به گزارش صد آنلاین، این رویداد نه تنها یک عملیات حفاظتی فنی بود، بلکه نشانهای از تعهد به حفظ هویت فرهنگی و هنری کشورمان است.
«حمایت»؛ اثری احساسی و نمادین
- هنرمند : محمود فرشچیان
- سال خلق : ۱۳۷۸
- تکنیک : اکریلیک
- ابعاد : ۵۰ × ۸۱ سانتیمتر
این تابلو با تصویر یک بانوی مهربان که یک آهوی مظلوم را در آغوش گرفته ، نمادی از عشق، مهربانی و حمایت است. استفاده از رنگهای گرم ، بار عاطفی این اثر را دوچندان کرده و قلب تماشاگران را لرزانده است.
📌 "فرشچیان، در این اثر، هنر را به صوفیگری و انسانیت متصل کرده."
چالشهای مرمت: زوال زمان و محیط
با گذر زمان و تأثیرات محیطی:
این مشکلات باعث شدند مرمت این اثر هنری به یک پروژه حساس و علمی تبدیل شود.
فرآیند مرمت: ظریفتر از یک نقاشی!
مرحله ۱: بررسیهای فنی و آسیبشناسی
- استفاده از تجهیزات تصویربرداری پیشرفته (مثل UV Imaging)
- تشخیص مواد اولیه استفاده شده در قاب و تکیهگاه
- بررسی لایههای رنگ، شفافیت و ثبات شیمیایی
📌 هدف : بدون آسیب به اثر، تمامی ضعفها را شناسایی کنیم.
مرحله ۲: اصلاح تکیهگاه و قاب
- جدا کردن اجزای ناپایدار قاب
- اصلاح تابخوردگی تکیهگاه مقوا به روش غیرتخریبی
- تقویت قاب چوبی و استحکامبخشی به ساختار آن
📌 نتیجه : تثبیت ساختار اثر و جلوگیری از آسیبهای بعدی
مرحله ۳: مرمت لایه رنگی
- طلاچسبانی موزونسازی شده : برای ثابت کردن لایه رنگی
- پوشش محافظ گلیز : لایه نازک ۷۰ میکرونی برای حفاظت دائمی اثر
📌 همه اقدامات با رعایت اصالت اثر و بدون دخالت در هنر اصلی
مرحله ۴:
بهروز کردن سیستم نگهداری
- تعویض شیشه ضدUV و ضد بازتاب – برای جلوگیری از افت رنگ
- نصب پاسپارتوی جدید – پسزمینه اثر که اکنون اسیدزدایی و تقویت شده
- نگهداری داخلی : سه لایه صلب شامل:
- دو لایه مقوا فریاسید
- یک لایه فوم محافظ
- ثبت موقعیت تابلو : نصب دو قید چوبی برای ثبات بیشتر
- جلوگیری از گردوغبار : استفاده از لایه گردگیر
- سیستم آویزانکننده استاندارد : شامل کابل فولادی، بست آلومینیومی و حلقه آویز
📌 "این اثر حالا نه تنها زنده شده، بلکه امنتر و پایدارتر از قبل است."
واحد مرمت مجموعه سعدآباد: نگهبانان چشمدار فرهنگ
واحد مرمت موزه هنرهای زیبا در سعدآباد :
- مستقل و تخصصی فعالیت میکند
- تحت نظارت کارشناسان مرمت آثار نقاشی
- دارای تجهیزات دقیق و استانداردهای بینالمللی
- مسئول حفظ و نگهداری از ۱۵ موزه فعال در مجموعه سعدآباد
این واحد فقط ناصر آثار نیست ، بلکه نگهبان هویت فرهنگی ما در برابر زمان و فراموشی است.
چرا مرمت یک تابلو، مهم است؟
📌 "مرمت، فقط یک عمل فنی نیست — یک عمل اجتماعی و فرهنگی است."
مرمت، یک سرمایهگذاری فرهنگی
فرآیند مرمت این تابلو:
- نه یک هزینه، بلکه یک سرمایهگذاری بود.
- همراه با برنامهریزیهای علمی و استفاده از روشهای استاندارد
- در جهت حفظ هویت فرهنگی و بصری ایران
📌 "هر تابلوی قدیمی، یک گنجانه تاریخی است. مرمت، راهی است که این گنج را از بین نمیبرد."/ ایرنا