آخرین اخبار
۰۳ دی ۱۴۰۳ - ۲۳:۰۰
خرید و فروش سگ چه حکمی دارد؟
بازدید:۱۶۵۶
موضوع خرید و فروش سگ و نگهداری آن در اسلام به طور گسترده‌ای در متون فقهی مورد بحث قرار گرفته است. از دیدگاه‌های مختلف مراجع تقلید، این موضوع بسته به نوع استفاده از سگ و شرایط خاص آن فرق دارد.
کد خبر : ۱۳۴۶۵۱

به گزارش صدآنلاین،  در ادامه، نظرات چند تن از مراجع معظم تقلید آورده شده است:

 

 

1. نظر آیت‌الله خامنه‌ای

طبق فتاوای آیت‌الله خامنه‌ای، خرید و فروش سگ‌هایی که فایده خاص و مشروع دارند، مانند سگ‌های نگهبان، سگ‌های گله و سگ‌های شکاری، هیچ اشکالی ندارد. اما خرید و فروش سگ‌هایی که هیچ فایده‌ای جز آلوده شدن به حیوان نجس و تقلید از سنت‌های نادرست غربی ندارند، جایز نیست.

2. نظر آیت‌الله مکارم شیرازی

آیت‌الله مکارم شیرازی نیز معتقد است که نگهداری سگ‌هایی که برای اهداف مشروع مانند نگهبانی استفاده می‌شوند، اشکالی ندارد. اما نگهداری سگ‌های زینتی یا سگ‌هایی که هیچ فایده‌ای برای جامعه ندارند، جایز نیست. به طور کلی، ایشان خرید و فروش سگ‌های زینتی و مشابه آن را جایز نمی‌دانند.

3. نظر آیت‌الله سیستانی

آیت‌الله سیستانی بر این باورند که خرید و فروش سگ‌ها به طور کلی، به ویژه برای مأنوس شدن یا زندگی همراه آن، جایز نیست. این نظر به وضوح نشان می‌دهد که در نظر ایشان، نگهداری سگ به عنوان یک حیوان خانگی و زینتی از لحاظ شرعی صحیح نیست.

نگهداری سگ در خانه

نگهداری سگ‌ها در خانه بستگی به شرایط مختلف دارد. اگر سگ برای اهداف مفید مانند نگهبانی یا کارهای دیگر نگهداری شود، مشکلی ندارد، اما نگهداری سگ به عنوان یک حیوان خانگی بدون هیچ هدف خاصی، به ویژه سگ‌های زینتی، در بیشتر فتاوا جایز نیست.

درآمد از درمان سگ و گربه

طبق فتاوای مراجع تقلید، دریافت حق‌الزحمه برای درمان سگ‌ها و گربه‌هایی که فایده مشروع دارند (مانند سگ‌های نگهبان یا سگ‌های شکاری) بلامانع است. اما برای سگ‌های زینتی و غیر مفید، اخذ اجرت از درمان آن‌ها مشکل‌ساز است.

نتیجه‌گیری

در مجموع، نگهداری سگ‌ها و خرید و فروش آن‌ها در اسلام به نوع استفاده و هدف از آن بستگی دارد. برای اهداف مشروع مانند نگهبانی یا گله‌داری، هیچ مانعی وجود ندارد، اما نگهداری سگ‌های زینتی یا به عنوان حیوانات خانگی غیر مفید، از دیدگاه بسیاری از مراجع تقلید جایز نیست.

اشتراک گذاری:
ارسال نظر
پربیننده‌ها پربحث‌ها
این سه ماده غذایی را دو بار گرم نکنید