مسعود طبیبی سرپرست شرکت کنترل ترافیک تهران در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان با اشاره به نقش هوشمندسازی در کاهش تصادفات پایتخت اظهار کرد: به طور کلی هوشمندسازی در ادبیات علمی مهندسی نوین چندین هدف دارد؛ یکی از این هدفها طبیعتا بهبود ایمنی است، اهداف دیگری هم هست فرض کنید کاهش تاخیر در شبکه، افزایش میزان روانی ترافیک یا مثلا کاهش هزینهها، افزایش اعتماد برای کاربران کاهش آلودگی و... .
وی ادامه داد: با نصب سامانههای تخلف سرعت میشود سرعت را در شبکه به حد مجاز رساند. سرعت وقتی کاهش مییابد شدت تصادفات با سرعت تصاعدی کاهش مییابد و مهم این است سیستم هوشمند بسیار سریع نتیجهاش به کاربر برسد یعنی رفتارساز باشد؛ همچنین قصد داریم با کمک راهبر دورههای آموزشی ویژه بگذاریم.
سرپرست شرکت کنترل ترافیک تهران بیان کرد: یک بحث دیگر این است که به جای تنبیه و جریمه کردن به نوعی برخورد با عواملی که متخلف هستند بتوانیم راننده خوب را تشویق کنیم و به روش تشویقی جلو برویم؛ دوربین هایمان به جز تخلف سرعت میتوانند تخلفها را اندازه گیری کنند، به دنبال این هستیم رانندههایی که به ازای صد بار عبور از دوربینها یک مورد تخلف نداشتند تشویق کنیم یعنی هم تشویق هم جریمه بابت افرادی که رفتارهای ناهنجار داشتند.
طبیبى گفت: یکی از دلایلی که در بسیاری از زمینهها موفق نشدیم، مدیران تصمیم گیر هستند که تخصص آن موضوع را ندارند، اما معمولا تصمیمهای مدیریتی و کلان میگیرند؛ چنانچه بتوانیم بحث ایمنی را در سرلوحه موضوعات داشته باشیم ودرگیر مسائل حاشیهای بی اهمیت نشویم طبیعتا به نظرم تا ۲۰ درصد حفظ ایمنی و کاهش تصادفات را به راحتی میشود داشت خیلی دور از انتظار نیست ضمن اینکه در بعضی از موارد بیشتر از این هم هست و ما باید نگاه کنیم که نیازمان چیست.
وى یادآور شد: در شبکه تهران عمده کشتههای ما متاسفانه جراحت سخت کاربران آسیب پذیر یعنی موتورسیکلت سواران و عابران پیاده هستند و باید برای این موضوع فکر کنیم که برای کاهش سرعت برخورد با عابر و موتورسیکلت چه کاری میشود انجام داد؛ در حال حاضر مجوز دوربینهای ثبت تخلف و سرعت سنج پلاک را باید شما از جلو بخوانید و مستحضرید که موتورسیکلتها پلاک جلو ندارند و اگر همین سیستم را برای موتور بخواهیم اجرا کنیم این دستورالعملها باید تغییر پیدا کنند بنابراین مقداری بعضی از موضوعات ممکن است زمان بر باشد.