آخرین اخبار
۰۵ مهر ۱۴۰۴ - ۱۲:۴۷

آیا بازی‌های کامپیوتری، تخت نرد، پاسور و بیلیارد اشکال شرعی دارد؟

آیا بازی‌های کامپیوتری، تخت نرد، پاسور و بیلیارد اشکال شرعی دارد؟
بازدید:۷۳
بازی‌های محبوبی مانند شطرنج، تخت‌نرد، پاسور و بیلیارد در جامعه رواج دارند، اما برخی از آن‌ها از منظر فقهی با چالش‌هایی همراه هستند. آیا این بازی‌ها همیشه مجاز هستند؟ پاسخ مراجع تقلید به این سوالات، نکات جالب و مهمی را در بر دارد.

به گزارش صدآنلاین، در برخی بازی‌ها مانند شطرنج، تخت‌نرد، پاسور و بیلیارد که در میان مردم رواج دارند، باید توجه ویژه‌ای به مسائل فقهی داشت. این بازی‌ها در صورتی که به‌طور غیرشرعی و با قمار همراه شوند، به دلیل ارتباطشان با وسایل قمار، ممکن است حرام باشند.

تفریحات سالم و نظرات فقهی:

نیاز انسان به تفریح و بازی در آموزه‌های قرآن و حدیث به‌طور ویژه مورد تأکید قرار گرفته است. این تفریحات به‌عنوان بخشی از زندگی انسانی باید به‌گونه‌ای انجام شوند که نشاط و شادابی را حفظ کنند، ولی در عین حال از افراط در آن‌ها و دوری از امور بیهوده و لغو باید پرهیز شود.

بازی‌های رایانه‌ای:

بازی‌های قمارگونه با رایانه در نظر مراجع فقهی به‌طور کلی جایز نیستند. برخی مراجع همچون آیات عظام بهجت و سیستانی، بازی با آلات قمار را حتی زمانی که طرف مقابل رایانه باشد، جایز نمی‌دانند و آن را بنا بر احتیاط واجب حرام می‌دانند. سایر مراجع (مانند فاضل و مکارم) به این شرط که طرف مقابل رایانه باشد، بازی را اشکال‌دار نمی‌دانند.

بازی شطرنج:

در مورد شطرنج، بسیاری از مراجع همچون آیات عظام امام، خامنه‌ای، تبریزی و مکارم، بازی با شطرنج را اگر بدون برد و باخت و برای تقویت حافظه باشد، جایز می‌دانند، مشروط به اینکه از نظر عرف از آلات قمار شناخته نشود. اما آیات عظام بهجت، وحید و سیستانی بنا بر احتیاط واجب و در برخی موارد به‌طور کلی، بازی با شطرنج را حرام می‌دانند.

بازی‌های ورزشی:

در مورد بازی‌های ورزشی که در آن‌ها جایزه تعیین می‌شود، مراجع فقهی اشکالی در تعیین جوایز از سوی شخص یا گروه ثالث نمی‌بینند، مگر در صورتی که شرط‌بندی یا قمار در میان باشد.

تخت نرد و پاسور:

در مورد بازی‌هایی مانند تخت‌نرد و پاسور که معمولاً با قمار همراه هستند، تقریباً تمام مراجع فقهی حکم به حرمت بازی با این وسایل می‌دهند. حتی اگر این بازی‌ها بدون برد و باخت باشند، اگر به‌عنوان آلت قمار شناخته شوند، بازی با آن‌ها حرام است.

بیلیارد:

بیلیارد نیز از جمله بازی‌هایی است که در صورت شناخته شدن به‌عنوان وسیله قمار در نظر عرف، حتی اگر بدون برد و باخت باشد، بازی با آن جایز نخواهد بود. آیات عظام سیستانی، بهجت و وحید این بازی را در صورتی که به‌عنوان وسیله قمار شناخته شود، حرام دانسته‌اند.

نتیجه‌گیری:

به‌طور کلی، بازی‌هایی که با قمار و شرط‌بندی همراه شوند، چه در قالب برد و باخت و چه در قالب استفاده از وسایل قمار، از دیدگاه فقهی غیرمجاز و حرام هستند. بنابراین، مهم است که همواره به نوع بازی‌ها و شرایط اطراف آن‌ها توجه کنیم تا از افعال حرام پرهیز کرده و تفریحات سالم را در زندگی خود رعایت کنیم.

تازه‌ها