آخرین اخبار
۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۸:۵۳
بازدید:۱۰۱۷
موکب، سازه ای غول پیکر، به شکل مکعب، با ارتفاع، عرض و عمق ۴۰۰ متر که قرار است به ساختمان نمادین ریاض تبدیل شود، این در کنار جدیدترین طرح کلان شهری محمد بن سلمان است. به گفته مطبوعات امریکایی که محاسبات را انجام داده اند، این غول بزرگ نوید داده است که به اندازه بیست ساختمان امپایر استیت باشد. در پشت این طرح عظیم محمد بن سلمان خودنمایی می کند. او قصد دارد با کنار گذاشتن باستان گرایی های اجتماعی – مذهبی پادشاهی و تنوع بخشیدن به اقتصاد آن که وابسته به درآمدهای نفت است، پادشاهی را متحول کند.
کد خبر : ۱۶۳۱۸

نویسنده: بنیامن بارته


 پروژه وهابیت زدایی در عربستان به رهبری شاهزاده محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان راه اندازی شده و با توجه به این که جمعیتی که دو سوم آنها زیر 35 سال هستند، برای این انقلاب آماده شده اند، اصلاحات با موفقیت مواجه شده است.

 

 

موکب، سازه ای غول پیکر، به شکل مکعب، با ارتفاع، عرض و عمق 400 متر که قرار است به ساختمان نمادین ریاض تبدیل شود، این در کنار جدیدترین طرح کلان شهری محمد بن سلمان است. به گفته مطبوعات امریکایی که محاسبات را انجام داده اند، این غول بزرگ نوید داده است که به اندازه بیست ساختمان امپایر استیت باشد. در پشت این طرح عظیم محمد بن سلمان خودنمایی می کند. او قصد دارد با کنار گذاشتن باستان گرایی های اجتماعی – مذهبی پادشاهی و تنوع بخشیدن به اقتصاد آن که وابسته به درآمدهای نفت است، پادشاهی را متحول کند. چیزی که قبلا سابقه نداشته است.

 


قبل از موکب، محمد بن سلمان بازی های ویدیویی را تسهیل می کرد و طرح های دیگری را با جنبه ای به همان اندازه پر شور و پرهیجان راه اندازی کرده است.

 

 

در برابر ویدئوهای تبلیغاتی این طرح ها که مانند تریلرهای فیلم های پرفروش علمی تخیلی منتشر شده اند، وسوسه انگیز است که شانه هایمان را بالا بیاندازیم یا حتی به تمسخر بگیریم و از خود بپرسیم آیا این هوی و هوس های خودشیفتگی پس از نوجوانی است؟ آیا عملیات انحرافی برای فراموش کردن اقداماات دیگر، مانند جنگ فاجعه بار در یمن و ترور جمال خاشقجی روزنامه نگار است؟

 

واقعیت پیچیده تر است. این احتمال وجود دارد که فقط برخی از این طرح های بسیار بزرگ، در راستای طرح های کلان نیمه ناموفق، مانند شهر اقتصادی ملک عبدالله، جزیره لیبرالیسم در سواحل دریای سرخ موسوم به نیوم که در زمان خود توسط ملک عبدالله راه اندازی شد، اما هرگز شروع به کار نکرد، آشکار شوند.

 

 

هر چه باشد، محمد بن سلمان، اقدامات بزرگی را در راستای تبدیل کشور به یک کشور اقتصادی مدرن آغاز کرده و قبل از آن با قدرت وهابیت زدایی را پیش گرفته است. تا کنون جوانان و بخش عمده ای از افکار عمومی عربستان به حمایت از او برخواسته اند و از اصلاحات او استقبال کرده اند، آیا در آخر رویاهای او محقق خواهند شد؟

منبع: لوموند

اشتراک گذاری:
ارسال نظر
تازه‌ها
پربیننده‌ها پربحث‌ها