۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۲:۲۳
اقدامات خطرناکی که در سر تندروها می گذرد

چشم اندازه ۲۰۵۰ اسرائیل برای فلسطین

بازدید:۲۰۸
پس از تشکیل دولت راستگرای کنونی و قدرت گرفتن احزاب دینی که به دنبال بازسازی «معبد یهودیان» در قدس هستند، اسرائیل به مرحله ای خطرناک وارد شد که هدف راهبردی آن، کنار گذاشتن سیاست مدیریت مناقشه و در پیش گرفتن سیاست یکسره کردن مناقشه است.
کد خبر : ۱۶۲۶۸

نویسنده: طارق فهمی


 دولت ائتلافی اسرائیل ماموریت ها و اولویت های زیادی را برای به نتیجه رساندن، برای خود تعریف کرده که موضوع شهرک سازی و بازسازی دستگاه های امنیتی و تسریع اجرای طرح چشم انداز 2050 از جمله آنهاست. به همین علت بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل به رغم هشدار دستگاه های امنیتی درباره عواقب اقداماتش، شخصا معتقد است رویارویی با فلسطینی ها قطعا روی خواهد داد و او تسلیم آنها نخواهد شد و به راهی که در پیش گرفته است ادامه خواهد داد.


پس از تشکیل دولت راستگرای کنونی و قدرت گرفتن احزاب دینی که به دنبال بازسازی «معبد یهودیان» در قدس هستند، اسرائیل به مرحله ای خطرناک وارد شد که هدف راهبردی آن، کنار گذاشتن سیاست مدیریت مناقشه و در پیش گرفتن سیاست یکسره کردن مناقشه است. همچنین با اعلام حاکمیت اسرائیل بر سراسر کرانه باختری رود اردن به ویژه غرب رود اردن، کل این مناطق به عنوان مناطق یهودی نشین تلقی خواهند شد و با غیریهودیان در این مناطق به عنوان اشخاص – نه یک قومیت – تعامل خواهد شد که صرفا دارای حقوقی فردی مانند برگزاری انتخابات محلی خواهند بود.

 


طبق برنامه چشم انداز 2050، جمعیت اسرائیل که اکنون 9.2 میلیون نفر است تا آن زمان به 15.68 میلیون نفر خواهد رسید که 8.62 میلیون نفر یهودی غیراصولگرا و 3.8 میلیون نفر یهودی اصولگرا و 3.24 میلیون نفر عرب خواهند بود. همچنین تا سال 2050 طرح تقسیم قدس بین دو کشور اسرائیلی و فلسطینی به طور کامل کنار گذاشته خواهد شد و قدس به شهری جهانی تحت سلطه اسرائیل تبدیل خواهد شد. به این ترتیب اوضاع شهر قدس از جمله اماکن مقدس اسلامی در این شهر به طور کامل تغییر خواهد کرد و فرصتی برای برپایی معبد یهودیان در این شهر فراهم خواهد شد. طرح قدس 2050 همچنین شامل افزایش سرمایه گذاری های بخش خصوصی و احداث جاده های وسیع و راه آهن خواهد بود که از شمال تا جنوب اسرائیل امتداد خواهد یافت. در چارچوب این طرح همچنین پیشنهاد شده است یک فرودگاه در دره هورکانیا بین قدس و بحرالمیت با ظرفیت جابه جایی 35 میلیون مسافر در سال احداث شود. این فرودگاه نیز با بزرگراه ها و راه آهن به قدس و فرودگاه بن گورین متصل خواهد شد.

 

 

هدف دیگر طرح 2050 جذب یهودیان از سراسر جهان به قدس از طریق توسعه آموزش عالی و فناوری های پیشرفته است. به این منظور پیشنهاد شده است دانشگاهی در مرکز قدس احداث شود. 

روشن است که اسرائیل عملا تلاش برای اجرای طرح 2050 با هدف یهودی سازی قدس و پایان دادن کامل به حضور فلسطینی ها در این شهر را آغاز کرده است. این طرح راهبردی صرفا یک پروژه توریستی یا توسعه ای نیست بلکه طرحی گسترده است که یهودی سازی قدس و انتقال ساکنان ده ها محله فلسطینی نشین به خارج از قدس و تغییر کامل بافت جمعیتی این شهر و اسکان دادن هزاران شهرک نشین در قدس را دنبال می کند. اسرائیل روند شهرک سازی در قدس را تسریع کرده است تا دیگران را در برابر عمل انجام شده قرار دهد. اکنون این پرسش مطرح است که طرف فلسطینی چه خواهد کرد و چه گزینه ها و سناریوهایی در برابر اقدامات اسرائیل در اختیار خواهد داشت؟

منبع: ایندیپندنت عربی 

اشتراک گذاری:
ارسال نظر
پربیننده‌ها پربحث‌ها