۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۸
بازدید:۱۹۳۴
صد آنلاین | محصولات فصلی، مغذی‌تر از محصولاتی هستند که خارج از فصل برداشت می‌شوند. میوه‌ها و سبزیجات فصلی به طور طبیعی توسط عوامل محیطی مثل نور خورشید پرورش می‌یابند که باعث می‌شود طعمی تازه‌تر و مواد مغذی بیشتری داشته باشند.
کد خبر : ۱۳۳۶۴
یک راه بسیار عالی برای داشتن یک رژیم غذایی متعادل و احساس رضایت بعد از هر وعده غذایی، خوردن محصولات فصلی تازه است. در این مقاله، شما را با خواص میوه های بهاری آشنا می‌کنیم.
سبزیجات، 15 تا 55درصد از ویتامین سی خود را در عرض یک هفته پس از برداشت از دست می‌دهند.

چرا باید مواد غذایی فصلی مصرف کنیم؟ 

محصولات فصلی، مغذی‌تر از محصولاتی هستند که خارج از فصل برداشت می‌شوند. میوه‌ها و سبزیجات فصلی به طور طبیعی توسط عوامل محیطی مثل نور خورشید پرورش می‌یابند که باعث می‌شود طعمی تازه‌تر و مواد مغذی بیشتری داشته باشند.
سبزیجات، 15 تا 55درصد از ویتامین سی خود را در عرض یک هفته پس از برداشت از دست می‌دهند.

خواص میوه های بهاری چیست؟

میوه‌ها جایگزینی سالم، مغذی و خوشمزه هستند که باید آن‌ها را در رژیم غذایی خود بگنجانید. میوه‌های فصل رسیده، و بسیار مغذی هستند. در ادامه، فهرستی از میوه‌های بهار را در اختیارتان می‌گذاریم و شما را با خواص میوه‌های بهاری آشنا می‌کنیم:

خواص میوه های بهاری، خوش‌مزه مفید
1- انبه

انبه در فصل بهار به وفور یافت می‌شود. این میوه به کاهش دمای بدن، تقویت ایمنی و جلوگیری از مشکلات قلبی کمک می‌کند. 

خواص میوه های بهاری، خوش‌مزه مفید
2- پاپایا

پاپایا به دلیل ارزش ویتامین سی و طعم شیرینش بین مردم شناخته شده است. پاپایای رسیده، رنگ زرد مایل به سبز دارد. این میوه، شرایط قلبی را بهبود می‌بخشد، به افراد مبتلا به مشکلات گوارشی کمک می‌کند و باعث می‌شود کاهش وزن، تسریع شود.

 


خواص میوه های بهاری، خوش‌مزه مفید
3- هندوانه

هندوانه به هیدراتاسیون، یا آبرسانی کمک می‌کند و سیرکننده است. هندوانه در روزهای گرم، یک ناجی است، دمای بدن شما را کاهش می‌دهد، رشد سلول‌ها را تقویت می‌کند، سلامت چشم را بهبود می‌بخشد و فیبر غذایی لازم را تامین می‌کند. هندوانه در پیشگیری از تشکیل سنگ کلیه و خطر بیماری‌های قلبی هم موثر است.

خواص میوه های بهاری، خوش‌مزه مفید
4- آلو

آلو، حاوی فیبر و سوربیتول است که در رفع سوء هاضمه و یبوست تاثیر دارند. آلو برای پوست بسیار مفید است و آن را جوان و شاداب نگه می‌دارد. با مصرف آلو می‌توانید باعث تسریع در خوب شدن جای زخم‌هایتان شوید. این میوه، سطح قند خون را حفظ، سموم را دفع و به حفظ فشار خون در سطح مطلوب کمک می‌کند.

خواص میوه های بهاری، خوش‌مزه مفید
5- انواع توت

این میوه‌های بهاری را می‌توانید به شکل طبیعی آن‌ها، یا به صورت آبمیوه و اسموتی میل کنید. انواع توت‌ها دارای مقادیر زیادی ویتامین و فیبر هستند و نکته مثبت این‌که کالری کمی دارند. ثابت شده که به بهبود سلامت مغز، کنترل دیابت، سرعت بخشیدن به متابولیسم، کاهش وزن و حتی رشد استخوان‌ها کمک می‌کنند. 


خواص سبزی های بهاری، یک سبزی این همه خاصیت!

حالا که با میوه‌های بهاری و خواص آن‌ها آشنا شدید، نوبت به این رسیده که با سبزیجات بهاری هم آشنا شوید. 

1- کلم بروکلی

این سبزی، دارای ارزش غذایی بالا با مقدار زیادی فیبر و آنتی‌اکسیدان و مقادیر مناسب ویتامین C و A است. کلم بروکلی برای چشم، پوست و سیستم ایمنی بدن مفید است و از مشکلات قلبی و بیماری‌های مزمن جلوگیری می‌کند. کلم بروکلی را می‌توانید حدود یک هفته در یخچال نگهداری کنید. می‌توانید آن را در سالاد بریزید، یا آب‌پز و بخارپز کنید. 

خواص میوه های بهاری، خوش‌مزه مفید
2- نخود فرنگی 

اگر گیاهخوار هستید، یا می‌خواهید سبزیجات بهاری بیشتری را در رژیم غذایی خود بگنجانید، نخود فرنگی را فراموش نکنید. نخود فرنگی، منبع خوبی از پروتئین است. ویتامین‌های A، C و K همراه با منیزیم و آهن، دارد. فیبر موجود در نخود فرنگی به بهبود هضم کمک می‌کند. 
بهتر است نخود فرنگی به صورت تازه میل کنید. مقدار خوبی نشاسته دارد و به راحتی می‌توانید آن را به بیشتر غذاها اضافه کنید.


خواص میوه های بهاری، خوش‌مزه مفید

3- بادمجان

بادمجان، یک منبع عالی برای تامین نیاز روزانه فیبر و ویتامین است. سطح کلسترول خون و احتمال التهاب را کاهش و سلامت قلب و چشم را افزایش می‌دهد. سعی کنید از خرید بادمجان‌هایی که تغییر رنگ داده‌اند یا رویشان فرورفتگی دارند، خودداری کنید. می‌توانید بادمجان را به صورت بخارپز یا تفت‌داده مصرف کنید. 

خواص میوه های بهاری، خوش‌مزه مفید
4- کلم

کلم، سرشار از ویتامین K است و به افزایش ایمنی و محافظت در برابر بیماری‌های قلبی کمک می‌کند. کلم دارای خواصی است که به پرتودرمانی کمک می‌کند. می‌توانید کلم را به صورت خام در سالاد، یا آب‌پز و سرخ‌شده مصرف کنید.

خواص میوه های بهاری، خوش‌مزه مفید
5- کلم بروکسل

کلم بروکسل، یکی از اصلی‌ترین سبزیجات فصل بهار است. از خرید کلم بروکسل‌هایی که سوراخ‌هایی روی برگ‌های آن‌ها است خودداری کنید چون نشان‌دهند آفت، یا حشرات است.  
کلم بروکسل، دارای خواص ضد التهابی و ویتامین‌های B1 و B6 به همراه اسیدهای چرب لازم است. کلم بروکسل را می‌توانید به صورت خام در سالاد یا پاستا استفاده کنید، یا این‌که آن را تفت بدهید یا بپزید. 


خواص میوه های بهاری، خوش‌مزه مفید
6- مارچوبه

این ساقه‌های خوشمزه برای قلب، عالی هستند چون سرشار از فیبر، منیزیم و پتاسیم‌اند. منیزیم و پتاسیم موجود در مارچوبه، فشار خون را تنظیم و فیبر موجود در آن سطح کلسترول را کنترل می‌کند. 
می‌توانید مارچوبه را به وعده‌های غذایی خود، اضافه کنید.

7- کنگر فرنگی

کنگر فرنگی، نه تنها سرشار از کلسیم و ویتامین C، بلکه حاوی نوعی فیبر منحصر به فرد به نام «اینولین» است. «اینولین» به عنوان پروبیوتیک عمل می‌کند که به معنی تامین باکتری‌های سالم روده برای سلامت گوارش است. کلسیم موجود در کنگر فرنگی برای تقویت استخوان‌ها و ویتامین سی آن برای تقویت ایمنی خوب است.

 


خواص میوه های بهاری، خوش‌مزه مفید
آووکادو

آووکادو می‌تواند از ما در برابر بیماری‌های قلبی محافظت کند. دارای ویتامین ای و تقویت‌کننده پوست است. 

خلاصه

میوه‌های فصلی به دلیل استفاده از نور خورشید، مغذی‌ترند و طعمی تازه‌تر دارند. پاپایا، انواع توت‌ها، هندوانه، انبه و آلو، برخی از میوه‌های بهاری و مارچوبه، کنگر فرنگی، کلم و بادمجان، برخی از سبزیجات این فصل هستند که هر کدام خواصی منحصر به فرد برای سلامت بدن دارند.

اشتراک گذاری:
ارسال نظر
تازه‌ها
پربیننده‌ها پربحث‌ها