آخرین اخبار
۰۷ دی ۱۴۰۳ - ۱۱:۲۷
با کارشناسان مشورت شود نه با ظریف | واکنش محمد سراج به آلودگی هوا و اظهارات ضعیف سخنگوی دولت
بازدید:۱۳۳۳
صد آنلاین | محمد سراج نماینده مردم تهران و عضو کمیسیون مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار ما با اشاره به مشکلات آلودگی هوا و تعطیلی ادارات و مدارس گفت : با استاندار و مدیران محیط زیست در حال گفتگو هستیم و طی جلسه ای در هفته آینده راهکارهای پیشگیری کننده و موثر برای کاهش آلودگی هوا و کاهش تعطیلی ها در تهران را با حضور رئیس سازمان محیط زیست و سایر مسئولین مرتبط بررسی خواهیم کرد.
کد خبر : ۱۳۵۳۸۳

به گزارش صد آنلاین ، محمد سراج نماینده مردم تهران و عضو کمیسیون مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار سیاسی صد آنلاین با اشاره به مشکلات آلودگی هوا و تعطیلی ادارات و مدارس گفت : با استاندار و مدیران محیط زیست در حال گفتگو هستیم و طی جلسه ای در هفته آینده راهکارهای پیشگیری کننده و موثر برای کاهش آلودگی هوا و کاهش تعطیلی ها در تهران را با حضور رئیس سازمان محیط زیست و سایر مسئولین مرتبط بررسی خواهیم کرد.

 

وی گفت : متأسفانه آلودگی هوا سال‌هاست که زندگی مردم را تحت تأثیر قرار داده است و اکنون به یک بحران جدی تبدیل شده است. این موضوع ریشه در چند عامل اصلی دارد. بخش عمده‌ای از آلودگی ناشی از وسایل نقلیه فرسوده، اعم از خودروها و موتورسیکلت‌ها است که استانداردهای زیست‌محیطی را رعایت نمی‌کنند. از طرف دیگر، صنایع آلاینده در اطراف شهرها و همچنین مصارف خانگی و تجاری با مصرف سوخت‌های غیراستاندارد، به این مشکل دامن می‌زنند.علاوه بر این، کمبود حمل‌ونقل عمومی و عدم توسعه مناسب آن باعث شده مردم به استفاده از وسایل نقلیه شخصی روی بیاورند، که این مسئله نیز تأثیر زیادی در افزایش آلودگی هوا دارد.

 

 

 برآوردها نشان می‌دهد حدود ۳۰ درصد خودروهای تهران فرسوده هستند

سراج افزود : در حال حاضر، برآوردها نشان می‌دهد حدود ۳۰ درصد خودروهای تهران فرسوده هستند و برخی از این خودروها بیش از ۳۰ سال عمر دارند. این موضوع بسیار نگران‌کننده است، زیرا خودروهای فرسوده یکی از بزرگ‌ترین عوامل انتشار آلودگی در شهر هستند. راه‌حل اصلی این است که این خودروها از چرخه استفاده خارج شوند. دولت باید برنامه‌ای جامع برای جایگزینی این وسایل نقلیه با خودروهای جدید و پاک ارائه دهد. همچنین نظارت دقیق بر معاینه فنی ضروری است. هر خودرویی که استانداردهای لازم را ندارد یا دودزا است، نباید مجوز تردد دریافت کند.

 

 

 حمل‌ونقل عمومی در تهران و بسیاری از شهرهای بزرگ به‌هیچ‌وجه کافی نیست

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی گفت : حمل‌ونقل عمومی در تهران و بسیاری از شهرهای بزرگ به‌هیچ‌وجه کافی نیست. اگر بخواهیم آلودگی هوا را کاهش دهیم، باید حمل‌ونقل عمومی را به سمت وسایل نقلیه پاک، مثل مترو و اتوبوس‌های برقی، توسعه دهیم. این موضوع شامل افزایش تعداد خطوط مترو، بهبود کیفیت اتوبوس‌های موجود و حتی استفاده از فناوری‌های نوین در این حوزه است. متأسفانه تاکنون سرمایه‌گذاری کافی در این زمینه انجام نشده است و این یکی از مشکلات اساسی است.

 

 

واکنش محمد سراج به آلودگی هوا و اظهارات سخنگوی دولت | وی با کارشناسان مشورت کند نه با ظریف

 

برخی مسئولان، مانند سخنگوی دولت، تحریم‌ها را نباید به عنوان منشا مشکل آلودگی هوا اعلام کنند 

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی افزود :  ادعای سخنگوی دولت  را نمی‌توان پذیرفت. درست است که تحریم‌ها ممکن است برخی مشکلات را تشدید کرده باشند، اما بسیاری از مسائل به ضعف مدیریت داخلی مربوط است. برای مثال، حذف خودروهای فرسوده، توسعه حمل‌ونقل عمومی یا نظارت بر معاینه فنی ارتباط مستقیمی با تحریم‌ها ندارد. این‌ها وظایفی است که می‌توانیم با برنامه‌ریزی و مدیریت درست انجام دهیم. نباید به‌جای پذیرش مسئولیت، مشکلات را به عوامل خارجی نسبت دهیم و وی بهتر است به جای مشورت با آقای ظریف در خصوص آلودگی هوا بنا به نظر رئیس جمهور با کارشناسان مطلع این حوزه مشورت نماید.

 

 

 قانون هوای پاک در سال ۱۳۹۶ ابلاغ شد اما  اجرا نمی شود

محمد سراج گفت : قانون هوای پاک یک قانون جامع و کارآمد است که اگر به‌درستی اجرا شود، می‌تواند تأثیر قابل‌توجهی در کاهش آلودگی هوا داشته باشد. اما مشکل اینجاست که بسیاری از بندهای این قانون اجرا نشده یا به‌طور ناقص اجرا شده‌اند. برای مثال، در این قانون به توسعه حمل‌ونقل عمومی، حذف خودروهای فرسوده، نظارت بر صنایع آلاینده، و حتی گسترش فضای سبز اشاره شده است. اما آیا تاکنون این اقدامات به‌طور کامل انجام شده است؟ متأسفانه نه.

 

 

سازمان حفاظت محیط زیست باید نقش محوری در نظارت و پیگیری اجرای این قانون ایفا کند

وی افزود : سازمان حفاظت محیط زیست باید نقش محوری در نظارت و پیگیری اجرای این قانون ایفا کند. متأسفانه به نظر می‌رسد این سازمان در انجام وظایف خود ضعیف عمل کرده است. ما قصد داریم در هفته آینده، جلسه‌ای با حضور رئیس این سازمان و مدیران مرتبط برگزار کنیم تا دلایل عدم اجرای کامل قانون هوای پاک را بررسی کنیم.

 

 

مشارکت مردم بسیار مهم است

سراج گفت : مشارکت مردم بسیار مهم است. اگر مردم از تأثیرات مخرب آلودگی هوا بر سلامت خود و خانواده‌هایشان آگاه باشند، حتماً همکاری بیشتری خواهند کرد. این همکاری می‌تواند شامل استفاده کمتر از خودروهای شخصی، رعایت استانداردهای معاینه فنی، و حمایت از توسعه حمل‌ونقل عمومی باشد. اطلاع‌رسانی و آموزش عمومی در این زمینه نقش کلیدی دارد و در نهایت، مسئولان باید جدیت بیشتری در اجرای قانون هوای پاک داشته باشند و نمایندگان مجلس نیز باید از دستگاه‌های اجرایی مطالبه‌گری کنند. اگر همه این اقدامات به‌صورت هماهنگ اجرا شود، می‌توانیم امیدوار باشیم که وضعیت بهتر شود.

 

 

نماینده مردم تهران در پایان گفت : راهکارها به چند بخش تقسیم می‌شوند:

1. حذف وسایل نقلیه فرسوده: این اقدام یکی از سریع‌ترین و مؤثرترین راه‌ها برای کاهش آلودگی است.

2. توسعه حمل‌ونقل عمومی: باید سرمایه‌گذاری جدی در این بخش انجام شود، به‌ویژه در زمینه مترو و اتوبوس‌های برقی.

3. نظارت بر صنایع آلاینده: صنایع باید ملزم به رعایت استانداردهای زیست‌محیطی شوند.

4. گسترش فضای سبز: فضای سبز می‌تواند نقش مهمی در کاهش آلودگی هوا داشته باشد.

5. اطلاع‌رسانی به مردم: باید فرهنگ‌سازی شود تا مردم در این مسیر همکاری کنند.

 

مهدی حسینی مغویان
نویسنده:
مهدی حسینی مغویان
اشتراک گذاری:
ارسال نظر
پربیننده‌ها پربحث‌ها