آخرین اخبار
۱۲ آبان ۱۴۰۳ - ۲۱:۳۰
حکم شرعی کاشت مژه/  آیا مانع وضو و غسل است؟
بازدید:۱۲۱۲
صد آنلاین | حکم کاشت مژه (اکستنشن مژه) از نظر مراجع تقلید متفاوت است. برخی از علما می‌گویند که اگر کاشت مژه مانع رسیدن آب به مواضع وضو و غسل نشود، اشکالی ندارد.
کد خبر : ۱۲۳۹۹۴

به گزارش صد آنلاین، آدم‌ها به طور ذاتی تمایل به زیبایی دارند و این میل گاهی آن‌ها را به اقداماتی می‌کشاند که به کمال ظاهری برسند. از استفاده از لاک و ناخن‌های مصنوعی گرفته تا امروز که کاشت ناخن و مژه به امری رایج تبدیل شده است. اما حکم کاشت مژه چیست و چگونه انجام می‌شود؟

 

 

کاشت مژه، یا اکستنشن، روشی است که از دیرباز در میان ملل مختلف برای رفع مشکل کم مویی و زیباتر شدن استفاده شده است. در این روش، تارهای مژه مصنوعی با چسب مخصوص به تارهای مژه طبیعی چسبانده می‌شوند و این مژه‌ها معمولاً تا ۶ ماه دوام دارند و با شستشو از بین نمی‌روند.

 

 

ویژگی بارز تکنیک‌های آرایشی جدید این است که به سادگی از بین نمی‌روند. برای مثال، مژه‌های کاشته شده معمولاً تا ۶ ماه به مژه‌های طبیعی چسبیده و قابل شستشو نیستند و ناخن‌های کاشت شده نیز با لاک پاک‌کن و استون حذف نمی‌شوند و برای از بین رفتن آن‌ها باید تا رشد مجدد ناخن‌ها صبر کرد. بنابراین، انجام این گونه اعمال آرایشی احکام شرعی خاصی را برای وضو، نماز و غسل به همراه دارد که نیاز به استفتاء از مراجع تقلید دارد.

 

 

در مورد حکم کاشت مژه، باید گفت که اگر این کار مانع رسیدن آب به مژه‌ها (حتی به صورت جزئی) شود و برطرف کردن آن در هنگام وضو یا غسل ممکن نباشد یا موجب مشقت باشد، انجام این عمل جایز نیست. در چنین شرایطی، کسی که مژه کاشته باید به وظیفه غسل و وضوی جبیره‌ای عمل کند، یعنی با دست مرطوب مانع را مسح نماید.

 

 

برخی از فقها، از جمله آیت‌الله هادوی تهرانی، بیان می‌کنند که اگر چسب قسمت انتهای مژه را نگیرد و بر روی پوست قرار نگیرد، مانع وضو و غسل نیست که البته این فرض نادر است.

 

 

نظرات مراجع تقلید درباره حکم کاشت مژه:

  • آیت‌الله سیستانی: اگر مانع رسیدن آب به مژه‌ها شود، جایز نیست و باید قبل از غسل و وضو آن را جدا کرد.

  • آیت‌الله خامنه‌ای: اگر برداشتن مژه هنگام وضو و غسل ممکن باشد و حرجی نداشته باشد، وضو و غسل با وجود چنین مانعی باطل است. در غیر این صورت، اگر نتواند در وقت وضو یا غسل آن را برطرف کند و یا این کار موجب مشقت باشد، باید به وظیفه غسل و وضوی جبیره‌ای عمل کند.

  • آیت‌الله مکارم شیرازی: در صورتی که مانع رسیدن آب به بدن نباشد، اشکالی ندارد و اگر مانع باشد، تنها در صورت ضرورت جایز است.

  • آیت‌الله نوری همدانی: اگر مانع وصول آب به پوست و مواضع غسل یا وضو باشد، اشکال دارد و باید برای غسل یا وضو ازاله شود.

  • آیت‌الله صافی گلپایگانی: اگر این عمل توسط نامحرم انجام شود یا مانع از رسیدن آب به بدن باشد، حرام است و باید علاوه بر وضو و غسل جبیره‌ای، احتیاطاً تیمم بدل از غسل یا وضو نیز انجام شود.

  • آیت‌الله هادوی تهرانی: در صورتی که چسب قسمت انتهای مژه را نگیرد و روی پوست نریزد، مانع وضو و غسل نیست. در غیر این صورت، باید مانع را برطرف کند و اگر امکان برطرف کردن آن وجود ندارد و یا موجب عسر و حرج می‌شود، باید به وظیفه جبیره عمل کند.

اشتراک گذاری:
ارسال نظر
تازه‌ها
پربیننده‌ها پربحث‌ها