به گزارش صد آنلاین، این شاخهها در مواردی مانند مرجعیت، سلسله مراتب کلیسا، تعبیر از کتاب مقدس و تقدیس، تفاوتهای فاحشی دارند. بررسی این اختلافات، درک عمیقتری از تنوع مذهبی در جهان ارائه میدهد. تاریخچه و دلایل شکلگیری این تفاوتها نیز در این متن مورد بررسی قرار خواهد گرفت.
سوال:
فرق بین مذهب ارتدوکس، کاتولیک و پروتستان از لحاظ اعتقادی و فقهی و تاریخی چیست؟
پاسخ:
برای روشن شدن فرق های اساسی این سه مذهب معروف مسیحیت (کاتولیک ـ ارتدوکس ـ پروتستان) لازم است، عقاید و احکام فقهی و زمان ظهور هر سه مذهب توضیح داده شود، تا با مختصر مقایسهای فرق های آنها روشن شود.
۱. کاتولیک
الف) تاریخ پیدایش:
تاریخ این مذهب که به معنای اصل و جامع است،به عصر حواریون، یعنی حدود ۲۰۰۰ سال پیش میرسد و به این مذهب کلیسای غرب هم گفته می شود.[۱]
ب) عقاید:
۱. منابع و مآخذ: اصول اعتقادی کاتولیکها عبارتست از (کتاب مقدس، تعلیمات رسمی کلیسا و سنّت) که سنّت شامل مجموعة شعایر و اصول اعتقادی که از حواریون به دست آمده است میباشد.[۲]
۲. مسئله عصمت و بکارت مریم (سلام الله علیها): مذهب کاتولیک برای این دو مسئله اهمیت ویژهای قائل هستند. به طوری که در دومین شورای قسطنطنیه (۵۵۳ م) آموزة بکارتِ همیشگی مریم یک آموزة رسمی کلیسای کاتولیک شناخته شد
. به این ترتیب که مریم (سلام الله علیها) تا پایان عمر خویش باکره بود. گرچه کاتولیکها عباراتی از کتاب مقدس را که شامل معرفی برادران و خواهران عیسی _ علیه السّلام _ است. آنها را به خویشاوندان وی تأویل میکنند.[۳]
۳. نجات و سعادت ابدی: کاتولیکها معتقدند سعادت ابدی با دو شرط حاصل می شود: فیض خدا و اعمال نیک.[۴]
۴. حاکمیت کلیساها: کلیسای رم معتقد است کسانی که کلیسا را رهبری و سرپرستی میکنند، اسقف های جهان هستندکه با هم در جسم واحدی تحت اشراف اسقف رم عمل میکنند.[۵]
۵. اعتقاد به برزخ : از جمله اعتقادات کلیسای کاتولیک است که در کتاب دوم مکابیان عباراتی در تأیید برزخ وارد شده که جزء اپوکریفاست که در نزد کاتولیکها قابل قبول است.[۶]
۶. مسئله لزوم تجرد کشیش: در کلیسای غرب کشیشان و روحانیان مطلقاً مجاز به ازدواج نیستند.[۷]
۷. عشای ربانی: کاتولیکها معتقدند نان و شراب حقیقتاً، واقعاً به خون و گوشت مسیح مبدل می شود.[۸]
۸. آیین هفت گانه را مقدس میدانند.[۹]
۹. کاتولیکها پاپ را معصوم و مبراء از گناه میدانند و معتقدند که مسیح، پطرس را بر کلیة کلیسای مسیحیت رهبر قرار داده و کلید ملکوت آسمان را به وی سپرده است وی نیز پاپ را تا ابد جانشین و وصی خود قرار داده است.[۱۰]
ج) فقه یا احکام عملی:
۱. کاتولیکها معتقدند که شعایر دینی (تعمید، تأیید، توبه، عشای ربانی، تدهین بیمار و ازدواج...) را باید اسقف اداره نماید.[۱۱]
۲. در عشای ربانی از نان ورنیامده و فطیر استفاده میکنند.[۱۲]
۳. کاتولیکها معتقدند احکام دهگانة عهد عتیق و اخلاق کامل مسیحیت که مرکب از یک سلسله قوانین عملی مشخص است، به عهدة افراد گذاشته شده است.[۱۳]
۴. عمل توبه: به این صورت است که توبه کننده در مقابل کشیش میایستد و اعترافات خود را اظهار میکند.[۱۴]
۵. کاتولیکها در غسل تعمید آب را به سر میپاشند.[۱۵]
۲. ارتدوکس
الف) تاریخ پیدایش ارتدوکس:
کلمة ارتدوکس که مرکب از دو کلمة Orthos یعنی درست و doxa یعنی عقیده، ترکیب شده و به معنای عقیده صحیح است. این مذهب اواخر قرن پنجم میلادی به هنگام تجزیه روم به شرقی و غربی به وجود آمد و به کلیسای روم شرقی ارتدوکس اطلاق میشود.[۱۶]
ب) عقاید:
۱. ارتدوکس ها روحالقدس را تنها ناشی از پدر میدانند و علاقهمند هستند که پدر را به عنوان تنها منبع و منشأ همه
چیز حفظ کنند.[۱۷]
۲. ارتدوکس به عصمت پاپ و مقامات کلیسا اعتقاد ندارد و معتقدند کلیسای جامع یعنی مجموعة مؤمنان مسیحی مصون از خطا هستند. به این معنا که روح القدس جامعه مسیحیت را از انحرافات محافظت میکند، لذا این مصونیت دیگر شامل افراد خاص نمی شود.[۱۸]
۳. ازدواج روحانیون: در شرق همة روحانیونی که مقامی پایینتر از اسقف دارند، مجاز به ازدواج هستند. این افراد اگر بیش از انتصاب ازدواج کرده باشند میتوانند زندگی با همسر خود را ادامه دهند.[۱۹]
۴. عصمت و بکارت مریم: برای مسئلة آبستن شدن مریم در عین اعتقاد به پاک دامن بودن او، تعلیمی نیاوردهاند و گناه کبیره در کلیسای ارتدوکس نقش علمی ندارد، چون بیگناهی را صفتی میدانند که فقط به مسیح _ علیه السّلام _ تعلق دارد و عصمت مریم را به رسمیت نمیشناسند.[۲۰]
۵. منابع و مآخذ اصول اعتقادی ارتدوکس، کتاب و سنّت است.[۲۱]
۶. فدیه: آنها معتقدند که فدیه تنها از مرگ مسیح _ علیه السّلام _ به وجود نیامده بلکه به خاطر رستاخیز مسیح هم میباشد.[۲۲]
ج) احکام عملی یا فقه:
۱. از رسوم هفتگانة مسیحی فقط دستگذاری را منحصر به اسقفها میدانند و بقیة رسوم را کشیشها هم میتوانند انجام دهند.[۲۳]
۲. اجرای عشای ربانی، در کلیسای شرق برای برگذاری آنان از نان ورآمده استفاده میکنند بخلاف کاتولیکها.[۲۴]
۳. مذهب ارتدوکس در برخی مراسم و اعیاد با کلیساهای دیگر هم فرق دارند از جمله این که عبادت را روزهای یکشنبه و بعضی اعیاد انجام میدهند.[۲۵]
۴. مراسم غسل تعمید: در این مراسم سر را سه مرتبه در آب فرو میبرند.[۲۶]
۳. پروتستان
الف) تاریخ پیدایش پروتستان:
واژة پروتستان یک واژة فرانسوی است که به زبان لاتین آمده به معنای معترض است. خاستگاه این نهضت کشور آلمان است که در قرن (۱۶ میلادی) در پی اعتراض مارتین لوتر (۱۴۸۲ ـ ۱۵۴۹ میلادی) بر علیه فروش آمرزش نامهها و ادعای تفوق کلیسای رم بر جهان مسیحیت متولد شد. [۲۷]
ب) عقاید:
۱. پروتستان ها عصمت پاپ را قبول ندارند.[۲۸]
۲. ریاست داشتن پاپ به تمام کلیساها را نمیپذیرند.[۲۹]
۳. برای حصول نجات، ایمان را کافی میدانند و معتقدند که نجات و رستگاری مخصوص عمل مشخص نیست و تنها از طریق فیض الهی و در ضمن ایمان پدید میآید.[۳۰]
۴. آنها اعتقاد به برزخ ندارند. چون بحث اعتقاد به برزخ در کتاب اپوکریفاست که پروتستان ها آن را قبول ندارند.[۳۱]
۵. در رابطه با تفسیر و تبیین کتاب مقدس معتقدند که مؤمن به کمک روح القدس قادر به تفسیر و تبیین کتاب مقدس است روی این اساس هر مسیحی میتواند پیام کتاب مقدس را به وجدان شخص خود دریابد.[۳۲]
۷. عدم تجرد کشیش: لوتر تأکید میکرد که باید به کشیش ها اجازة زناشویی داده شود.[۳۳]
۸. عشای ربانی: اعتقاد دارند که نان و شراب حقیقتاً و واقعاً به خون و گوشت مسیح مبدل نمی شود یعنی تغییر و استحالة واقعی به بدن مسیح را انکار میکنند.[۳۴]
۹. کتاب مقدس را تنها منبع و مأخذ اصول اعتقادی و اعمالی خود میدانند.[۳۵]
۱۰. پروتستان ها معتقدند که روح القدس از خدای پدر و هم از خدای پسر صادر میشود.[۳۶]
ج) احکام عملی یا فقه:
۱. پروتستان ها در چگونگی عمل توبه با سایر کلیساها فرق دارند و از اینکه توبه کننده در مقابل کشیش بایستد و اعتراف کند ، با این عمل مخالف هستند.[۳۷]
۲. از بین آیینهای هفتگانة مقدس در کلیسا فقط غسل تعمید و عشای ربانی را آیین مقدس میدانند. گرچه برخی از اعمال را نیز انجام میدهند. اما یک رسم مقدس به حساب نمیآورند.[۳۸]
۳. دعا برای مردگان که در کلیسا مرسوم است در پروتستان ها فاقد ارزش است.[۳۹]
با توجه به عقاید و احکامی که برای این سه مذهب معروف مسیحیت ذکر گردید، فرق های اساسی کاتولیکها با ارتدوکس ها در باب عقاید و... عبارت است از:
عصمت پاپ ، تجرد و عدم تجرد کشیش، شر و سعادت، حاکمیت کلیسا و منشأ روح القدس.
و از حیث احکام در ادارة شعایر دینی و چگونگی عمل توبه و غسل تعمید فرق هایی وجود دارد و فرق های اساسی که بین این دو کلیسا با پروتستان ها در عقاید و.. هست عبارتند از:
اعتقاد به برزخ ، تفسیر کتاب مقدس ، عشای ربانی ، چگونگی عمل توبه و در تعداد آیینهای مقدس و همچنین دعا برای مردگان با هم فرقهایی دارند.
معرفی منابع جهت مطالعه بیشتر:
۱. جورج، برانتل، آیین کاتولیک، مترجم، حسن قنبری.
۲. برایان، ویلسون، دین مسیح، مترجم حسن افشار.
۳. مک آفی بروآن، رابرت. روح آیین پروتستان.
۴. نونی، لین، تاریخ تفکر مسیحی، مترجم همایون.
۵. ایزدپناه، مهرداد،آشنایی با دین مسیح.
۶. هیئت تحریریه مؤسسه در راه حق، حقیقت مسیح.
۷. علوی عاملی ، احمد، مصفل صفا در نقد کلام مسیحی.
۸. خاچیکی، سارو، اصول مسیحیت.
۹. آلیستر مک کراث، مقدمهای به تفکر نهضت اطلاع دینی، مترجم بهروز حدادی.
۱۰. و . م. میلد، تاریخ کلیسای قدیم در امپراطور روم و ایران، مترجم علی نخستین.
پی نوشت ها:
[۱] . زیبایی نژاد، محمد رضا، درآمدی بر تاریخ و کلام مسیحیت، قم، ناشر اشراق،۱۳۷۵، ص۹۲ . توفیقی، حسن، آشنایی با ادیان بزرگ، تهران، ناشر: سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی، چاپ ۵، ص ۱۶۹ . زیبایی نژاد، محمد رضا، مسیحیتشناسی مقایسهای، تهران، ناشر سروش، ۱۳۸۲، ص۲۴۴.
[۲] . زیبایی نژاد، محمد رضا، مسیحیت شناسی مقایسهای، ص ۲۴۵؛ و کتاب درآمدی بر تاریخ و کلام مسیحیت ص ۹۰.
[۳] . مسیحیتشناسی مقایسهای، ص ۲۴۵، درآمدی بر تاریخ و کلام مسیحیت، ص ۸۹، مؤلفه ایثار، جهان مسیحیت، ص ۳۴، نا بینا،تا، بیتا.
[۴] . درآمدی بر تاریخ و کلام مسیحیت، ص ۹۲، مسیحیتشناسی مقایسهای، ص ۲۵۰.
[۵] . توفیقی، حسن، کلام مسیحی، ناشر: مرکز مطالعات و تحقیقات ادیان و مذاهب، ص ۱۱۱.
[۶] . درآمدی بر تاریخ و کلام مسیحیت، ص ۹۳، مسیحیتشناسی مقایسهای ص ۲۵۰.
[۷] . کرنر، اول، سرگذشت مسیحیت، ص ۱۶۸.
[۸] . آشنایی با ادیان بزرگ، ص ۱۵۶، کلام مسیحیت، ص ۹۶ درآمد به تاریخ و کلام، ص ۹۴.
[۹] . کلام مسیحی، ص ۹۲، درآمدی بر تاریخ و کلام مسیحی، ص ۹۴، آشنایی با ادیان بزرگ. ص ۱۵۲.
[۱۰] . مسیحیتشناسی مقایسهای، ص ۲۴۲، درامدی بر تاریخ و کلام مسیحی، ص ۸۹، مولند، اینار، جهان مسیحیت، ص ۳۵.
[۱۱] . درآمدی بر تاریخ و کلام مسیحی، ص ۹۱، جهان مسیحیت، ص ۳۸، مسیحیتشناسی مقایسهای، ص ۲۴۹.
[۱۲] . سرگذشت مسیحیت، ص ۱۶۸. درآمدی بر تاریخ و کلام مسیحی، ص ۹۱، مسیحیتشناسی مقایسهای، ص ۲۴۹.
[۱۳] . درآمدی بر تاریخ و کلام مسیحیت، ص ۹۳، جهان مسیحیت، ص ۸۴، مسیحیتشناسی مقایسهای ص ۲۵۰.
[۱۴] . درآمدی بر تاریخ و کلام مسیحیت، ص ۹۳.
[۱۵] . مسیحیتشناسی مقایسهای، ص ۲۴۹.
[۱۶] . درآمدی بر تاریخ و کلام مسیحی، ص ۸۹، ۸۸، آشنایی با ادیان بزرگ، ص ۱۶۹.
[۱۷] . مسیحیتشناسی مقایسهای، ص ۲۴۴.
[۱۸] . جهان مسیحیت، ص ۳۵، مسیحیتشناسی مقایسهای، ص ۲۴۴. درآمدی بر تاریخ و کلام مسیحی، ص ۸۹.
[۱۹] . درآمدی بر تاریخ و کلام مسیحیت، ص ۲۲۹ . سرگذشت مسیحیت ص ۱۶۸.
[۲۰] . مسیحیتشناسی مقایسهای، ص ۲۴۵ . درآمدی بر تاریخ و کلام مسیحی، ص ۸۹ . جهان مسیحیت، ص ۳۴.
[۲۱] . جهان مسیحیت، ص ۳۱، ۵۷ . درآمدی بر تاریخ و کلام مسیحیت، ص ۹۰.
[۲۲] . همان، ص ۳۴ و ص ۹۰.
[۲۳] . همان، ص ۳۸ و ص ۹۱ . مسیحیتشناسی مقایسهای، ص ۲۴۸.
[۲۴] . جهان مذهبی، ص ۷۵۹. درآمدی بر تاریخ و کلام مسیحیت، ص ۹۱.
[۲۵] . جهان مسیحیت، ج ۲، ص ۹ . درآمدی بر کلام و تاریخ مسیحیت، ص ۹۱.
[۲۶] . مسیحیتشناسی مقایسهای، ص ۲۴۹.
[۲۷] . آشنایی با ادیان بزرگ، ص ۱۷۰، فرهنگ واژهها ص ۹۵، برایان، ویلسون، دین مسیح، مترجم حسن افشار، ص ۹۵.
[۲۸] . درآمدی بر کلام و تاریخ مسیحیت، ص ۹۱، مسیحیتشناسی مقایسهای، ص ۲۴۲.
[۲۹] . همان، ص ۹۲، مؤلف میشل تومانی، توفیقی، حسن، کلام مسیحی، ناشر: مرکز مطالعات و تحقیقات ادیان و مذاهب، ص۱۰۸.
[۳۰] . همان، ص ۹۳، فرهنگ واژهها، ص ۹۸.
[۳۱] . همان، ص ۹۳، مسیحیتشناسی مقایسهای، ص ۲۵۰.
[۳۲] . کلام مسیحی، ص ۱۱۱، فرهنگ واژهها، ص ۹۷.
[۳۳] . درآمدی به تاریخ و کلام مسیحی، ص ۹۴.
[۳۴] . همان، ص ۹۴، مسیحیتشناسی مقایسهای، ص۲۴۵.
[۳۵] . جهان مسیحیت، ص ۶۳، همان، ص ۲۵۱.
[۳۶] . درآمدی بر کلام و تاریخ مسیحیت، ص ۸۹، مسیحیتشناسی مقایسهای، ص ۲۴۵، ۲۴۴.
[۳۷] . همان، ص ۹۳.
[۳۸] . همان، ص ۹۴، جهان مذهبی، ص ۷۹۴ تا ۷۹۷.
[۳۹] . درآمدی بر تاریخ و کلام مسیحی، ص ۹۳، و مسیحیتشناسی مقایسهای، ص ۲۵۰.
منبع: مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات (حوزههای علمیه)