۲۷ تير ۱۴۰۲ - ۱۷:۰۰
هشدار ! وبا در کمین است
بازدید:۳۸۸
صد آنلاین | خطرهای نگران‌کننده‌ای درباره احتمال ورود بیماری خطرناک وبا به کشور شنیده می‌شود، با این بیماری و راه‌های پیشگیری از آن آشنا شوید.
کد خبر : ۲۵۹۴۳

به گزارش صد آنلاین  ، چند روزی است خبرهایی مبنی بر رویت چند مورد بیماری وبا در کشور شنیده می‌شود؛ این بیماری باکتریایی که باعث اسهال شدید و کم‌آبی می‌شود گاهی در زمان کوتاهی می‌تواند برای فرد مبتلا خطرناک باشد؛ برای همین اطلاع از علایم و راه‌های پیشگیری از آن بسیار ضروری است که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم.


باکتری با سمی قوی | عامل این بیماری نوعی باکتری به‌نام ویبریو کلرا است که باعث ایجاد سمی قوی به‌نام سی‌تی ایکس در روده کوچک می شود و زمینه یک واکنش عجیب از بدن را فراهم می‌کند که باعث اسهال ناگهانی، شدید و غیرقابل کنترل، حالت تهوع، استفراغ و کم آبی شدید می‌شود. آب آلوده، میوه شسته نشده، سبزیجات غیر بهداشتی، غذای نپخته و... می‌توانند عامل ابتلا باشند.


علایم این بیماری | غیر از مواردی که گفته شد وبا در بزرگ سالان می‌تواند با خستگی، خشکی دهان، عطش شدید و فشار خون پایین همراه باشد، در کودکان هم با خواب آلودگی، تب و تشنج. چون بیماری می‌تواند بسیار خطرناک باشد با اولین علایم به پزشک مراجعه کنید تا درمان‌های لازم انجام شود.

 


راه‌های پیشگیری از وبا

 


* شست‌وشوی مکرر و باحوصله دست‌ها
* استفاده از آب معدنی، آب جوشیده و پرهیز از مصرف آب چشمه و قنات به خصوص در سفر و پیک‌نیک
* استفاده از قاشق، چنگال و لیوان شخصی
* پرهیز از خرید و مصرف خوراکی‌های روباز و غیربهداشتی
* کنار هم قرار ندادن نان و سبزیجات با گوشت و... در هنگام خرید و از آن مهم‌تر جدا بودن تخته گوشت و سبزیجات
* خودداری از مصرف غذای خام
* نخوردن سالاد و ... در رستوران‌های بین راهی
* ضدعفونی کردن میوه و سبزیجات

اشتراک گذاری:
برچسب ها :
ارسال نظر
پربیننده‌ها پربحث‌ها