آخرین اخبار
۰۹ فروردين ۱۴۰۴ - ۱۲:۱۵
چشم‌زخم حقیقت دارد/ راه‌کار قرآنی مقابله با چشم‌زخم
بازدید:۴۵۳۰۱
صاحب تفسیر مشکاة گفت: چشم‌زخم واقعيتی تثبيت شده و اثرگذار است و پيامد و نتايج واقعی دارد و راهکار مصون ماندن از چشم‌زخم ديگران، پناه بردن به بارگاه حضرت حق است.
کد خبر : ۱۵۵۸۳۳

به گزارش صدآنلاین، محمدعلی انصاری، صاحب تفسیر مشکاة و مفسر قرآن کریم در نشست مجازی که روز، پنجم فروردین‌ماه، در خصوص «چشم زخم» برگزار شد، اظهار کرد: انسان‌ها می‌توانند حالات روحی خودشان را به ديگران منتقل کنند و از نظر روحی بر یکدیگر اثر بگذارند. حتی آدميان می‌توانند با خصايص روحی خود نه تنها بر ديگران اثر روحی بگذارند، بلکه می‌توانند جسم آنان را نيز متأثر کنند.

بنابر روایت ایکنا، وی ادامه داد: يک تجربه ساده برای اثبات اين مدعا آن است که وقتی در محضر انسانی صاحب‌نفس و صاحب‌دل می‌نشينيم و از سخنان او بهره‌مند می‌شويم، با دنيايی از نشاط، سبک‌بالی و حال خوب از محضر او بيرون می‌رويم. در مقابل وقتی با انسانی کم‌ظرفيت، بی‌ادب و بی‌هنر ساعتی نشست و برخاست می‌کنيم، در روحمان گونه‌ای سنگينی و گرفتگی احساس می‌کنيم. احساسی منفی که جسم ما را هم بدحال و بی‌رمق می‌کند.

انصاری تصریح کرد: گاهی اين انتقالات روحی و اثرگذاری خير يا شر، از طريق چشم صورت می‌گيرد. برای نمونه از راه يک نگاه محبت‌آميز می‌توانيم محبت درونی خود را به ديگری منتقل کنيم و به او بفهمانيم که دوستش داريم. از سوی ديگر، با يک نگاه بغض‌آلود می‌توانيم تنفر و کينه خود را به ديگری نشان دهيم. پس آدميان اين توانمندی را دارند که خير و شرّشان را از طريق نگاه به هم منتقل کنند. رسول خدا(ص) فرمودند: «إِنَّ الْعَيْنَ‏ حَقٌّ؛ به‌درستی که چشم زخم، حق است.»

این مفسر قرآن کریم ادامه داد: حق بودن چشم‌زخم نه به اين معناست که چشم زخم کار صحيحی است؛ بلکه به اين معناست که چشم‌زخم واقعيتی تثبيت شده و اثرگذار است و پيامد و نتايج واقعی دارد. راهکار مصون ماندن از چشم‌زخم ديگران، پناه بردن به بارگاه حضرت حق است. از امام صادق(ع) روايت شده که فرمود: «چشم‌زخم حق است (واقعيت دارد) و نه تو از چشم‌زخم ديگران در امان هستی و نه ديگران از تو در امان‌اند. پس زمانی که از چيزی در رابطه با چشم‌زخم نگران شدی، سه بار بگو: «مَا شَاءَ اللهُ لَا قُوَّةَ إِلَّا بِاللهِ‏ الْعَلِيِّ الْعَظِيمِ.»

وی گفت: بسیار واضح است كه ما در زندگی متأثر از اسباب هستیم و بسیاری از خوشبختی‌ها و بدبختی‌های خود را به اسباب و علل نسبت می‌دهیم و حال آنكه دست حقیقی مسبّب الأسباب را به‌دلیل كم‌رنگ‌بودن توكل نمی‌بینیم. بنابراین اثر چشم از مسلمات است و همان‌گونه که محبت و دشمنی از طريق چشم حس می‌شود و منتقل می‌شود آثار منفی نيز که حاکی از حسد درونی است از طريق چشم منتقل می‌شود و ريشه علمی دارد.

اشتراک گذاری:
ارسال نظر
تازه‌ها
پربیننده‌ها پربحث‌ها