وی افزود: «در نظام تکوین، خداوند به برخی انسانهای برگزیده اجازه داده است که در امور عالم تصرف کنند. در نظام تشریع نیز پیامبر اسلام (ص) و امامان معصوم (ع) مرجعیت علمی و تبیین احکام را برعهده دارند. حضرت زهرا (س) نیز به دلیل مقام عصمت و ولایت الهی، از این جایگاه برخوردار بودند، و این مسئله در آموزههای قرآنی و روایی بهخوبی تبیین شده است.»
حجتالاسلام شریعتیتبار به نقش حضرت زهرا (س) در دفاع از ولایت امام علی (ع) اشاره کرد و گفت: «حضرت زهرا (س) در زمان حیات خود با تمام وجود از ولایت امام علی (ع) دفاع کردند. خطبه فدکیه یکی از نمونههای بارز تلاشهای ایشان برای روشنگری جامعه و دفاع از حق ولایت است. ایشان با شجاعت و بصیرت جایگاه حقیقی ولایت را برای مردم تبیین کردند که این نقش بیبدیل در تاریخ اسلام باقی مانده است.»
وی با استناد به روایات متعدد اظهار داشت: «روایاتی وجود دارد که به وضوح مقام ولایتی حضرت زهرا (س) را نشان میدهد. پیامبر اسلام (ص) فرمودند: خشم فاطمه، خشم من است و رضایت فاطمه، رضایت من. این روایت بهخوبی نشاندهنده جایگاه والای حضرت زهرا (س) و ارتباط معنوی ایشان با خداوند است. بر اساس این روایت، رضایت و غضب خداوند در گرو رضایت و غضب حضرت زهرا (س) است.»
حجتالاسلام شریعتیتبار به تفاوت دیدگاه شیعه و اهل سنت در مورد ولایت حضرت زهرا (س) پرداخت و گفت: «اهل سنت مقام عصمت و ولایت حضرت زهرا (س) را بهطور کامل مانند شیعهها نمیپذیرند. با این حال، بسیاری از علمای اهل سنت به فضایل حضرت زهرا (س) اذعان دارند و ایشان را بانوی برتر و سرور زنان جهان میدانند. اما شیعه مقام ولایت، مرجعیت علمی و حجیت ایشان را بر اساس منابع قرآنی و روایات معتبر به رسمیت میشناسد.»
در پایان، حجتالاسلام شریعتیتبار بر اهمیت شناخت مقام ولایتی حضرت زهرا (س) تأکید کرد و گفت: «حضرت زهرا (س) الگویی بیبدیل برای مسلمانان در دفاع از حق و ولایت هستند و شناخت جایگاه ایشان میتواند در هدایت معنوی جامعه تأثیر بسزایی داشته باشد.»