به گزارش صد آنلاین ، در حالی که سرطان همواره بهعنوان بیماری دوران سالمندی شناخته میشد، تحقیقات جدید نشان میدهد که روند پیری بیولوژیکی در نسلهای جوانتر بهشدت سرعت گرفته و این موضوع مستقیماً با افزایش ابتلا به سرطان در افراد زیر ۵۰ سال مرتبط است.
پیری بیولوژیکی چیست؟
سن بیولوژیکی، در واقع «سن واقعی» بدن بر اساس فرسودگیهای ناشی از سبک زندگی و عوامل محیطی است، که با سن تقویمی (تاریخ تولد) تفاوت دارد. یافتهها نشان میدهد نسلهایی که در دهههای اخیر متولد شدهاند، با سرعتی بهمراتب بیشتر از والدین یا پدربزرگهای خود پیر میشوند. برای مثال، آمریکاییهای متولد دهه ۹۰ میلادی، بهطور متوسط ۹۲ درصد سریعتر از متولدین اواخر دهه ۶۰ پیر میشوند.
ارتباط مستقیم با سرطان
محققان با بررسی دادههای بیش از ۱۵۰ هزار نفر دریافتند:
چرا جوانان بیشتر در معرض خطرند؟
اگرچه هنوز دلیل دقیق این پیری پیشرفته مشخص نیست، اما محققان به تأثیرات ماندگار عوامل محیطی، سبک زندگی و فشارهای اجتماعی بر بدن نسلهای جوان اشاره میکنند.
«یین کائو»، محقق ارشد این مطالعه، تأکید میکند که شناسایی زودهنگام افرادی که دچار پیری بیولوژیکی تسریعشده هستند، میتواند استراتژیهای پیشگیری و تشخیص سرطان را متحول کرده و مداخلات پزشکی را به سمتی هدایت کند که بیشترین تأثیر را در نجات جان جوانان داشته باشد.
گفتنی است آمار جهانی نشان میدهد سرطانهای تشخیصدادهشده زیر ۵۰ سال، بین سالهای ۱۹۹۰ تا ۲۰۱۹ ۲۴ درصد رشد داشته است؛ حقیقتی که ضرورت توجه به این «ساعت بیولوژیکی» بدن را بیش از پیش نمایان میکند./هلث دی نیوز