیدنی‌های شیرین با افزایش میزان چربی شکمی (احشایی)، مرتبط با دیابت و بیماری قلبی ارتباط دارد.

 

2- خطر ابتلا به بیماری قلبی را افزایش می‌دهد

رژیم‌های غذایی حاوی شکر زیاد با افزایش خطر ابتلا به بیماری قلبی، مرتبط است. این مواد می‌تواند منجر به چاقی و التهاب و همچنین سطوح بالای «تری‌گلیسیرید»، قند خون و فشار خون شود که از عوامل خطر بیماری قلبی هستند.
افزایش مصرف شکر نه تنها خطر بیماری‌های قلبی‌عروقی را افزایش می‌دهد، بلکه باعث افزایش ریسک سکته می‌شود.

 

 

3- علت آکنه

رژیم غذایی سرشار از کربوهیدرات‌های تصفیه‌شده، ریسک ابتلا به آکنه را افزایش می‌دهد. غذاهای با شاخص گلیسمی بالاتر مانند شیرینی‌های فرآوری‌شده، قند خون را سریع‌تر از غذاهای با شاخص گلیسمی پایین‌تر افزایش می‌دهند. مصرف غذاهای شیرین افزایش سطح قند خون و انسولین را در پی دارد که منجر به افزایش ترشح آندروژن، تولید چربی و التهاب می‌شود که در ایجاد آکنه موثرند.

چاقی، که اغلب به دلیل مصرف بیش از حد شکر ایجاد می‌شود، اصلی‌ترین عامل خطر دیابت است.

4- افزایش خطر ابتلا به دیابت نوع 2 

دیابت، عامل اصلی مرگ و میر است. شیوع آن در 30سال گذشته بیش از دو برابر شده و پیش‌بینی می‌شود که همچنان هم افزایش پیدا کند.
مصرف مقادیر زیاد شکر می‌تواند به طور غیرمستقیم خطر دیابت را با کمک به افزایش وزن و افزایش چربی افزایش دهد که هر دو خطر ابتلا به دیابت را به همراه دارند. چاقی، که اغلب به دلیل مصرف بیش از حد شکر ایجاد می‌شود، اصلی‌ترین عامل خطر دیابت است.
مصرف طولانی شکر باعث مقاومت در برابر انسولین و این موضوع به افزایش سطح قند خون و خطر ابتلا به دیابت منجر می‌شود.

 

 

 

5- احتمال افزایش خطر ابتلا به سرطان 

خوردن مقادیر زیاد شکر ممکن است خطر ابتلا به برخی سرطان‌ها را افزایش دهد. دلیل اول این‌که، یک رژیم غذایی غنی از غذاها و نوشیدنی‌های شیرین می‌تواند منجر به چاقی شود و چاقی به طور قابل توجهی خطر ابتلا به سرطان را افزایش می‌دهد.
دلیل دوم این‌که رژیم‌های غذایی سرشار از قند، التهاب را در بدن افزایش می‌دهد و ممکن است باعث مقاومت به انسولین شود. هر دو این عوامل خطر سرطان را افزایش می‌دهند. 

در حالی که یک رژیم غذایی سالم به بهبود خلق و خوی شما کمک می‌کند، رژیم غذایی سرشار از قند افزوده و غذاهای فرآوری‌شده در تغییرات خلق و خو تاثیر منفی دارد.

 

6- احتمال افزایش خطر افسردگی 

در حالی که یک رژیم غذایی سالم به بهبود خلق و خوی شما کمک می‌کند، رژیم غذایی سرشار از قند افزوده و غذاهای فرآوری‌شده در تغییرات خلق و خو تاثیر منفی دارد. حتی ممکن است احتمال ابتلا به افسردگی را افزایش دهد. مصرف زیاد شکر با اختلالات شناختی، مشکلات حافظه و اختلالات عاطفی مانند اضطراب و افسردگی مرتبط است. 

7- احتمال تسریع روند پیری پوست 

چین و چروک، نشانه طبیعی پیری پوست است. با این حال، انتخاب نامناسب مواد غذایی می‌تواند چین و چروک و روند پیری پوست را تسریع کند. البته تحقیقات بیشتری برای درک کامل ارتباط بین مصرف شکر و تغییرات پوستی در انسان مورد نیاز است.

 

 

8- افزایش پیری سلولی 

«تلومرها» ساختارهایی هستند که در انتهای کروموزوم‌ها یافت می‌شوند و همه اطلاعات ژنتیکی یا بخشی از آن را در خود نگه می‌دارند. تلومرها از تخریب کروموزوم‌ها با یکدیگر جلوگیری می‌کنند. با افزایش سن، تلومرها به طور طبیعی کوتاه می‌شوند که نتیجه آن پیری و عملکرد نادرست سلول‌ها است. 
اگر چه کوتاه شدن تلومرها بخشی طبیعی از پیری است، اما سبک زندگی می‌تواند این روند را تسریع کند. مصرف مقادیر زیاد شکر، باعث تسریع کوتاه شدن تلومرها می‌شود که پیری سلولی را افزایش می‌دهد.

غذاهای سرشار از شکر افزوده، سطح قند خون و انسولین را به سرعت افزایش می‌دهند که منجر به افزایش انرژی می‌شود. با این حال، این افزایش سطح انرژی، زودگذر است.

9- تخلیه انرژی 

غذاهای سرشار از شکر افزوده، سطح قند خون و انسولین را به سرعت افزایش می‌دهند که منجر به افزایش انرژی می‌شود. با این حال، این افزایش سطح انرژی، زودگذر است.
محصولاتی که مملو از قند، اما فاقد پروتئین، فیبر یا چربی هستند منجر به افزایش انرژی مختصری می‌شود که به سرعت با افت شدید قند خون همراه می‌شود. نوسانات مداوم قند خون می‌تواند منجر به نوسانات عمده در سطوح انرژی شود.
برای جلوگیری از این چرخه تخلیه انرژی، منابع کربوهیدراتی را انتخاب کنید که قند افزوده کمی دارند و سرشار از فیبر هستند. مصرف همزمان کربوهیدرات‌ها با پروتئین یا چربی، یک راه عالی دیگر برای ثابت نگه داشتن قند خون و سطوح انرژی است.
مثلا می‌توانید یک عدد سیب را همراه با چند عدد بادام مصرف کنید که یک میان‌وعده عالی برای داشتن سطوح انرژی طولانی و ثابت است.

 

 

 

10- خطر ابتلا به کبد چرب 

مصرف زیاد فروکتوز به طور مداوم، با افزایش خطر ابتلا به کبد چرب مرتبط است. بر خلاف گلوکز و انواع دیگر قند که توسط بسیاری از سلول‌های بدن جذب می‌شوند، فروکتوز تقریبا فقط توسط کبد تجزیه می‌شود. فروکتوز در کبد به انرژی تبدیل یا به عنوان «گلیکوژن» ذخیره می‌شود.
کبد فقط می‌تواند مقدار زیادی گلیکوژن را قبل از تبدیل مقادیر اضافی به چربی ذخیره کند. مقادیر زیاد قند اضافه‌شده به شکل فروکتوز، منجر به بیماری کبد چرب غیر الکلی می‌شود. 

خلاصه

در این مقاله گفتیم که مصرف مقادیر کم شکر اشکالی ندارد، البته به شرطی که مشکل سلامتی خاصی نداشته باشید. با این وجود، مصرف بیش از اندازه شکر باعث افزایش مشکلاتی مانند خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی، کبد چرب، تخلیه سریع انرژی، ایجاد آکنه و احتمال ابتلا به برخی از انواع سرطان می‌شود. بنابراین از مصرف زیاد شکر خودداری کنید.

اشتراک گذاری:
ارسال نظر
پربیننده‌ها پربحث‌ها