به گزارش صد آنلاین ، بنابر گزارش سازمان حفاظت محیطزیست، آلودگی هوای تهران ۱ تا ۶آذر امسال یکی از شدیدترین دورههای سالهای اخیر بوده است. میانگین ۲۴ساعته PM 2.5 در سوم آذر به حدود ۱۰۷میکروگرم بر مترمکعب رسید؛ نزدیک به ۱۰برابر حد سلامت سازمان جهانی بهداشت. کربن سیاه حدود 11تا 15درصد از ترکیب ذرات معلق کوچکتر از 5/2میکرون را در این روزها تشکیل میداد.
کربن سیاه محصول احتراق ناقص سوختهای فسیلی و زیستتوده(منابع زیستی تجدیدپذیر) است. در مقایسه با همین بازه در سال۱۴۰۳، غلظت ذرات حدود ۱۳درصد افزایش داشته و در برخی نقاط، نیتراتها به بیش از ۲۵درصد ذرات رسیدند که بیانگر انتشار بالای اکسیدهای نیتروژن و تشکیل ذرات ثانویه است.
نقشه آلودگی در روزهای آغاز آذر، چهرهای سیاه از تهران نشان داد. ساکنان غرب و جنوبغرب شهر بیش از همه زیر فشار ذرات ریز کمتر از 5/2میکرون بودند؛ جایی که باد غالب آلودگی را از حاشیهها به قلب شهر میرساند.
کربن سیاه و عناصر حاصل از احتراق خودروهای فرسوده، کامیونهای دیزلی و حتی شعلههای پنهان پسماندسوزی بیشترین آلاینده شهر تهران بود. پژوهشهای ماهوارهای و مدلهای مسیریابی، داستان را کاملتر کردند. رد آلایندهها از جنوبغرب به داخل تهران کشیده میشد؛ جایی که صنایع کوچک، واحدهای بیضابطه و حجم رفتوآمد ناوگان سنگین حرف اول را میزنند.
پرچم نیروگاهها بالاست
همزمان، دادههای سوخت نیز نشان داده که بخشی از گازوئیل مصرفی بهخصوص در ناوگان اتوبوسرانی سولفور بسیار بالاتری از حد استاندارد دارد؛ درست همان چیزی که با SO₂ بالا در هوا همخوان است. پرچم نیروگاههای پیرامون تهران نیز بالاست. نمونههای سوخت (نفتگاز:گازوئیل) آنها نشان میدهد که محتوای گوگرد در بسیاری از موارد بیش از حد مجاز است (دماوند 10برابر و پرند، ری و سیکل ترکیبی پرند100برابر حد استاندارد) و میتواند بار آلودگی را پیش از ورود به شهر سنگینتر کند. این مجموعه عوامل، همراه با وارونگی دما و نبود 8ماه بارش مداوم، آذر1404 را ناسالمتر از سالهای پیش کرده است. /سلامت نیوز