به گزارش صد آنلاین، فراستی، استندآپ کمدین معروف، در این مصاحبه **فیلم «عینک قرمز» و سینمای کمدی کنونی ایران را «بیروح» و «بدون محتوا» خطاب کرد و گفت:
«این آت آشغالها هیچ ربطی به کمدی ندارند. ما در جامعهای زندگی میکنیم که فرهنگ کمدی ندارد. در جامعهای که سرمایهداری نیست، کمدی معنایی ندارد.»
فراستی در این مصاحبه از فیلم «عینک قرمز» به عنوان نمونهای از نمونههای ناموفق کمدی ایرانی یاد کرد. او افزود:
او در این باره توضیح داد:
نکته مهم : فراستی این ایده را هم رد کرد که «خنده سبکترین نوع هنر است» و گفت:
«خنده سبکترین چیزی است که میتواند سبک باشد. کمدی ژانر سخت و پیچیدهای است که ما نمیتوانیم آن را درست بسازیم.»
فیلم «عینک قرمز» به کارگردانی حسین مهکام، اگرچه انتظارات زیادی را برانگیخت، اما نتوانست از انتقادهای فراستی در امان بماند:
فراستی این شکستها را به ساختارهای اجتماعی و اقتصادی ایران نسبت داد:
«فراستی درست میگوید. ما از فرمولهای قدیمی استفاده میکنیم و به فرهنگ جوان و مسائل روز کشور نمیپردازیم.»
«کمدی نیازمند دقت در روانشناسی بیننده است. در ایران این دقت وجود ندارد.»
«برخی از فیلمها مثل «عینک قرمز» برای گروهی از بینندگان جذاب هستند، اما نباید انتظار کمدی جهانی داشت.»
۱. آموزش تخصصی : ایجاد دورههای آموزشی برای نویسندگان و کارگردانان کمدی.
۲. درک فرهنگ بیننده : شناخت از مسایل روز، موسیقی، لهجهها و رفتارهای اجتماعی جوانان.
۳. سرمایهگذاری مسئولانه : تولیدکنندگان باید به جای سودآوری سریع، روی کیفیت کار تمرکز کنند.
۴. کاهش محدودیتهای سانسوری : اجازه دادن به کارگردانان تا بتوانند به مسائل اجتماعی و سیاسی با نگاه کمدی بپردازند.
۵. افزایش سطح آگاهی بینندگان : تبلیغات فیلمها نباید تنها روی خندههای سطحی تمرکز کنند، بلکه باید به بیننده آموزش دهند که کمدی چه چیزی است.
«فراستی حق دارد. وقتی فیلمها فقط به دنبال خنده ساده هستند، نمیتوانند به عنوان هنر شناخته شوند.»
«اما مردم هم دوست دارند در تفریح خودشان خندههای سبک داشته باشند. آیا همه باید فیلمهای کمدی را به شدت جدی بگیرند؟»
«این مشکل فقط مخصوص «عینک قرمز» نیست. بیشتر فیلمهای کمدی این روند را دارند.»
فراستی در این مصاحبه نقدی عمیق از سینمای کمدی ایرانی داشت که میتواند به عنوان نقطه شروع برای بهبود این ژانر مطرح شود. کمدی نه تنها یک سرگرمی است، بلکه آینهای از فرهنگ و ایدئولوژی جامعه است. در ایران، که هنوز این فرهنگ شکل نگرفته، ساخت فیلمهای کمدی معنادار دشوار است.
فراستی باور دارد که ایران میتواند یک سبک کمدی منحصربهفرد داشته باشد ، اما برای این اتفاق:
این سوال باقی است: آیا جامعه ما آماده کمدی واقعی است؟ یا این ژانر همچنان در سطح «آت آشغال» باقی خواهد ماند؟
در حالی که فیلمهای کمدی ایرانی اغلب با استقبال گستردهای در بین مردم مواجه میشوند، این سوال باقی است: آیا این استقبال، نشانه موفقیت هنری است یا تنها نیاز به فراموشی از مشکلات؟
در هر صورت، فراستی با این مصاحبه چالشهای کمدی ایرانی را به خوبی برجسته کرد و این بار به هواداران و تولیدکنندگان فیلم هم سؤالهایی میدهد:
این سؤالها هستند که آینده کمدی ایرانی را رقم خواهند زد ./ همشهری