۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۰
هشدار ! این درها در کلیه ها با افزایش سن دارای اهمیت زیادی است
بازدید:۳۸۶
صد آنلاین | کلیه ها یکی از مهمترین اندام های بدن هستند و یافته های محققان نشان می دهد مردان و زنان تجربیات متفاوتی در مورد کاهش عملکرد کلیه با افزایش سن دارند، بنابراین شناسایی روند تغییر عملکرد کلیه ها با افزایش سن دارای اهمیت زیادی است.
کد خبر : ۲۱۰۴۷

به گزارش صد آنلاین ، محققان در مطالعات جدید خود دریافتند افزایش سن منجر به تغییر در کارکرد کلیه ها می شود. بررسی های انجام شده نشان می دهد که زنان بیشتر به بیماری مزمن کلیوی مبتلا می شوند، در حالی که مردان بیشتری به نارسایی کلیه مبتلا شده و این تفاوت با افزایش سن، بیشتر می شود.  از نظر پزشکی، موضوع فوق  یک تناقض ظاهری است و دلایل آن باید مشخص شود.

 

 

محققان طی مطالعات خود دریافتند:زنان میانسال در طول اولین بخش از مطالعه ۱۳ ساله، تمایل به عملکرد کلیه کمتری نسبت به مردان داشتند. با این حال، عملکرد کلیه مردان با افزایش سن با سرعت بیشتری کاهش یافت. 

 

 

پیش بینی می شود تا سال ۲۰۴۰، بیماری های کلیوی تبدیل به پنجمین عامل مرگ و میر جهانی شود.
برای این مطالعه، تیم تحقیقاتی فوق، ۱۸۷۳ فرد بزرگسال را مورد بررسی قرار دادند که حدود ۵۳ درصد از آنها زنان ۵۰ تا ۶۲ ساله در شمال اروپا بودند. هیچ یک از این افراد دیابت، بیماری مزمن کلیوی یا بیماری قلبی نداشتند.

 

 

محققان عملکرد کلیه شرکت کنندگان را در سال های ۲۰۰۷ تا ۲۰۰۹، مجدداً در سال های ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۵ و دوباره در سال های ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۰ اندازه گیری کردند. 

 

دکتر تورالف ملسوم، سرپرست این تیم مطالعاتی و متخصص کلیه  در بیمارستان دانشگاهی شمال و UiT دانشگاه قطب شمال نروژ مورد تحقیقات فوق این گونه توضیح داد: از آنجایی که روش متداول برای تخمین عملکرد کلیه با استفاده از سطوح کراتینین در خون نادرست و غیر قابل اعتماد است، ما عملکرد کلیه را با تزریق داخل وریدی نشانگر فیلتراسیون کلیه یا همان ماده حاجب آیوهگزول (ید) اندازه گیری کردیم. نمونه خون در سه تا چهار ساعت بعد برای محاسبه میزان فیلتراسیون کلیه بررسی شد.

 

این روش برای استفاده در مطالعات مبتنی بر جمعیت بسیار پیچیده تلقی می‌شود؛ با این حال، طی ۱۱ سال پیگیری، بیش از ۴ هزار اندازه‌ گیری عملکرد کلیه را در ۱۸۳۷ نفر انجام دادیم.

 

یافته های این مطالعه نشان داد: اکثر افراد با افزایش سن بخشی از عملکرد کلیه خود را از دست می دهند. این موضوع دارای اهمیت زیادی است زیرا جمعیت جهان در حال پیر شدن است، بنابراین فرض بر این است که افراد بیشتری در سال های آینده به بیماری های مزمن کلیوی مبتلا خواهند شد و پیش بینی می شود تا سال ۲۰۴۰، بیماری های کلیوی تبدیل به پنجمین عامل مرگ و میر جهانی شوند. شرح کامل این یافته ها اخیرا در مجله انجمن نفرولوژی آمریکا منتشر شده است.

اشتراک گذاری:
برچسب ها :
ارسال نظر
تازه‌ها
پربیننده‌ها پربحث‌ها