آخرین اخبار
۲۸ تير ۱۴۰۴ - ۱۱:۳۹

اهمیت رنگ در دارو/ چرا رنگ دارو می‌تواند حیاتی باشد؟

اهمیت رنگ در دارو/ چرا رنگ دارو می‌تواند حیاتی باشد؟
بازدید:۱۲۳
صد آنلاین | رنگ دارو فقط جنبه زیبایی ندارد؛ نقش آن در پیشگیری از خطاهای دارویی، افزایش دقت مصرف، و حتی بهبود همکاری بیمار با درمان، موضوعی است که حالا بیش از همیشه مورد توجه سازمان غذا و دارو قرار گرفته است.
کد خبر : ۱۷۶۴۴۸

 به گزارش صد آنلاین ،محمدرضا غلامی، رئیس اداره مواد اولیه اداره کل دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو، با اشاره به اهمیت رنگ در فرمولاسیون داروها، تأکید کرد که رنگ‌های دارویی صرفاً جنبه تزئینی ندارند، بلکه یکی از ارکان ایمنی و سلامت در فرآیند درمان محسوب می‌شوند.

او گفت: «رنگ داروها نقش کلیدی در کاهش خطاهای دارویی دارند. استفاده هدفمند از رنگ‌ها به تمایز میان دوزهای مختلف، اشکال دارویی و حتی برندها کمک می‌کند و می‌تواند از اشتباهات پرهزینه و خطرناک جلوگیری کند.»

رنگ، ابزار کمک به درمان

غلامی با تأکید بر اینکه انتخاب رنگ در صنعت داروسازی باید بر اساس معیارهای ایمنی، سمیت، میزان جذب و احتمال حساسیت‌زایی انجام شود، افزود: «فرمولاسیون دارویی، فقط درباره ترکیبات فعال نیست. اجزای ظاهری از جمله رنگ، در میزان پذیرش و مصرف دارو از سوی بیماران، به‌ویژه کودکان و سالمندان، نقش مؤثری ایفا می‌کند.»

آینده صنعت؛ از رنگ‌های شیمیایی به رنگ‌های طبیعی و هوشمند

وی با اشاره به تحولات جهانی در صنعت داروسازی، تصریح کرد: «امروزه رویکرد صنایع دارویی دنیا، حرکت به سوی استفاده از رنگ‌های طبیعی، کاهش مواد رنگی شیمیایی، و به‌کارگیری فناوری‌های نوین برای تولید رنگ‌های هوشمند است؛ ایران نیز باید در این مسیر هم‌راستا با استانداردهای جهانی حرکت کند.»

حمایت از تولید رنگ‌های دارویی داخلی

غلامی از آمادگی سازمان غذا و دارو برای حمایت از تولید داخلی رنگ‌های دارویی خبر داد و گفت: «علاوه بر اعمال نظارت‌های کیفی سخت‌گیرانه، این سازمان تلاش دارد مسیر واردات مواد اولیه با کیفیت را نیز هموار کند تا پاسخ‌گوی نیاز تولیدکنندگان داخلی باشد.»

رنگ اختصاصی؛ امضای برند دارویی

وی در پایان با اشاره به اهمیت برندینگ در بازار دارویی، اظهار داشت: «ثبت رنگ اختصاصی برای یک برند ایرانی نه‌تنها باعث تمایز محصول در بازار داخلی می‌شود، بلکه در صادرات و حضور در بازارهای جهانی نیز می‌تواند یک مزیت رقابتی بزرگ و نماد هویتی برند باشد.»/سلامت نیوز

اشتراک گذاری:
گزارش خطا
برچسب ها :
ارسال نظر
تازه‌ها
پربیننده‌ها پربحث‌ها