آخرین اخبار
۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۴ - ۱۷:۰۵

تابلوی «حمایت» استاد فرشچیان مرمت شد: بازگشت زیبایی از گرد و غبار تاریخ

تابلوی «حمایت» استاد فرشچیان مرمت شد: بازگشت زیبایی از گرد و غبار تاریخ
بازدید:۱۱۲
صد آنلاین | تابلوی «حمایت» ، اثر هنرمندانه استاد محمود فرشچیان ، پس از طی مراحل دقیق آسیب‌شناسی و مرمت علمی در مجموعه فرهنگی-تاریخی سعدآباد دوباره جاودانه شد.
کد خبر : ۱۶۴۸۹۴

به گزارش صد آنلاین، این رویداد نه تنها یک عملیات حفاظتی فنی بود، بلکه نشانه‌ای از تعهد به حفظ هویت فرهنگی و هنری کشورمان است.

 
«حمایت»؛ اثری احساسی و نمادین
  • هنرمند : محمود فرشچیان
  • سال خلق : ۱۳۷۸
  • تکنیک : اکریلیک
  • ابعاد : ۵۰ × ۸۱ سانتی‌متر
 
این تابلو با تصویر یک بانوی مهربان که یک آهوی مظلوم را در آغوش گرفته ، نمادی از عشق، مهربانی و حمایت است. استفاده از رنگ‌های گرم ، بار عاطفی این اثر را دوچندان کرده و قلب تماشاگران را لرزانده است.
 

📌 "فرشچیان، در این اثر، هنر را به صوفی‌گری و انسانیت متصل کرده."

 

چالش‌های مرمت: زوال زمان و محیط

با گذر زمان و تأثیرات محیطی:

 
 
📐 اعوجاج تکیه‌گاه مقوا
ناشی از تغییرات رطوبت و دما
🪨 تاب‌خوردگی و خمش
در قاب و ساختار اصلی تابلو
🎨 ضعف لایه رنگی
خطر پوسته‌شدن و تغییر رنگ
🪚 خرابی قاب چوبی
از بین رفتن ثبات ساختاری

این مشکلات باعث شدند مرمت این اثر هنری به یک پروژه حساس و علمی تبدیل شود.

 

 فرآیند مرمت: ظریف‌تر از یک نقاشی!

مرحله ۱: بررسی‌های فنی و آسیب‌شناسی

  • استفاده از تجهیزات تصویربرداری پیشرفته (مثل UV Imaging)
  • تشخیص مواد اولیه استفاده شده در قاب و تکیه‌گاه
  • بررسی لایه‌های رنگ، شفافیت و ثبات شیمیایی
 

📌 هدف : بدون آسیب به اثر، تمامی ضعف‌ها را شناسایی کنیم.

 

مرحله ۲: اصلاح تکیه‌گاه و قاب

  • جدا کردن اجزای ناپایدار قاب
  • اصلاح تاب‌خوردگی تکیه‌گاه مقوا به روش غیرتخریبی
  • تقویت قاب چوبی و استحکام‌بخشی به ساختار آن
 

📌 نتیجه : تثبیت ساختار اثر و جلوگیری از آسیب‌های بعدی

 

مرحله ۳: مرمت لایه رنگی

  • طلاچسبانی موزون‌سازی شده : برای ثابت کردن لایه رنگی
  • پوشش محافظ گلیز : لایه نازک ۷۰ میکرونی برای حفاظت دائمی اثر
 

📌 همه اقدامات با رعایت اصالت اثر و بدون دخالت در هنر اصلی

 
 
مرحله ۴: به‌روز کردن سیستم نگهداری
  • تعویض شیشه ضدUV و ضد بازتاب – برای جلوگیری از افت رنگ
  • نصب پاسپارتوی جدید – پس‌زمینه اثر که اکنون اسیدزدایی و تقویت شده
  • نگهداری داخلی : سه لایه صلب شامل:
    • دو لایه مقوا فری‌اسید
    • یک لایه فوم محافظ
  • ثبت موقعیت تابلو : نصب دو قید چوبی برای ثبات بیشتر
  • جلوگیری از گردوغبار : استفاده از لایه گردگیر
  • سیستم آویزان‌کننده استاندارد : شامل کابل فولادی، بست آلومینیومی و حلقه آویز
 

📌 "این اثر حالا نه تنها زنده شده، بلکه امن‌تر و پایدارتر از قبل است."

 
 
واحد مرمت مجموعه سعدآباد: نگهبانان چشم‌دار فرهنگ

واحد مرمت موزه هنرهای زیبا در سعدآباد :

 
  • مستقل و تخصصی فعالیت می‌کند
  • تحت نظارت کارشناسان مرمت آثار نقاشی
  • دارای تجهیزات دقیق و استانداردهای بین‌المللی
  • مسئول حفظ و نگهداری از ۱۵ موزه فعال در مجموعه سعدآباد
 

این واحد فقط ناصر آثار نیست ، بلکه نگهبان هویت فرهنگی ما در برابر زمان و فراموشی است.

 

 چرا مرمت یک تابلو، مهم است؟

 
🖼️ حافظه بصری کشور
تابلوها، تصاویری از هویت، احساسات و تاریخ هنری ماست
🧬 حفاظت از میراث فرهنگی
اگر این آثار از بین بروند، دیگر جایگزینی نخواهند داشت
🌍 مقایسه با مراکز جهانی
این نوع مرمت، معیارهای موزه‌های بزرگ جهانی مثل لوور یا مت را دنبال می‌کند
🧑‍💼 تأثیر بر هویت ملی
مردم وقتی این آثار را می‌بینند، هویت خودشان را در آنها می‌بینند

📌 "مرمت، فقط یک عمل فنی نیست — یک عمل اجتماعی و فرهنگی است."

 
مرمت، یک سرمایه‌گذاری فرهنگی

فرآیند مرمت این تابلو:

 
  • نه یک هزینه، بلکه یک سرمایه‌گذاری بود.
  • همراه با برنامه‌ریزی‌های علمی و استفاده از روش‌های استاندارد
  • در جهت حفظ هویت فرهنگی و بصری ایران
 

📌 "هر تابلوی قدیمی، یک گنجانه تاریخی است. مرمت، راهی است که این گنج را از بین نمی‌برد."/ ایرنا

اشتراک گذاری:
گزارش خطا
ارسال نظر
پربیننده‌ها پربحث‌ها