آخرین اخبار
۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۲۰:۲۱
اروپایی ها از مواضع سفیر چین خشمگینند

سکوت گرگ های جنگجو

بازدید:۵۷۹
مصاحبه لو شای با یک شبکه تلویزیونی فرانسوی، که در آن به نظر می رسید او حق حاکمیت کشورهای شوروی سابق و اکنون مستقل اروپای شرقی را زیر سوال می برد، یک حادثه دیپلماتیک بزرگ بود.
کد خبر : ۱۳۴۱۴

نویسنده ها: لئا ساهای و کای اشتریتماتر

 

لو شای، سفیر پکن در فرانسه، به رفتارهای گه گاه بسیار غیر دیپلماتیک معروف است. به این علت او به عنوان نماینده دیپلماسی تهاجمی چینی که به اصطلاح "گرگ های جنگجو" خوانده می شود، شهرت یافته است. با این حال، مصاحبه لو شای با یک شبکه تلویزیونی فرانسوی، که در آن به نظر می رسید او حق حاکمیت کشورهای شوروی سابق و اکنون مستقل اروپای شرقی را زیر سوال می برد، یک حادثه دیپلماتیک بزرگ بود. او گفت که بعد از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی هیچ توافق بین المللی برای جدایی کشورهای سابق عضو شوروی به دست نیامد و هیچ چیز مکتوب بین المللی در این زمینه وجود ندارد. پکن روز دوشنبه در پی جبران خسارت و تلطیف فضا بود و اظهاراتی بیات کرد تا از شدت و حدت واکنش ها نسبت به مصاحبه او کاسته شود. سخنگوی وزارت امور خارجه چین روز دوشنبه تصریح کرد که چین به وضعیت کشورهایی که اکنون دارای حاکمیت هستند احترام می گذارد و تاکید کرد که چین یکی از اولین کشورهایی بود که پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی با این کشورها روابط دیپلماتیک برقرار کرد.

 

 

در اروپا، اظهارات لو موجی اعتراضاتی را برانگیخت. بیشترین نارضایتی در اوکراین و کشورهای بالتیک بود. وزرای امور خارجه لتونی و لیتوانی همزمان با انتشار پست هایی در توییتر، وجود کشورهای خود را به عنوان کشورهای مستقل قبل از سال 1940 و اشغال خشونت آمیز نیروهای شوروی را یادآوری کردند. جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز روز یکشنبه سخنان آقای سفیر را "غیرقابل قبول" خواند. سپس وزیر امور خارجه لیتوانی در حاشیه نشست وزیران امور خارجه اتحادیه اروپا در لوکزامبورگ در روز دوشنبه گفت که سخنان لو او را به یاد تبلیغات روسیه درباره اوکراین می اندازد.

حتی پس از توضیحات وزارت امور خارجه در پکن، بی اعتمادی به ویژه در میان کشورهای بالتیک و اروپای شرقی به طور کامل از بین نرفت و علت آن، این واقعیت است که حمایت چین از رژیم ولادیمیر پوتین در این کشورها به طور ویژه مورد انتقاد است. از آغاز جنگ، رهبری چین هرگز حمله روسیه را محکوم نکرده است و نمایندگانش در بیانیه‌ها از کلمه جنگ اجتناب می‌کنند و اغلب فقط از "مسئله اوکراین" صحبت می‌کنند.

 

 

هنگامی که روز دوشنبه از سخنگوی وزارت امور خارجه پکن درباره این مصاحبه پرسیده شد، او افزود که چین اوکراین را یک کشور مستقل می‌داند. با این حال، او سفیر چین در پاریس را به دلیل این جنجال سرزنش نکرد، بلکه "برخی رسانه ها" را مقصر دانست و گفت: این رسانه ها موضع چین در قبال اوکراین را مخدوش کردند و به اختلافات در روابط با کشورهای مربوطه دامن می زنند. این سخنگو گفت که هر گونه تلاش برای ایجاد اختلاف، دارای انگیزه های موذیانه بوده و بیهوده است.

منبع: زوددویچه سایتونگ (آلمان)

اشتراک گذاری:
ارسال نظر
پربیننده‌ها پربحث‌ها