آخرین اخبار
۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۰۵:۲۸
تاکیدی بر نفوذ ایران در سوریه

پیام های مهم حضور رئیسی در دمشق

بازدید:۸۹۳
محمد سالم، مدیر واحد تحلیل سیاست‌ها در مرکز «گفت وگوی سوریه» در گفت‌وگو با «العربی الجدید» درباره سفر رئیس‌جمهوری ایران به سوریه گفت که این سفر «پیام‌های زیادی دارد» و افزود که «تهران نفوذ، تاثیر و سیطره زیادی بر حکومت سوریه و مناطق تحت نفوذش دارد.»
کد خبر : ۱۴۴۷۶

نویسنده: محمد امین


 چند روز پیش از سفر سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری ایران به پایتخت سوریه، گفت وگوهای اقتصادی میان مسئولان ایرانی و هماتایان آنها در دولت سوریه با هدف تقویت همکاری های اقتصادی میان دو طرف به ویژه در زمینه ارتباطات ریلی که اولویت تهران در راستای تثبیت حضور اقتصادی، سیاسی و نظامی‌اش در سوریه به شمار می‌رود، انجام شد.


به این ترتیب به نظر می رسد تهران می‌خواهد برای حمایت بی‌وقفه خود از حکومت سوریه از سال 2011 به بعد به نتایج اقتصادی دست یابد.

سفر رئیس جمهوری ایران به پایتخت سوریه در بحبوحه تغییر مواضع اکثر کشورهای عربی در قبال حکومت سوریه با هدف دور کردن آن از حوزه نفوذ رو به رشد ایران صورت می گیرد. بنابراین، این سفر ممکن است تاکیدی بر این باشد که عبور از واقعیت‌هایی که ایرانی‌ها در سراسر سوریه طی بیش از یک دهه ایجاد کرده‌اند بر اساس هر گونه حل و فصل سیاسی آتی برای قضیه سوریه دشوار است.

همچنین این سفر در سایه نزدیکی ترکیه با حکومت سوریه از طریق فشارهای روسیه صورت می‌گیرد که از اواخر سال گذشته در نشست‌های سیاسی، نظامی و امنیتی در مسکو تجلی یافت و ایرانی ها بعدا پافشاری کردند که در آن نقش اصلی را داشته باشند.

محمد سالم، مدیر واحد تحلیل سیاست‌ها در مرکز «گفت وگوی سوریه» در گفت‌وگو با «العربی الجدید» درباره سفر رئیس‌جمهوری ایران به سوریه گفت که این سفر «پیام‌های زیادی دارد» و افزود که «تهران نفوذ، تاثیر و سیطره زیادی بر حکومت سوریه و مناطق تحت نفوذش دارد تا جایی که صحبت از این‌که گشایش عربی به روی حکومت با هدف محدود کردن نفوذ ایران صورت می‌گیرد به مسئله‌ای خنده دار تبدیل شده است».

سالم یکی از اهداف سفر رئیسی به دمشق را جشن گرفتن پیروزی ایران در درگیری بلند مدتی که در سوریه رخ داد، عنوان کرد و افزود: «ایران خود را در سوریه و حکومت اسد را بر کشورهای عربی تحمیل کرد».

وی به این مسئله نیز اشاره کرد که این سفر علاوه بر بُعد رسانه‌ای و نمایشی اهداف دیگری نیز دارد که عبارت است از این‌که تهران درصدد است امتیازات اقتصادی بیشتری را در مقابل حمایت نظامی و امنیتی خود به حکومت سوریه از سال 2011 به بعد کسب کند.

او در ادامه گفت که صحبت‌هایی در این خصوص بیان می‌شود که حکومت سوریه به طرف ایرانی 5 هزار هکتار دربردارنده زیارتگاه‌های شیعه در سوریه اعطا خواهد کرد. یعنی زیارتگاه‌هایی که از سال 2011 به بعد شاهد گسترش بوده‌اند.

منبع:العربی الجدید

اشتراک گذاری:
ارسال نظر
تازه‌ها
پربیننده‌ها پربحث‌ها