به گزارش صدآنلاین، آیه ۳۱ سوره اعراف میفرماید: «یا بَنی آدَمَ خُذُوا زینَتَکُمْ عِنْدَ کُلِّ مَسْجِدٍ» که به زیبایی ظاهری و معنوی در عبادت اشاره دارد. در سیره ائمه معصومین(ع) نیز آمده است که امام حسن(ع) بهترین لباس خود را برای نماز میپوشیدند و این نشاندهنده اهمیت ظاهر نیکو در عبادت است.
تفکیک موارد مختلف:
۱. لباس مشکی در نماز: اکثر مراجع آن را مکروه میدانند.
۲. چادر مشکی: بسیاری از مراجع مانند امام خمینی، آیتالله مکارم شیرازی و آیتالله سیستانی نماز با چادر مشکی را بدون اشکال میدانند.
۳. ایام عزاداری: برخی مراجع مانند آیتالله خامنهای پوشیدن لباس مشکی در ایام محرم و صفر را نه تنها مکروه ندانستهاند، بلکه آن را اقدامی پسندیده برای تعظیم شعائر الهی میدانند.
نظر مراجع تقلید:
آیتالله خامنهای: کراهت لباس سیاه در غیر نماز ثابت نیست و در ایام عزاداری حتی موجب ثواب است.
امام خمینی: چادر مشکی به عنوان حجاب برتر نه تنها مکروه نیست، بلکه توصیه شده است.
آیتالله مکارم شیرازی: تفاوتی بین انواع لباس مشکی قائل شده و کراهت را به لباسهای غیرچادر محدود میدانند.
نتیجهگیری:
۱. پوشیدن لباس مشکی (غیر از چادر) در نماز نزد اکثر مراجع مکروه است.
۲. استفاده از چادر مشکی برای بانوان نه تنها مکروه نیست، بلکه به عنوان حجاب برتر توصیه شده است.
۳. در ایام عزاداری محرم و صفر، پوشیدن لباس مشکی حتی در نماز ممکن است کراهت نداشته باشد.
۴. نظافت و زیبایی ظاهری در نماز از توصیههای مؤکد اسلامی است.
برای اطلاع دقیقتر از نظرات مراجع تقلید مختلف، مراجعه به استفتائات و منابع معتبر فقهی توصیه میشود