به گزارش صدآنلاین، در این مطلب به بررسی مکروهات روزه از دیدگاه فقیهان بزرگ شیعه و اهل سنت خواهیم پرداخت.
آیت الله مکارم شیرازی در پاسخ به سؤال در مورد ریختن دارو به چشم میفرمایند که این کار مکروه است. اگر دارو به حلق برسد، روزه را باطل میکند.
سرمه کشیدن یا استفاده از دارو در چشم که بو یا مزه آن به حلق برسد، برای روزه دار مکروه است.
اعمالی که باعث ضعف جسمی مانند خون دادن و حمام رفتن برای روزه دار مکروه است. این کارها موجب میشود که روزه دار احساس ضعف کند و ممکن است ادامه روزه برای او دشوار شود.
استعمال انفیه یا هر دارویی که از طریق بینی وارد بدن میشود و احتمال دارد به حلق برسد، مکروه است و در صورت رسیدن به حلق، روزه را باطل میکند.
استفاده از عطر برای روزه دار مستحب است، اما بو کردن گیاهان معطر برای روزه دار مکروه است.
آیت الله مکارم شیرازی بر این باورند که نشستن زن روزه دار در آب مکروه است و بهتر است از انجام آن خودداری شود.
استفاده از شیاف برای درمان اشکالی ندارد، اما بهتر است از شیافهایی که برای تغذیه استفاده میشود خودداری شود.
مرطوب یا خیس کردن لباس روزه دار مکروه است، چه توسط خود فرد و چه شخص دیگری.
کشیدن دندان یا اعمالی که منجر به خونریزی از دهان شود برای روزه دار مکروه است، اما موجب بطلان روزه نمیشود.
مسواک زدن با چوب تر یا مسواک تر ممکن است موجب رطوبت و وارد شدن آن به دهان و حلق شود، بنابراین بهتر است از این کار پرهیز شود.
بوسیدن همسر بدون قصد انزال یا هر کاری که ممکن است موجب تحریک جنسی شود، برای روزه دار مکروه است و اگر به قصد انزال باشد، روزه را باطل میکند.
آیت الله سیستانی معتقدند که بیجهت آب یا چیزی را در دهان گرداندن نیز مکروه است. سید محمد کاظم طباطبایی یزدی در کتاب "عروه الوثقی" به مکروه بودن اعمالی چون مضمضه بیجا و نخواندن شعرهای غیر دینی اشاره کردهاند.
در بین اهل سنت نیز برخی اعمال که روزه را مکروه میسازند شامل لب زدن و ملاعبه بیجهت و جمع کردن لعاب دهان بدون دلیل هستند.
مکروهات روزه شامل مجموعهای از اعمالی است که اگرچه روزه را باطل نمیکنند، اما به روزه دار آسیب میزنند و ممکن است سبب کاهش روحانیت و معنویت روزه شوند. بنابراین بهتر است که روزه دار از این مکروهات پرهیز کند تا روزهای کامل و پربار داشته باشد.