آخرین اخبار
۰۶ آبان ۱۴۰۳ - ۱۹:۲۰
اطلاعیه مهم بانک مرکزی
بازدید:۹۲۰
صد آنلاین | معاون بانک مرکزی خواستار اقدام جدی هیئت مدیره بانک‌ها در خصوص تراکنش‌های مشکوک مشتریان در شعب شد و تأکید کرد که قانون جدید بانک مرکزی وظایف بانک‌ها و این نهاد را در زمینه عدم ارائه خدمات به مشتریان و مجازات متخلفان به وضوح مشخص کرده است.
کد خبر : ۱۲۲۶۰۵

به گزارش صد آنلاین، فرشاد محمدپور در جلسه هم‌اندیشی با روسای هیئت مدیره بانک‌ها که به بررسی چالش‌ها و مشکلات مبارزه با پولشویی و تأمین مالی تروریسم اختصاص داشت، تأکید کرد که بانک‌ها باید به‌طور مستمر تراکنش‌های مشکوک مشتریان خود را رصد کرده و از آن‌ها توضیح بخواهند. در صورت عدم ارائه مدارک لازم، باید از ارائه خدمات به این مشتریان خودداری کنند.

 

 

وی همچنین اشاره کرد که ادارات مبارزه با پولشویی بانک‌ها، به عنوان بازوهای نظارتی بانک مرکزی، باید طی یک هفته آینده گزارشی از اقدامات خود در زمینه مبارزه با پولشویی به بانک مرکزی ارائه دهند. این گزارش باید شامل تعداد مظنونین شناسایی‌شده با تراکنش‌های غیرعادی و واکنش هیئت مدیره بانک‌ها در این خصوص باشد.

 

 

محمدپور خاطرنشان کرد که مواد 23، 24 و 38 قانون جدید بانک مرکزی به وضوح برخی اقدامات و عدم انجام آن‌ها را جرم تعریف کرده است و این امر نیاز به پیگیری جدی دارد. او با قدردانی از عملکرد برخی بانک‌ها در زمینه نظارت و مبارزه با پولشویی، افزود که برخی بانک‌ها به تقویت و توجه بیشتری نیاز دارند و اقدامات لازم به آن‌ها ابلاغ خواهد شد.

 

 

وی همچنین به رقابت ناسالم میان شعب بانک‌ها اشاره کرد که به افراد مشکوک اجازه می‌دهد به راحتی در بانک‌های دیگر حساب باز کنند و به تخلفات خود ادامه دهند. محمدپور تأکید کرد که تعامل و هماهنگی بین ادارات مبارزه با پولشویی و بانک مرکزی به شناسایی مؤثر مظنونین و انجام اقدامات قضایی کمک خواهد کرد.

 

 

معاون بانک مرکزی پیشنهاد راه‌اندازی کدهای یونیک برای مشتریان بانکی را مطرح کرد که می‌تواند به رصد رفتار آن‌ها کمک کند. او همچنین بر لزوم فرهنگ‌سازی در میان کارکنان بانک‌ها و مشتریان برای تسهیل فرآیندهای نظارتی تأکید کرد.

 

 

در پایان، محمدپور تصریح کرد که بانک‌ها باید نظارت دقیقی بر عملکرد "لندتک‌ها" و "پرداخت یارها" داشته باشند و باید جلسات منظم برای بررسی اقدامات مبارزه با پولشویی تشکیل دهند. بانک مرکزی نیز به‌عنوان پشتیبان شبکه بانکی، به نظارت و شناسایی افراد مظنون به پولشویی ادامه خواهد داد.

اشتراک گذاری:
ارسال نظر
تازه‌ها
پربیننده‌ها پربحث‌ها