آخرین اخبار
۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۰۵:۲۸
بازدید:۳۹۰
براساس گفته رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس؛ «طبق آمار ارائه شده، بیش از سه هزار عنوان نشر تازه در حوزه دفاع مقدس و جبهه مقاومت در این دوره از نمایشگاه عرضه شده است».
کد خبر : ۱۶۳۶۷

 «آینده خواندنی است» این جمله تنها یک جمله نیست؛ بلکه نشانه بلوغ فرهنگی جامعه در همه ابعاد است که اگر همه‌گیر شود، آینده را می‌سازد؛ پس این جمله برازنده این است تا شعار نمایشگاهی باشد که در آن فرهنگ عرضه می‌شود؛ نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران.

صبح که می‌شود مانند خیلی از مردم وارد نمایشگاه تهران می‌شوم؛ جمعیتی که از ایستگاه شهید بهشتی متروی تهران به بیرون می‌روند، نشان می‌دهند که استقبال از نمایشگاه کتاب امسال کم نیست؛ البته هنوز برای قضاوت زود است و باید وارد نمایشگاه شد.

 

 


وارد مصلی امام خمینی (ره) می‌شوم و مسیر کوچکی را طی می‌کنم تا به سالن اصلی شبستان برسم. سعی می‌کنم از همان ابتدا غرفه‌ها را یکی‌یکی بازدید کنم؛ اما طبیعی است که نمی‌شود همه غرفه‌ها را بازدید کرد؛ بنابراین خیلی‌ها را گذرا می‌نگرم تا به غرفه‌های مورد علاقه‌ام برسم.

کتاب‌هایی که در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران عرضه می‌شوند، معمولاً کتاب‌هایی هستند که تجدید چاپ شده و یا تازه به چاپ رسیده‌اند و در برخی موارد نیز انتشارات‌ها کتاب‌های جدید خود را در نمایشگاه رونمایی می‌کنند.

نشر یازهرا (س)

اولین غرفه‌ای که بازدید می‌کنم، مربوط به نشر یازهرا (س) است که در حوزه دفاع مقدس فعالیت می‌کند. از متصدی غرفه که سوال می‌کنم، می‌گوید که ما این کتاب‌ها را از خاطرات و تاریخ‌شفاهی رزمندگان گردآوری می‌کنیم و بیشتر سراغ کسانی می‌رویم که پیش از این با آن‌ها مصاحبه نشده و یا اگر شده بیشتر از بقیه از آن‌ها مصاحبه می‌گیریم. در کنار این‌که از آن‌ها مصاحبه می‌گیریم، عکس‌ها و دست‌خط‌های آن‌ها را هم اسکن کرده و برای چاپ آماده می‌کنیم.

نمایشگاه کتاب؛ میزبان بیش از ۳ هزار عنوان نشر تازه در حوزه دفاع مقدس و مقاومت

نشر یازهرا (س) همانند دیگر انتشارات‌ها سعی کرده است تا محصولات جدید خود را نیز در نمایشگاه عرضه کند، وقتی از کتاب‌های جدیدشان سوال می‌کنم، متصدی غرفه می‌گوید: کتاب در تعقیب موریس درباره شهید «عماد مغنیه» و کتاب به فرماندهی همت درباره شهید «محمدابراهیم همت» از کتاب‌های تازه‌ای است که در نمایشگاه عرضه کردیم.

نشر دهم

«نشر دهم» غرفه دیگری است که از آن بازدید می‌کنم، این انتشارات که سه سال از تشکیل آن می‌گذرد، امسال با هشت عنوان کتاب تازه چاپ شده و ۴۲ عنوان کتاب‌هایی که قبلاً به چاپ رسانده، به نمایشگاه کتاب آمده است.

وقتی از غرفه‌دار درباره نشر دهم سوال می‌کنم، می‌گوید که این انتشارات وابسته به سپاه سیدالشهداء (ع) است که عقبه آن برمی‌گردد به لشکر ۱۰ سیدالشهداء (ع)، که در دوران دفاع مقدس حماسه‌های زیادی آفریده است.

نمایشگاه کتاب؛ میزبان بیش از ۳ هزار عنوان نشر تازه در حوزه دفاع مقدس و مقاومت

کتاب‌هایی که در غرفه «نشر دهم» به نمایش درآمده، مربوط به شهدا و رزمندگان لشکر ۱۰ سیدالشهداء (ع) است؛ از زندگی‌نامه شهدا گرفته تا خاطرات و تاریخ شفاهی رزمندگان و... همچنین در این غرفه، کتاب‌های حوزه کودک و نوجوان هم دیده می‌شود که به معرفی شهدا و وصیت‌نامه آن‌ها می‌پردازد. از جمله این کتاب‌ها، کتاب معرفی شهید «محسن وزوایی» است که به قلم و سبک کودک و نوجوان ویراستاری شده است.

متصدی غرفه «نشر دهم» در معرفی یکی از کتاب‌های این غرفه می‌گوید: ۲ سال قبل شبکه بی. بی. سی یک هجمه‌ای در رابطه با کودتا در سپاه را عنوان کرد و نام شهید بهمنی را در آن آورد؛ لذا در کتاب در گلو مانده مرا فریادها واقعیت‌های آن ماجرا پس از تحقیق و نیز از روی دست‌نوشته‌های این شهید والامقام بیان شده است.

انجمن عکاسان انقلاب و دفاع مقدس

همچنان در میان راهرو‌های نمایشگاه قدم می‌زنم و به غرفه‌ها نگاه می‌کنم. به غرفه نشر انجمن عکاسان انقلاب و دفاع مقدس می‌رسم، انجمن عکاسان انقلاب و دفاع مقدس با محصولات متفاوتی به نمایشگاه بین‌المللی کتاب آمده است و محصولاتی با هدف بررسی آثار انقلاب و دفاع مقدس در حوزه عکس، عکاس و عکاسی بحران و تاریخ معاصر را عرضه می‌کند.

نمایشگاه کتاب؛ میزبان بیش از ۳ هزار عنوان نشر تازه در حوزه دفاع مقدس و مقاومت

محصولات غرفه انجمن عکاسان انقلاب و دفاع مقدس، محصولاتی نظیر مجموعه کتاب‌های عکاسان جنگ تحمیلی و کتاب‌های استانی نظیر کتاب حماسه الوند که روایت تصویری نقش استان همدان در دفاع مقدس است، هستند. وقایعی نظیر انقلاب اسلامی نیز از جمله موضوعاتی است که در غرفه نشر انجمن عکاسان انقلاب و دفاع مقدس دیده می‌شود که آثاری همچون روز‌های انقلاب که یک عکاس فرانسوی از نوفل لوشاتو تا وقایع خیابان‌های ایران را عکاسی کرده است را شامل می‌شود.

انتشارات شهید کاظمی

غرفه بعدی که به آن می‌روم، انتشارات شهید کاظمی است، این انتشارات نیز با ۷۰۰ عنوان کتاب به نمایشگاه بین‌المللی کتاب امسال آمده است که بیش از حدود ۱۰۰ عنوان کتاب آن، برای اولین‌بار به نمایشگاه آورده شده و حدود ۱۰ کتاب نیز از تازه‌های نشر آن هستند.

کتاب‌های غرفه نشر شهید کاظمی، کتاب‌هایی با موضوعیت انقلاب اسلامی دفاع مقدس و جبهه مقاومت در قالب‌های داستان، رمان و تاریخ شفاهی است. از متصدی غرفه که درباره پرفروش‌ترین کتاب‌ها سوال می‌کنم، می‌گوید که کتاب‌هایی نظیر مربای قرمز، یادت باشد، دیدم که جانم می‌رود، حاج احمد و خط مقدم، از پرفروش‌ترین کتاب‌های نشر شهید کاظمی در نمایشگاه کتاب امسال هستند.

نشر شهید کاظمی همچنین پنج کتاب مربوط به شهیدان قهرمان کشتی چاپ کرده که لباس‌های این شهیدان والامقام را نیز به نمایشگاه کتاب آورده است.

نمایشگاه کتاب؛ میزبان بیش از ۳ هزار عنوان نشر تازه در حوزه دفاع مقدس و مقاومت

انتشارات خط مقدم

انتشارات خط مقدم، ناشر تخصصی حوزه جبهه مقاومت است که امسال با ۵۵ عنوان کتاب به نمایشگاه بین‌المللی کتاب آمده است. وقتی از این غرفه نیز بازدید می‌کنم، غرفه‌دار آن می‌گوید که از این تعداد، حدود ۹ کتاب آن از تازه‌های نشر این انتشارات هستند؛ از جمله کتاب نامزد گلوله‌ها که به قلم «مرتضی سرهنگی» نوشته شده است. همچنین کتاب سرباز قاسم سلیمانی نیز تنها کتابی است که به‌صورت داستانی تمام مراحل زندگی سردار شهید حاج قاسم سلیمانی را از تولد تا شهادت روایت می‌کند. کتاب ماهرخ هم در رابطه با «سیده ماهرخ حسینی» بانوی ایرانی است که در محاصره داعش گرفتار می‌شود.

سفر به روز‌های جنگ نیز که خاطرات امیر سرتیپ «سید حسام هاشمی» را روایت می‌کند، یکی دیگر از کتاب‌های تازه منتشرشده انتشارات خط مقدم است که به نمایشگاه آمده است. همچنین کتاب باد‌های سرکش هندو کش درباره شهید «علیرضا توسلی» اولین فرمانده شهید لشکر فاطمیون، یکی دیگر از این کتاب‌های تازه منتشرشده است.

نمایشگاه کتاب؛ میزبان بیش از ۳ هزار عنوان نشر تازه در حوزه دفاع مقدس و مقاومت

انتشارات سرداران شهید استان فارس

انتشارات سرداران شهید استان فارس نیز تعدادی از کتاب‌های خود را به نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران آورده است؛ مانند کتاب‌های لندکروز بهشت، نامه‌ای برای رستگاری، نامه‌ای برای رها، رسته مرگ، به همین سادگی، استراحت بعد از شهادت و من خواهر بارانم که تألیف یک‌سال گذشته این انتشارات هستند.

وقتی به این غرفه می‌روم و درباره کتاب‌ها از غرفه‌دار سوال می‌کنم، ضمن نام‌بردن کتاب‌های این انتشارات، می‌گوید: کتاب «لندکروز بهشت» درباره شهید «حسن حق‌نگه‌دار» است، «نامه‌ای برای رها» هم درباره یک خانواده چند شهید است که به روایت خواهرشان تألیف شده است، یا مجموعه کتاب «من خواهر بارانم» مجموعه‌ای از خاطرات و دلنوشته‌های خواهران شهداست که در این غرفه دیده می‌شود.

نمایشگاه کتاب؛ میزبان بیش از ۳ هزار عنوان نشر تازه در حوزه دفاع مقدس و مقاومت

روایت فتح

غرفه «روایت فتح»، تقریباً می‌توان گفت که یکی از غرفه‌های سرآمد در حوزه کتاب دفاع مقدس و مقاومت است. در این غرفه ۳۰۰ جلد کتاب درباره دفاع مقدس و مقاومت وجود دارد. وقتی از یکی از دست‌اندرکاران غرفه درباره کتاب‌هایی که بنیاد روایت فتح به نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران آورده است سوال می‌کنم، تعدادی کتاب را به من معرفی می‌کند؛

نمایشگاه کتاب؛ میزبان بیش از ۳ هزار عنوان نشر تازه در حوزه دفاع مقدس و مقاومت

کتاب بخور نخور روایت‌گر خاطرات کوتاهی از حفظ بیت‌المال توسط رزمندگان دفاع مقدس و مدافعان حرم. کتاب حکایت زخم‌ها که امسال در کتاب سال دفاع مقدس رتبه نخست را آورد. کتاب ماه بالانشین که در نمایشگاه رونمایی شده و درباره شهید حجت‌الاسلام «عباس شیرازی» نماینده ولی‌فقیه در قرارگاه خاتم‌الانبیاء (ص) است، کتاب به رنگ خاک درباره خاطرات کوتاه از شهید «سید حسین علم الهدی»، کتاب آب برای ماهی‌ها روایت‌گر خاطرات شهید مدافع حرم «عبدالله‌زاده»، کتاب لبخند ماه درباره شهید مدافع حرم «الیاس چگینی» که یکی‌دو ماه قبل در قزوین رونمایی شد، کتاب فصل رسیدن درباره زندگی شهید «هادی طارمی»، کتاب قاسم حاج قاسم درباره شهید «وحید زمانی‌نیا» که سال گذشته چاپ شده است و کتاب خواب‌های ناتمام درباره شهید «محمد شیبانی» که راننده و محافظ شهید «ابومهدی المهندس» بوده است.

بنیاد روایت فتح درباره زندگی علما هم پیش از کتاب‌هایی را به چاپ رسانده است؛ به گفته یکی از مسئولان غرفه، مثلاً درباره زندگی «علامه طباطبایی» و شهید «بهشتی» کتاب چاپ کرده بود که امسال این کتاب‌ها به هفت جلد رسیده است؛ کتاب‌هایی درباره آیت‌الله «قاضی طباطبایی»، آیت‌الله «بروجردی»، شهید «مصطفی خمینی» و «امام خمینی (ره)» اضافه شده است.

در کنار همه این کتاب‌های منتشر شده، سه جلد کتاب هم درباره نامه‌های دانش‌آموزان است؛ یکی نامه‌هایی که دانش‌آموزان در دوران دفاع مقدس به امام خمینی (ره) نوشته بودند، یک کتاب از نامه‌هایی که نوجوانان امروز به امام خامنه‌ای نوشته‌اند و یک کتاب هم نامه‌های دانش‌آموزان به شهید حاج قاسم سلیمانی است.

مرکز اسناد انقلاب اسلامی

مرکز اسناد انقلاب اسلامی غرفه دیگری است که در راهرو‌های نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران حضور دارد. وقتی چشمم به این غرفه می‌افتد، تصمیم می‌گیرم که بازدیدی از آن داشته باشم. در جریان بازدید از این غرفه، با یکی از غرفه‌داران گفت‌وگو می‌کنم که او می‌گوید: مرکز اسناد انقلاب اسلامی امسال در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران حدود ۳۰ کتاب را عرضه کرده است که یک تعداد از کتاب‌های ما از سال ۱۴۰۱ به چاپ رسیده است و برخی از کتاب‌های‌مان نیز برای امسال است.

نمایشگاه کتاب؛ میزبان بیش از ۳ هزار عنوان نشر تازه در حوزه دفاع مقدس و مقاومت

وی همچنین چند نمونه از کتاب‌ها اشاره می‌کند و می‌گوید که کتاب حوزه علمیه، درباره سیاست‌هایی است که طی 100 سال گذشته در حوزه علمیه قم وجود داشته است. همچنین کتاب انقلاب اسلامی در گیلان نیز حدوداً یک‌هفته قبل به چاپ رسیده و کتاب فرزند روح‌الله هم درباره رهبر شیعیان در پاکستان است. کتاب‌هایی هم درباره دفاع مقدس است که تا سال 1359 به وقایع این دوران می‌پردازد و در صدد هستیم تا کتاب‌های دیگر سال‌های دفاع مقدس را نیز تولید کنیم.

نتشر سرو

راهرو‌های نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران را همین‌طور گذر و از غرفه‌های مختلف بازدید می‌کنم تا به نشر «سرو» وابسته به موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس می‌رسم. به گفته یکی از غرفه‌داران؛ در غرفه نشر سرو ۴۵ عنوان کتاب با موضوعیت انقلاب اسلامی، دفاع مقدس و مقاومت وجود دارد و همچنین در بخش مجازی نمایشگاه نیز نشر سرو ۷۰ عنوان کتاب را عرضه کرده است. به گفته وی؛ از ۴۵ کتاب عرضه شده در غرفه نیز ۱۶ عنوان کتاب از تازه‌های نشر هستند.

نمایشگاه کتاب؛ میزبان بیش از ۳ هزار عنوان نشر تازه در حوزه دفاع مقدس و مقاومت

انتشارات صریر

انتشارات «صریر» وابسته به بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس است که در میان کوچه‌پس‌کوچه‌های نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران قرار دارد؛ این غرفه هم با بیش از ۱۸۰۰ کتاب به نمایشگاه کتاب آمده است. این را زمانی متوجه شدم که سردار سرتیپ بسیجی بهمن کارگر رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس در مصاحبه‌ای گفته است: طبق آمار ارائه شده، بیش از سه هزار عنوان نشر تازه در حوزه دفاع مقدس و جبهه مقاومت در این دوره از نمایشگاه عرضه شده که از این تعداد هزار و ۸۲۰ عنوان کتاب توسط انتشارات «صریر» به چاپ رسیده است.

جنات فکه

یکی دیگر از غرفه‌هایی که بازدید می‌کنم، مربوط می‌شود به موسسه فرهنگی «جنات فکه». با غرفه‌دار آن که گفت‌وگو می‌کنم؛ می‌گوید: موسسه جنات فکه ۲۵ سال است که در زمینه دفاع مقدس، مقاومت و همچنین راهکار‌هایی که رهبر معظم انقلاب اسلامی در هرزمینه‌ای ارائه می‌کنند، فعالیت می‌کنند.

وی درباره محصولات این موسسه که به نمایشگاه کتاب نیز آمده است، تصریح می‌کند: موسسه «جنات فکه» بیش از ۷۰ عنوان کتاب را منتشر کرده و همچنین ۲۵ سال است که هر ماه مجلات خود را عرضه می‌کند. از سویی دیگر ویژه‌نامه‌هایی نیز به‌مناسبت سالگرد شهادت حاج قاسم سلیمانی منتشر می‌شود.

نمایشگاه کتاب؛ میزبان بیش از ۳ هزار عنوان نشر تازه در حوزه دفاع مقدس و مقاومت

غرفه‌هایی که محصولات خود را با موضوع دفاع مقدس، انقلاب اسلامی و مقاومت عرضه می‌کنند، بیش از این‌ها هستند؛ براساس گفته رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس، «طبق آمار ارائه شده، بیش از سه هزار عنوان نشر تازه در حوزه دفاع مقدس و جبهه مقاومت در این دوره از نمایشگاه عرضه شده است» لذا خیلی غرفه‌های دیگری نیز هستند که از آن‌ها بازدید می‌کنم که در این نوشتار مجالی برای بیان همه آن‌ها نیست.

انتهای پیام/ 113111112

 
اشتراک گذاری:
ارسال نظر
پربیننده‌ها پربحث‌ها