۱۱ تير ۱۴۰۲ - ۱۳:۳۰
اگر به استخر می روید مراقب بیماری های پوستی باشید
بازدید:۳۶۹
صد آنلاین | تابستان که از راه می‌رسد، تب استخر رفتن و شنا کردن هم بالا می‌گیرد.
کد خبر : ۲۲۹۳۰
 

اما بسیاری از خانواده‌ها درباره بیماری های پوستی استخرها نگرانند. این مقاله را بخوانید تا از خودتان و خانواده‌تان در مقابل این بیماری‌ها محافظت کنید.

بیماری های پوستی استخرها

محیط‌های مرطوب دربردارنده باکتری‌ها و مواد شیمیایی هستند که باعث ایجاد بیماری‌های پوستی ناخواسته می‌شوند. در ادامه، شما را با بیماری های پوستی استخرها آشنا می‌کنیم:

 

 

1- فولیکولیت چیست؟

اگر بعد از گذراندن زمانی در وان آب گرم یا استخر متوجه شدید که برآمدگی‌هایی شبیه جوش روی پوستتان ایجاد شده، ممکن است به عفونتی به نام «فولیکولیت» وان داغ مبتلا شده باشید. این شرایط زمانی رخ می‌دهد که فولیکول‌های مو پس از قرار گرفتن در معرض باکتری‌های موجود در محیط‌های گرم و مرطوب، عفونی می‌شوند.
بر اساس تخمین کارشناسان، باکتری‌های عامل این بیماری در بیش از نیمی از جکوزی‌ها و استخرها وجود دارند. برای جلوگیری از ابتلا به فولیکولیت، پس از این‌که زمانی را در آب گذراندید، دوش بگیرید و خودتان را با صابون بشویید. همچنین باید پس از هر بار استفاده، لباس حمام خود را بشویید.

علائم و نشانه های فولیکولیت

فولیکولیت وان آب گرم معمولا به صورت بثورات برآمدگی‌های قرمز کوچک روی پوست آغاز می‌شود که 12 تا 48ساعت پس از استفاده از وان آب گرم، یا استخر به وجود می‌آید. با ایجاد عفونت، برجستگی‌ها ممکن است حساس و پر از چرک شوند. این لکه‌ها معمولا در مناطقی ایجاد می‌شوند که لباس شنا بدن شما را می‌پوشاند.

 

نحوه درمان فولیکولیت

فولیکولیت باید بین 5 تا 10روز خود به خود برطرف شود. اگر احساس ناراحتی کردید، هر بار 15 تا 20دقیقه، سه تا چهار بار در روز، روی ناحیه آسیب‌دیده، کمپرس گرم بگذارید. اگر عفونت بیشتر از 10روز طول کشید یا عود کرد، با پزشک مشورت کنید چون ممکن است برایتان آنتی‌بیوتیک موضعی تجویز کند.

سلولیت هم یک عفونت پوستی است که در تماس زخم باز با باکتری‌های موجود در محیط‌های مرطوب مثل استخرها، رودخانه‌ها و دریاچه‌ها رخ می‌دهد.

2- سلولیت چیست؟

سلولیت هم یک عفونت پوستی است که در تماس زخم باز با باکتری‌های موجود در محیط‌های مرطوب مثل استخرها، رودخانه‌ها و دریاچه‌ها رخ می‌دهد. اگر هر یک از شرایط زیر را دارید ممکن است در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به سلولیت باشید:
این شرایط باعث می‌شود باکتری‌ها راحت‌تر از لایه محافظ پوست شما عبور کنند:

  • پای ورزشکار (شرایطی است که قارچ خاصی روی پوست پاهای شما، یا سایر قسمت‌های بدنتان رشد می‌کند. با این حال، اغلب پاها، به‌ویژه بین انگشتان پا، آسیب می‌بینند. این قارچ در مناطق گرم و مرطوب رشد می‌کند)
  • اگزما
  • آبله‌مرغان یا زونا
  • تورم اندام ها

اگر هر یک از این شرایط، یا زخم باز یا خالکوبی یا پیرسینگ التیام‌نیافته دارید، یا از داروهای تزریقی استفاده می‌کنید، تا زمان بهبودی از فرو بردن ناحیه آسیب‌دیده در آب خودداری کنید. زخم‌ها را تمیز کنید و دست‌هایتان را مرتب بشویید تا از گسترش باکتری‌ها جلوگیری کنید. 

 

علائم و نشانه های سلولیت

سلولیت با پوست قرمز، متورم و گرم اطراف محل زخم شروع می‌شود. با پیشرفت آن ممکن است علائم دیگری را هم تجربه کنید:

  • حساسیت یا درد
  • تاول
  • تب
  • لرز
نحوه درمان سلولیت

سلولیت می‌تواند به سایر قسمت‌های بدن گسترش یابد و عوارض دیگری مانند عفونت خون، استخوان‌ها یا مفاصل یا تورم قلب ایجاد کند. اگر مشکوک به سلولیت هستید، با پزشک خود مشورت کنید. مصرف یک دوره آنتی‌بیوتیک می‌تواند این وضعیت را در عرض 7 تا 10روز برطرف کند.

 

3- زرد زخم (ایمپتیگو Impetigo) چیست؟

اگر کودکتان بعد از یک روز شنا در استخر، دلمه یا تاول‌های زرد خارش‌دار را تجربه کرد، ممکن است مشکل او «زرد زخم» باشد. این عفونت باکتریایی بسیار مسری به راحتی از طریق تماس نزدیک پخش می‌شود و باکتری‌های عامل آن می‌توانند در حوله‌های مرطوب رشد کنند.
این عفونت بیشتر در کودکان 2 تا 5ساله دیده می‌شود، اگر چه احتمال ابتلای کودکان بزرگ‌تر و بزرگسالان هم وجود دارد.

عفونت در دو مرحله رخ می‌دهد: در مرحله اول، زخم‌های قرمز، خارش‌دار و پر از مایع در اطراف محل ایجاد می‌شوند. در مرحله دوم، پوسته‌های زرد رنگ روی زخم‌ها تشکیل می‌شود.

علائم و نشانه های زرد زخم

اولین علائم ممکن است حدود 10روز پس از قرار گرفتن در معرض باکتری زرد زخم ظاهر شوند. عفونت در دو مرحله رخ می‌دهد: در مرحله اول، زخم‌های قرمز، خارش‌دار و پر از مایع در اطراف محل ایجاد می‌شوند. در مرحله دوم، پوسته‌های زرد رنگ روی زخم‌ها تشکیل می‌شود. این دلمه‌ها بین دو تا سه هفته بهبود پیدا می‌کنند، با درمان پزشکی، زودتر خوب می‌شوند و معمولا جای زخم باقی نمی‌گذارند.

نحوه درمان زرد زخم

زرد زخم بسیار مسری است، بنابراین پزشکان توصیه می‌کنند که برای کوتاه کردن مدت عفونت و کاهش انتقال، سریع‌تر به دنبال درمان پزشکی باشید. به احتمال زیاد، متخصص اطفال برای فرزندتان آنتی‌بیوتیک‌های خوراکی، یا موضعی تجویز می‌کند.
برای کاهش علائم و کاهش احتمال گسترش عفونت این اقدامات را انجام بدهید:

  • از استفاده از حوله‌های مشترک خودداری کنید.
  • از دست زدن، یا برداشتن پوسته‌ها، یا زخم‌ها خودداری کنید.
  • پوست آسیب‌دیده را با آب و صابون آنتی‌باکتریال تمیز کنید.
  • شستن مرتب دست‌ها را تمرین کنید و همین کار را به فرزندانتان هم یاد بدهید. 
  • حوله‌ها و لباس‌ها را در دمای بالا بشویید.

 

4- راش کلر چیست؟

کلر، یک ماده شیمیایی است که در استخرها و جکوزی‌ها برای از بین بردن میکروب‌ها و باکتری‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد، اما قرار گرفتن بیش از حد در معرض این ماده تحریک‌کننده به سوختگی شیمیایی خفیف به نام «راش کلر» منجر می‌شود.
برای جلوگیری از این بثورات، بلافاصله پس از بیرون آمدن از استخر دوش بگیرید و زیاد یا برای مدت طولانی شنا نکنید. از شنا در استخرهای بیش از حد کلردار خودداری کنید، چون غلظت بالای این ماده شیمیایی می‌تواند احتمال بروز بثورات کلر را افزایش دهد.

علائم و نشانه های راش کلر

این عارضه پوستی، مدت کوتاهی پس از قرار گرفتن در معرض کلر ایجاد و با تماس مکرر مانند شنا کردن در استخرهای کلردار بدتر می‌شود. علائم آن شامل این موارد است:

  • پوست خشک، یا ترک‌خورده که ممکن است خونریزی کند
  • پوست قرمز و متورم
  • خارش یا سوزش پوست

 

درمان راش کلر 

اگر علائم راش کلر را تجربه می‌کنید،تا زمانی که پوستتان به طور کامل بهبود پیدا کند، از قرار گرفتن در معرض آب کلردار، یا محصولات پاک‌کننده حاوی کلر خودداری کنید. درمان‌های بدون نسخه مانند هیدروکورتیزون یا کرم‌های آنتی‌هیستامین می‌توانند پوست را تسکین و درد و التهاب را کاهش دهند.
اگر با کلر در تماس نبودید، اما علائمتان ادامه پیدا کرد، یا بدتر شد برای دریافت مراقبت‌های بیشتر به پزشک مراجعه کنید. 

خلاصه

هوای گرم و مرطوب باکتری‌هایی را در استخرها به وجود می‌آورد که باعث بیماری پوستی می‌شوند. راش کلر، زرد زخم، فولیکولیت و سلولیت از بیماری های پوستی استخرها هستند که برخی از آن‌ها به صورت خود به خود خوب می‌شوند و برخی هم به درمان‌های پزشکی نیاز دارند.

اشتراک گذاری:
ارسال نظر
تازه‌ها
پربیننده‌ها پربحث‌ها