آخرین اخبار
۲۵ آبان ۱۴۰۴ - ۲۱:۳۸

حکمشرعی کاشت ناخن چیست؟

حکمشرعی کاشت ناخن چیست؟
بازدید:۴۲۰
کاشت ناخن میان بانوان رواج زیادی دارد، اما حکم شرعی آن از نگاه مراجع تقلید متفاوت است و می‌تواند وضو، غسل و حتی درآمد را تحت‌تأثیر قرار دهد.

به گزارش صدآنلاین، کاشت ناخن یکی از روش‌های رایج زیبایی است که بسیاری از بانوان از آن استفاده می‌کنند. اما برای خانم‌هایی که به انجام واجباتی مانند نماز پایبندند، این پرسش مطرح می‌شود که حکم کاشت ناخن از نظر قرآن و فتوای مراجع تقلید چیست و آیا انجام آن، وضو و غسل را دچار مشکل می‌کند؟ همچنین آیا درآمد حاصل از کاشت ناخن، حلال است یا حرام؟ در این مطلب نظر مراجع مختلف از جمله آیت‌الله خامنه‌ای، آیت‌الله مکارم شیرازی، آیت‌الله صافی گلپایگانی و دیگر فقها را بررسی می‌کنیم.


حکم کاشت ناخن از نظر مراجع تقلید

آیت‌الله خامنه‌ای: کاشت ناخن فی‌نفسه اشکال ندارد. اگر زینت محسوب شود باید از نامحرم پوشانده شود.

آیت‌الله صافی گلپایگانی: اگر مانع رسیدن آب به پوست باشد، اشکال دارد. در صورت امکان باید برداشته شود، و اگر برداشتن ممکن نبود وضو و غسل به‌صورت جبیره انجام شود و احتیاطاً تیمم هم صورت گیرد.

آیت‌الله مکارم شیرازی: چون مانع رسیدن آب به عضو است، وضو و غسل با آن باطل است.

جمع‌بندی: برخی مانند رهبری، کاشت ناخن را «به خودی خود» حرام نمی‌دانند؛ اما مراجع دیگری مانند آیت‌الله صافی، مکارم و شبیری زنجانی آن را جایز نمی‌دانند مگر در شرایط ضرورت.


حکم کاشت ناخن و نگاه نامحرم

امام خمینی (ره): زینت‌ها باید از نامحرم پوشانده شود مگر در حال نماز.

آیت‌الله خامنه‌ای: در فرض سؤال جایز نیست.

آیت‌الله مکارم: موی مصنوعی اشکال دارد، ولی ناخن مصنوعی اشکال ندارد مگر موجب مفسده شود.


حکم درآمد کاشت ناخن

مکارم شیرازی: درآمد آن اشکالی ندارد.

نوری همدانی: مانعی ندارد.

سیستانی: این کار حرام است.

رهبری: اگر ایجاد مانع در زمان غیرنماز باشد، اشکال ندارد؛ در موارد مجاز، درآمد آن نیز حلال است.

صافی گلپایگانی: در صورت منجر شدن به وضوی جبیره‌ای دائمی، محل اشکال است.

هادوی تهرانی: کاشت ناخن و درآمد حاصل از آن اشکالی ندارد.


کاشت ناخن، وضو و غسل

  • اگر ناخن مصنوعی مانع رسیدن آب باشد، وضو و غسل صحیح نیست.

  • اگر برداشتن ناخن ممکن باشد—even با صرف هزینه—باید قبل از وضو یا غسل برداشته شود.

  • اگر برداشتن آن ممکن نباشد یا ضرر و مشقت زیادی داشته باشد، وضو و غسل جبیره‌ای انجام می‌شود.

  • در کاشت‌های فعلی که برداشتن راحت است، معمولاً حکم جبیره منتفی است.


حکم ژلیش و لاک از نظر مراجع

چون لاک و ژلیش مانع رسیدن آب به ناخن هستند، بیشتر مراجع آن را برای وضو و غسل جایز نمی‌دانند.

سیستانی: وضو و غسل با آن باطل است.

نوری همدانی: جایز نیست.

وحید خراسانی: چون آب به زیر آن نمی‌رسد، جایز نیست.

بهجت: ناخن مصنوعی جزو بدن محسوب نمی‌شود؛ بنابراین جایز نیست.


نکات مهم در احکام کاشت ناخن

  • «فی‌نفسه» یعنی اصل کار ممنوع نیست، مگر اینکه مانع وضو و غسل شود.

  • هر مانعی که قابل برداشتن باشد، باید قبل از وضو و غسل حذف شود.

  • عمداً نباید برای خود مانع ایجاد کرد.

  • اگر فرد ناخودآگاه به مشکل برخورده، تا زمان برداشتن ناخن‌ها، وضو و غسل جبیره‌ای است.

  • سلامت وضو و غسل مقدمه صحت نماز است؛ بنابراین رعایت آن ضروری است.