به گزارش صدآنلاین، آیتالله جاودان در پاسخ به این سوال گفته است که اصل در دعا، حال و توجه انسان است. اگر فردی در خلوت خود توجه و حال بهتری دارد، خلوت برای او مناسبتر است. اما باید مراقب بود که این حال در تنهایی موقتی نباشد و انسان را از جمع مؤمنین دور نکند، زیرا ممکن است این رفتار، حیلهای شیطانی باشد. در عوض، دعا در جمع، موجب بهرهمندی از برکات دیگران میشود، چرا که اگر یکی از افراد جمع مشمول رحمت الهی قرار گیرد، دیگران نیز از برکات آن بهرهمند خواهند شد.
دعا بهعنوان ارتباط با خدا باید با خلوص نیت انجام شود. انسان باید از هرگونه ریا و خودنمایی دور باشد و فقط برای خداوند عبادت کند. اگر انسان متوجه شود که نیتش خالص نیست، باید در نیت خود تردید کند. در روایات آمده است که نماز و دعا باید بدون ریا و برای ارتباط حقیقی با خداوند باشد؛ بهطوری که اگر فرد نماز یا دعا را برای نمایش به مردم انجام دهد، گویا به خداوند توهین کرده است.
در برخی روایات، دعای فردی و اجتماعی از یکدیگر تفکیک شده است. دعای فردی بیشتر به تکامل معنوی شخص مربوط میشود، در حالی که دعای اجتماعی به اهداف مشترک اجتماعی و جمعی اختصاص دارد. برای مثال، در دعای طلب باران از پیامبر اسلام نقل شده که او مردم را به جمعآوری و دعا فراخواند و سپس از آنان خواست تا "آمین" بگویند.
در برخی آیات و روایات، تأکید بر دعاهای پنهانی و انفرادی شده است. امام رضا(ع) فرمود که پاداش دعای پنهانی ۷۰ برابر دعای آشکار است. با این حال، برخی روایات نیز به دعاهای گروهی اشاره دارند و بر اهمیت دعای دستهجمعی تأکید میکنند، مانند دعای امام صادق(ع) که میفرماید: «اگر ۴۰ نفر جمع شوند و برای درخواستی دعا کنند، دعایشان اجابت میشود».
در نهایت، هرچند دعاهای پنهانی و فردی پاداش بیشتری دارند، دعا بهصورت گروهی و آشکار نیز میتواند برکات خاص خود را داشته باشد. مهمترین نکته این است که دعا باید با اخلاص و بدون انگیزههای شیطانی انجام شود. چه دعا فردی باشد و چه گروهی، وقتی با نیت خالصانه انجام شود، تاثیرات مثبت خود را خواهد گذاشت. انسان باید در برابر وسوسههای شیطان که او را از عبادت فردی و اجتماعی منصرف میکند، مقاوم باشد و اراده خود را تقویت کند تا در هر دو حالت، آشکار و پنهان، عبادتش برای خداوند باشد.