به گزارش صد آنلاین، در این مقاله، حکم شرعی نوشتن در قرآن و مفاتیح را از نظر مراجع تقلید بررسی میکنیم.
آیتالله خامنهای در پاسخ به سوالاتی در مورد نوشتن در قرآن و مفاتیح چنین بیان کردهاند:
این فتوا نشان میدهد که نوشتن هر گونه یادداشت در قرآن کریم، حتی اگر برای یادآوری نکات مفید باشد، از نظر ایشان جایز نمیباشد. بنابراین، توصیه میشود که از نوشتن در قرآن اجتناب شود و اگر نیازی به یادداشتهای اضافی باشد، باید آنها را در کاغذهای جداگانه نوشت.
آیتالله مکارم شیرازی نیز در مورد نوشتن در قرآن و مفاتیح نظرات مشابهی دارند:
این فتوای آیتالله مکارم شیرازی به وضوح نشان میدهد که نوشتن در صفحات قرآن یا مفاتیح، حتی برای یادداشتهای کوتاه یا نکات معنوی، توصیه نمیشود. ایشان تأکید دارند که باید از این کار پرهیز کرد و اگر ضرورت داشته باشد، بهتر است یادداشتها بر روی کاغذی جداگانه نوشته شود.
یکی از سوالات متداول این است که آیا نوشتن در حاشیه قرآن برای یادآوری نکات یا توضیحات اشکالی دارد؟
ایشان تأکید دارند که اگر نیاز به نوشتن چیزی دارید، آن را در برگهای جداگانه بنویسید و حتی شماره صفحه قرآن را روی آن ثبت کنید تا به راحتی بتوانید به آن ارجاع دهید، بدون آنکه در قرآن خود نوشتاری انجام دهید.
مسئلهای که در برخی مواقع مطرح میشود، نوشتن در قرآن یا مفاتیح در مکانهای مقدس مانند مساجد و حرمهای اهلبیت (علیهمالسلام) است:
بنابراین، نوشتن در قرآن یا مفاتیح در مکانهای مقدس، حتی اگر برای یادآوری نکات معنوی باشد، از نظر مراجع تقلید ممنوع است و باید از این کار پرهیز کرد.
سوالی که در مورد نوشتن آیات قرآن برای شخص جنب مطرح میشود، به شرح زیر است:
بنابراین، نوشتن آیات قرآن یا اسماء مقدس برای شخص جنب، در صورتی که بهطور مستقیم با آیات تماس نداشته باشد، از نظر شرعی مانعی ندارد، اما ممکن است از نظر مکروه بودن در نظر گرفته شود.
در مجموع، حکم شرعی نوشتن در قرآن و مفاتیح از دیدگاه مراجع تقلید، بهویژه آیتالله خامنهای و آیتالله مکارم شیرازی، این است که این عمل جایز نیست. از آنجا که قرآن و مفاتیح کتب مقدس و محترم هستند، بهتر است از نوشتن در صفحات آنها خودداری شود. در صورت لزوم، میتوان یادداشتها را بر روی کاغذ جداگانهای نوشت و حتی شماره صفحه مربوطه را ثبت کرد. این توصیهها برای حفظ احترام و قداست این کتابهای مقدس و جلوگیری از هرگونه بیاحترامی به آنها است.