آخرین اخبار
۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۲:۴۵
این چاقی بیماری محسوب می‌شود
بازدید:۴۰۳
صدآنلاین | شاخص‌های توده بدنی کمتر از ۱۸/۵ کمبود وزن، بین ۱۸/۵ تا ۲۴/۹ وزن طبیعی، بین ۲۵ تا ۲۹/۹ اضافه وزن و مساوی یا بالاتر از ۳۰ چاقی را نشان می‌دهد.
کد خبر : ۱۵۶۰۱

به گزارش صدآنلاین ، شاخص توده بدنی (body mass index) عددی است که با تقسیم وزن بر حسب کیلوگرم بر مربع قد برحسب متر مربع به دست می‌آید.

 

 

شاخص‌های توده بدنی کمتر از ۱۸/۵ کمبود وزن، بین ۱۸/۵ تا ۲۴/۹ وزن طبیعی، بین ۲۵ تا ۲۹/۹ اضافه وزن و مساوی یا بالاتر از ۳۰ چاقی را نشان می‌دهد.

 

اضافه وزن نیز شکل و درجه خفیفتر چاقی است.

 

چاقی بیماری محسوب می‌شود و در ایجاد بیشتر از ۳۰ بیماری دیگر مانند دیابت، پرفشاری خون، سکته مغزی، بیماری‌های قلبی-عروقی، چربی خون بالا، سرطان، کبد چرب غیرالکلی، بیماری ریه، کیست تخمدان و آرتروز (درد مفصل) نقش دارد.

 

شاخص توده بدنی هر قدر بالاتر از حد طبیعی باشد احتمال مرگ و میر به علت بیماری‌های ناشی از اضافه وزن و چاقی بیشتر می‌شود. به طوریکه، شاخص توده بدنی بین ۳۰ تا ۳۵ باعث کاهش ۲ تا ۴ سال از عمر می‌شود.

 

شاخص توده بدنی ۴۰ تا ۴۵، عمر را ۸ تا ۱۰ سال کاهش می‌دهد و شاخص توده بدنی بیشتر از ۴۵ عمر را بیشتر از میزان شاخص توده بدنی قبلی کاهش می‌دهد. بنابراین، حفظ وزن مطلوب (شاخص توده بدنی ۵/۱۸ تا ۹/۲۴) باعث سلامتی و طول عمر بیشتر می‌شود.

اشتراک گذاری:
برچسب ها :
ارسال نظر
پربیننده‌ها پربحث‌ها