به گزارش صدآنلاین، خداوند در آیات ۲۹ تا ۳۲ سوره احقاف به داستان ایمان آوردن گروهی از جنّیان به پیامبر اسلام (ص) و قرآن کریم اشاره میکند. این آیات نشان میدهد که چگونه موجودات نادیدنی نیز تحت تأثیر کلام الهی قرار گرفته و به رسالت پیامبر (ص) گواهی دادند.
نزول گروهی از جنّیان برای شنیدن قرآن
خداوند در آیه ۲۹ سوره احقاف خطاب به پیامبر (ص) میفرماید:
«وَ اِذ صَرَفنا اِلَیکَ نَفَراً مِنَ الجِنِّ یَستَمِعُونَ القُرآنَ فَلَمّا حَضَرُوهُ قالُوا اَنصِبُوا...»
(به یاد آور زمانی که گروهی از جن را به سوی تو گردانیدیم تا قرآن را بشنوند. هنگامی که حاضر شدند، گفتند: سکوت کنید [و گوش دهید]...)
این جنّیان با دقت به آیات الهی گوش سپردند و پس از اتمام تلاوت، به رسالت پیامبر (ص) ایمان آوردند. سپس به سوی قوم خود بازگشتند تا آنان را نیز به سوی خداوند دعوت کنند.
دعوت جنّیان به سوی حق
جنّیان مؤمن به قوم خود گفتند:
«یا قومنا، إنا سمعنا کتاباً أنزل من بعد موسی مصدقاً لما بین یدیه، یهدی إلی الحق و إلی طریق مستقیم»
(ای قوم ما! ما کتابی شنیدیم که پس از موسی نازل شده، در حالی که تصدیقکننده کتابهای پیشین است. این کتاب به سوی حق و راه راست هدایت میکند.)
آنان از قوم خود خواستند تا به خداوند ایمان بیاورند تا گناهانشان آمرزیده شود و از عذاب الهی در امان بمانند. این نشان میدهد که جنّیان نیز مانند انسانها مخاطب پیام الهی هستند و میتوانند با اختیار خود راه هدایت یا گمراهی را انتخاب کنند.
آفرینش جن از آتش و انسان از خاک
قرآن در آیات مختلف به تفاوت آفرینش انسان و جن اشاره میکند. در سوره الرحمن آمده است:
«خَلَقَ الاِنسانَ مِن صَلصالٍ کَالفَخّار، وَ خَلَقَ الجانَّ مِن مارجٍ مِن نار»
(انسان را از گل خشکشده مانند سفال آفرید و جن را از شعلههای بیدود آتش خلق کرد.)
همچنین در سوره اعراف، ابلیس (که از جن است) با تکبر میگوید:
«أَنَا خَیرٌ مِنهُ، خَلَقتَنی مِن نارٍ وَ خَلَقتَهُ مِن طینٍ»
(من از او برترم، چرا که مرا از آتش آفریدی و او را از گل.)
این آیات بیانگر آن است که جنها موجوداتی مستقل از انسانها هستند و مانند آنها دارای اختیار و مسئولیت در برابر پروردگار میباشند.
درسهای این آیات
۱. همگانی بودن دعوت الهی: قرآن فقط برای انسانها نیست، بلکه جنها نیز مخاطب آن هستند.
۲. تأثیر قرآن بر قلبها: حتی موجودات نادیدنی مانند جن تحت تأثیر کلام الهی قرار میگیرند.
۳. اهمیت تبلیغ حق: جنهای مؤمن بلافاصله به سوی قوم خود بازگشتند تا آنان را هدایت کنند.
۴. اختیار و مسئولیت: جنها نیز مانند انسانها در انتخاب راه حق یا گمراهی آزادند.
این آیات نشان میدهد که قرآن کتابی جهانی است و پیام آن محدود به زمان و مکان خاصی نیست